Binnenvaart op batterijen
In 2050 moet de hele Nederlandse binnenvaart emissievrij zijn. Daarom hebben logistiek dienstverlener Nedcargo en Nijmeegse terminaloperator BCTN het vergroenen van de binnenvaart hoog op de agenda staan. Hun hypermoderne, milieuvriendelijke schepen varen sinds kort tussen Den Bosch, Nijmegen en de havens van Antwerpen en Rotterdam. Ze varen nu nog met hulp van dieselgeneratoren, maar zullen dankzij batterijcontainers snel volledig elektrisch gaan varen. Ze zijn aangekocht via een Rabo Impactlening, in samenwerking met de EIB, speciaal voor duurzame koplopers.
“Onze missie is een logistieke keten zonder verspilling.”
Nedcargo is een van de grootste logistieke dienstverleners van Nederland. Zo verschepen ze jaarlijks zo’n 2,5 miljard flesjes Heineken naar Rotterdam en Antwerpen. Dit bespaart de bierbrouwer zo’n 7.000.000 vrachtwagenkilometers. Een steeds groter gedeelte van dat vervoer gebeurt via de elektrische binnenvaart.
“Binnenkort gaan we aan de slag met batterijcontainers”
Mensen met pech onderweg
Twee nieuwe schepen varen voor de BCTN-terminal in Den Bosch en zijn daar ook specifiek voor ontworpen. Ze passen door de lokale sluis en kunnen toch bijna een kwart meer lading vervoeren, omdat er door de kleinere elektromotoren meer containers op elk schip passen.
‘Onze missie is een logistieke keten zonder verspilling van milieu, tijd, geld, talent, voedsel en transport,’ zegt Diederik Antvelink, director van Nedcargo. ‘Naast de twee schepen die voor onder andere Heineken varen tussen Den Bosch en de havens van Antwerpen en Rotterdam, hebben we onlangs ook een volledig elektrisch schip in dienst genomen voor logistiek vanuit Nijmegen.’
Oplaadstation
‘Met de tijdelijke dieselgeneratoren halen we een snelheid van 17 km/u met 600 kW. Dat betekent dat we al super energiezuinig kunnen opereren. Maar binnenkort gaan we aan de slag met batterijcontainers. In Nijmegen komt een oplaadstation, waardoor een lege batterijcontainer straks alleen nog maar verwisseld hoeft te worden voor een volle, en het schip kan weer verder varen. De Europese subsidie daarvoor is er al, wat betekent dat we binnen het jaar waarschijnlijk al emissievrij kunnen varen.’
‘Bij Rabobank regio Rotterdam zijn we gespecialiseerd in scheepvaart financieringen’, vertelt account manager Laurens Schoenmakers. ‘Nedcargo heeft verduurzaming hoog in het vaandel, met een grote focus op minder stikstof- en CO2 uitstoot. Daar dragen wij als coöperatieve bank graag aan bij, dus hebben we ze geholpen met een financiering via de Rabo Impactlening. Als duurzame koploper hebben ze daarbij de maximale rentekorting gekregen. Zo leveren we een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van de maatschappij en hopen we ook andere ondernemers weer te inspireren in de verduurzaming van hun businessmodel.’