Revolutionaire technologie meet houdbaarheid
Nog steeds verdwijnt een derde van ons voedsel in de prullenbak. De oprichters van OneThird, een innovatieve start-up uit Enschede, konden dit niet langer aanzien. Ze deden een revolutionaire uitvinding om voedselverspilling een halt toe te roepen: een houdbaarheidsscanner die gebruik maakt van artificial intelligence. Met deze technologie kan de houdbaarheid van avocado's, tomaten, aardbeien en blauwe bessen worden gemeten. En als het aan Marco Snikkers (Founder & CEO van OneThird) en Rabobank ligt, is deze oplossing binnenkort voor nóg meer groenten en fruit beschikbaar.
Meer verse producten in het schap & minder verspilling in de voedselketen
Een derde
Maar liefst een derde van al ons voedsel wordt weggegooid. Het verdwijnt in de prullenbak of gaat verloren bij oogst, opslag en vervoer. Dit is niet alleen enorm zonde, maar vormt ook een grote belasting voor het milieu. OneThird, dat zichzelf heeft vernoemd naar deze uitdaging, heeft een duidelijke missie om hier verandering in te brengen en voedselverspilling een halt toe te roepen. Met een scanner die gebruik maakt van artificial intelligence en een uitgebreide database met geavanceerde algoritmes, maken ze de houdbaarheid van groenten en fruit inzichtelijk en objectief voor iedereen in de voedselketen, op zowel de lokale als de internationale markt.
“Uiteindelijk betalen we allemaal voor de verspilling.”
OneThird werkt samen met verschillende partijen in de voedselketen, waaronder telers, distributiecentra en retailers. Die krijgen dankzij de scanner waardevolle data en inzichten, waarmee zij betere beslissingen kunnen nemen over bijvoorbeeld oogstmomenten, logistieke routes en het tijdig verwijderen van producten uit de schappen. Maar denk ook aan herbestemming, zoals gebruik in soepen en sauzen of het invriezen van fruit. ‘Hierdoor kunnen we niet alleen efficiënter met voedsel en benodigde grondstoffen omgaan, maar besparen we ook geld. Want uiteindelijk betalen we allemaal voor de verspilling’, aldus Marco.
Samen sta je sterker
De start-up heeft een bijzondere samenwerking met Rabobank, die het bedrijf ondersteunt in haar missie om de voedselketen te verduurzamen. Een missie waar ook de bank zich al jaren hard voor maakt. Rabobank biedt niet alleen toegang tot een breed netwerk van investeerders, maar deelt ook waardevolle sectorkennis en geeft advies. Zoals Marco zelf omschrijft: ‘We komen elkaar altijd overal tegen. Je bent constant bij elkaar betrokken en probeert elkaar met advies en connecties verder op weg te helpen.’
De ideale tussenpersoon
Marco kwam in contact met het Start- en Scale-up team van Rabobank, nadat hij een zakelijke rekening opende. Dit zorgde ervoor dat de dagelijkse zaken voor OneThird efficiënt werden geregeld. Daarnaast raakte Marco in contact met Robin Geerdink, directeur Banking4Food en Duurzaam Ondernemen, bij de WTC Export Awards voor start-ups, die OneThird ook nog eens wist te winnen. Al met al ontwikkelde dit zich tot een vruchtvolle samenwerking tussen start-up en bank.
‘De oplossing van OneThird biedt in de hele voedselketen waarde door verspilling te verminderen bij de teler en retailers. Daarnaast helpt het ook uitstoot terug te dringen bij de distributeur door minder en slimmer te transporteren,’ vertelt Robin vol trots. Rabobank probeert met het Start- en Scale-Up team altijd een aanjager van vernieuwing te zijn. In investeringsrondes met Venture Capital partijen (waaronder Rabobank Fund-in-Fund partner Shift Invest) heeft OneThird inmiddels voldoende groeikapitaal opgehaald om verder internationaal te kunnen groeien. Marco: ‘Technisch gezien, willen we de scanner geschikt maken voor meer producten, zodat je 10, 20 of 30 verschillende groente en fruitsoorten kunt scannen. Hoe meer scans, hoe meer impact we kunnen maken. Hiervoor moet je wel kunnen opschalen’.
Gezamenlijke droom
OneThird is vol vertrouwen dat ze met hun unieke product en de steun van Rabobank succesvol zullen zijn in het verwezenlijken van hun droom: voedselverspilling tegengaan en de voedselketen verduurzamen. ‘Mensen die bij ons werken delen allemaal dezelfde passie’, vertelt Marco. ‘Of wij dit probleem op kunnen lossen is dan ook geen vraag, we moeten het gewoon doen. Hopelijk kunnen we daardoor onze naam in de toekomst veranderen.’