Geschiedenis

Rabobank is ontstaan uit kleine kredietverenigingen, opgericht door boeren en tuinders. De coöperatieve mentaliteit van deze agrariërs vormt nog altijd de rode draad in onze 125 jaar lange geschiedenis.

Hoe het begon

Aan het eind van de negentiende eeuw willen Nederlandse boeren en tuinders moderniseren, maar ze kunnen lastig krediet krijgen. Daarom besluiten ze kredietcoöperaties op te richten. De coöperatieve banken worden een groot succes. De boeren lenen geld tegen een eerlijke rente en dankzij deze investeringen groeit hun productie en opbrengst. Dit is mogelijk dankzij het spaargeld van boeren die juist ruim bij kas zitten. Ook andere burgers profiteren. Veel mensen brengen hun spaargeld naar de boerenleenbanken en krijgen daarvoor een goede rente. De coöperaties werken lokaal en hebben een centrale bank nodig die hen op allerlei gebieden ondersteunt. Ze richten daarom in 1898 twee overkoepelende organisaties op: de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank in Utrecht en de Coöperatieve Centrale Boerenleenbank in Eindhoven. In 1900 zijn er 67 coöperatieve boerenleenbanken aangesloten bij één van de twee centrale banken.

Van boerenleenbank naar bank voor iedereen

Vanaf de jaren vijftig verwelkomen de boerenleenbanken ook niet-agrarische ondernemers en particulieren. Tegen die tijd zijn er ruim 1.300 lokale banken. Ze ontwikkelen zich tot algemene financiële dienstverleners, breder dan alleen voor sparen en agrarisch krediet. Klanten kunnen er terecht voor een lening, en ook voor woninghypotheken, bedrijfsfinancieringen, betaaldiensten en verzekeringen. Automatisering maakt intussen nieuwe vormen van betalen mogelijk, zoals overschrijvingen, acceptgiro's en cheques. Het klantenbestand groeit fors. De lokale banken openen steeds meer bijkantoren in grote steden en nieuwbouwwijken. Bij iedereen in de buurt is wel een 'Rabobank' te vinden. Die naam prijkt sinds 1972 op de gevels, door de fusie van de twee centrale banken tot Rabobank Nederland.

Een wereldwijd 'financieel warenhuis'

Het Nederlandse bedrijfsleven groeit in de jaren zeventig en tachtig stevig door – en daarmee ook de dienstverlening van Rabobank aan ondernemingen. De bank wordt huisbankier van veel grote organisaties. Voor specifieke diensten zijn er 'dochters' en deelnemingen, zoals Interpolis voor verzekeringen, De Lage Landen voor leasing en Robeco voor vermogensbeheer. Stapsgewijs ontstaat zo de Rabobank Groep als een 'financieel warenhuis' met een compleet pakket aan diensten. Vanaf begin jaren tachtig breidt Rabobank over de grens uit. Ze opent eigen kantoren in Frankfurt en New York, en neemt retailbanken in agrarische gebieden over. Onder meer in Australië, de VS (Californië), Brazilië en Chili. In 2006, is Rabobank in 42 landen vertegenwoordigd. Zo ontwikkelt de organisatie zich van een puur Nederlandse bank tot een internationale financiële dienstverlener, met een focus op de food- en agrisector.

Het digitale tijdperk

Technologische ontwikkelingen veranderen de manier waarop klanten betalen en bankieren. Eerst verschijnt de pinpas en de geldautomaat, later volgt de betaalautomaat om te 'pinnen' in winkels. Het internetbankieren ontstaat aan het eind van de jaren negentig. Rabobank is dan een van de eerste banken die producten en diensten via online kanalen beschikbaar stelt. Vanaf het jaar 2000 zet een daling van het aantal Rabobankkantoren in, want klanten kunnen steeds meer bankzaken zelf online regelen. Zo hebben zij tegenwoordig met de Rabo Bankieren App de financiële dienstverlening dag en nacht bij de hand.

Eén Rabobank, één coöperatie

In 2021 is Rabobank actief in 37 landen en heeft in Nederland ongeveer 8,9 miljoen klanten, van wie er 2 miljoen leden zijn. Via de ledenraden kunnen zij meepraten over het beleid. Dat past bij een coöperatieve bank die sterk verbonden is met lokale gemeenschappen. Vanaf het prille begin tot de dag van vandaag is Rabobank een maatschappelijk betrokken bank. De lokale banken bouwen in gemeenten en regio's mee aan sterke, leefbare gemeenschappen, en wereldwijd helpt Rabobank agrarische klanten om te blijven vernieuwen en verduurzamen. Zo brengen we onze missie in de praktijk: Growing a better world together.

De geschiedenis van de bank