Sneller factureren met e-facturatie
Als leverancier wil je natuurlijk dat je facturen zo snel mogelijk worden betaald. Daarom stapt Rabobank over van het ontvangen van PDF-facturen naar e-facturatie. E-facturatie is veiliger, efficiënter en sneller dan facturatie via een PDF. Door e-facturatie is de kans op fouten kleiner en kunnen we je factuur sneller uitbetalen. Hieronder lees je alles over e-facturatie.
Wat is E-facturatie?
Een e-factuur (elektronische factuur) is een gestructureerd, elektronisch document (geen PDF) waarbij alle gegevens op een vaste plek in het bestand staan en hun eigen betekenis hebben. Een e-factuur kan vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch worden verwerkt in het andere systeem. Of je nu wel of geen boekhoudsysteem gebruikt, veel of weinig facturen stuurt: elektronisch factureren kan altijd.
Hoe veilig is het?
Je e-factuur aan Rabobank wordt verstuurd via een beveiligde verbinding van onze serviceprovider SPS Commerce (voorheen TIEKinetix). De (persoons)gegevens die op de factuur staan, zijn hiermee goed beschermd. SPS Commerce is gespecialiseerd in e-facturatie en heeft veel ervaring met het ondersteunen van leveranciers die overstappen op deze manier van factureren.
Bijkomend voordeel: een aantal handelingen is geautomatiseerd. Daardoor is de kans op fouten kleiner en kunnen we je factuur sneller uitbetalen.
Hoe werkt e-factureren?
Er zijn twee manieren om je e-factuur te versturen:
1. Via het Rabobank e-facturatieportaal (nieuw account - onboarding)
Heb je geen boekhoudsysteem of stuur je weinig facturen? Via het Rabobank e-facturatie portaal kun je toch e-facturen sturen aan Rabobank. Je maakt eerst een account aan op ons e-facturatie portaal, logt in, maakt online handmatig een elektronische factuur aan en verstuurt die vervolgens direct beveiligd naar Rabobank. Dit is de handigste manier als je slechts enkele facturen per maand of per jaar verstuurt naar Rabobank.
2. Directe koppeling met je boekhoudpakket via Peppol
Stuur je dagelijks facturen naar meerdere debiteuren? Dan kun je e-facturen sturen via het internationale Peppol-netwerk. Peppol staat voor Pan European Public Procurement OnLine. Via Peppol kun je e-facturen sturen naar elke andere organisatie of overheidsinstantie die is aangesloten. Je bent als leverancier de verzendende partij en je kunt zelf bepalen welke provider jouw administratieve systeem aansluit op het internationale Peppol-netwerk. Wanneer je bent aangesloten op dit netwerk kun je starten met e-factureren aan de Rabobank. Bekijk de website van Peppol voor een overzicht van aanbieders die je kunnen aansluiten op het netwerk. Heb je deze koppeling al? Neem dan contact op met SPS Commerce voor de vervolgstappen.
Wat moet ik doen om een e-factuur te kunnen sturen naar Rabobank?
Om te kunnen starten met het versturen van e-facturen naar Rabobank vul je als eerste het aanmeldformulier in. Door je aanmelding kunnen wij je herkennen als leverancier van Rabobank en facturen succesvol ontvangen en verwerken. Nadat je bent aangemeld, ontvang je een activatiemail met verdere instructies. Daarna kun je e-facturen indienen via het Rabobank e-facturatie portaal of Peppol. Wij kunnen ons voorstellen dat er vragen zijn over het starten met e-facturatie. Op deze pagina bij Contact kun je vinden hoe je ons kunt benaderen.
Veelgestelde vragen
Contact
Heb je vragen over: