Utrecht, 27 februari 2025 – Rabobank presenteert vandaag haar nieuwe sponsorsamenwerkingen, waarin de bank haar rol als partner van sportend Nederland verder versterkt. Een belangrijk onderdeel hiervan is de terugkeer naar de wielersport als shirtsponsor van Team Visma | Lease a Bike. Daarnaast breidt Rabobank haar partnerschap met NOC*NSF verder uit als toppartner van TeamNL. Ook zal de coöperatieve bank nog meer investeren in de hockeysport. Het ondersteunen van talentontwikkeling en breedtesport loopt als een rode draad door alle partnerships.
Shirtsponsor van wielerploeg Team Visma | Lease a Bike en uitbreiding partnerschap NOC*NSF en TeamNL, met focus op talentontwikkeling en breedtesport
“Rabobank support sinds jaar en dag sportend Nederland. Van enthousiaste amateurbasketballers tot ambitieuze hockeytalenten en van jonge sporters met olympische en paralympische dromen naar nu ook weer professionele wielrenners. Met de toevoeging van Team Visma | Lease a Bike aan onze sportpartnerships keren we terug naar onze oude liefde: de wielersport. Als shirtsponsor van zowel de mannen als de vrouwenploeg én het Development Team. We kijken ernaar uit om samen de nieuwe generatie wielertalent te ondersteunen”, licht Stefaan Decraene, Voorzitter van de Groepsdirectie van Rabobank, toe.
Richard Plugge, Algemeen Directeur van Team Visma | Lease a Bike, vult aan: “Dit is het mooiste signaal dat we als wielersport kunnen krijgen: dat een partij met zoveel historie in de sport en zoveel maatschappelijke betrokkenheid zegt: hier willen wij bij horen.”
Internationale en Olympische dromen
Al jarenlang werkt de bank samen met sportkoepel NOC*NSF. Vanaf 2025 kan TeamNL ook als partner aan het rijtje worden toegevoegd, onder andere tijdens de Olympische Spelen en Paralympische Spelen. Van A tot Z, van atletiek tot zeilen.
Stefaan Decraene: “Ons partnership met TeamNL sluit naadloos aan op onze inzet voor de kweekvijver van sportland Nederland: het unieke club- en verenigingsleven. Via programma’s als Rabo ClubSupport ondersteunt de bank al jaren, vaak samen met NOC*NSF, verenigingen met haar netwerk, kennis en geld. Het is een eer om samen met TeamNL de talenten die deze clubs hebben voortgebracht ook op weg te helpen met het verwezenlijken van hun internationale en olympische of paralympische ambities.”
Marc van den Tweel, algemeen directeur van NOC*NSF: “De rol van Rabobank voor de Nederlandse sport is al sinds jaar en dag van doorslaggevend belang. Dat Rabobank het partnership nu verdiept en uitbreidt met topsport, is een prachtige en logische stap. Het onderstreept de verbinding die we in ons land kennen tussen de lokale sportinfrastructuur en de fantastische prestaties van TeamNL, ook op internationaal niveau. TeamNL is zeker ook door de zichtbaarheid in Parijs en het TeamNL Huis in zeer korte tijd een begrip geworden en daarmee hét Nederlandse sportmerk. Het verbindt de nationale trots op onze sporters in oranje met het streven van NOC*NSF om iedereen het plezier in sport te laten ervaren.”
Daarnaast blijft de bank ook de komende jaren verbonden aan de hockeysport als partner van de KNHB en hoofdsponsor van de nationale elftallen. De samenwerking met de hockeybond – uiteraard ook onderdeel van TeamNL - wordt geïntensiveerd rondom het WK Hockey in Nederland en België in 2026 en uitgebreid met de nationale opleidings- en jeugdteams waaronder Jong Oranje en een nieuwe vorm van hockey; Hockey 5’s.
Sport toegankelijk houden
Rabobank gaat nog meer doen om sporten voor iedereen toegankelijk te houden en meer mensen aan het sporten te krijgen. Daarom draagt Rabobank bij aan verschillende initiatieven. Zo werken Team Visma | Lease a Bike en Rabobank samen met stichting Ready2Race om Dikke Banden Races voor kinderen te organiseren. Doel hiervan is om zoveel mogelijk kinderen op de fiets te krijgen. Rabobank is ook verbonden aan de Hockey Foundation, een initiatief van de bank en de KNHB om de hockeysport toegankelijker te maken voor een grotere doelgroep. Dit doet de Foundation door clubs op te richten en initiatieven vanuit bestaande clubs te starten in wijken waar het niet vanzelfsprekend is om te hockeyen.
"Vanuit de overheid komt minder geld beschikbaar voor de Nederlandse sport. Als coöperatieve bank zetten wij daarom een extra stap naar voren om Nederlanders in beweging te houden en samen te laten sporten. Dit past in onze rijke coöperatieve traditie. Alleen al in 2024 verdeelde een half miljoen Rabobank-leden 16 miljoen euro onder 33.000 clubs en verenigingen. Daarnaast droeg de bank via de Rabo Sportactie ook 125 euro per kind bij aan de sportcontributie van meer dan 150.000 jongeren”, aldus Decraene.
Uitbreiding naar muziek en kunst
Naast het sponsoren van sport richt Rabobank zich ook op muziek en kunst. Zo is met MOJO, organisator van concerten en muziekfestivals, een partnership afgesloten. Daarnaast bestendigt de bank de samenwerking met het Depot Boijmans Van Beuningen. Rabobank blijft ook in de komende jaren tentoonstellingen organiseren in de eigen Rabo Art Space.
Neem contact op
