Nederland | Sociaal ondernemen
Bij Fun Forest leren medewerkers van het werk en van elkaar
Veilig klimmen, klauteren of teambuilden in de stadse natuur. Plezier staat op de eerste plaats bij klimpark Fun Forest. ‘Maar onze sociale missie is minstens zo belangrijk’, legt Chief Forest David Balhuizen uit.
Al dertien jaar zijn de avonturenbossen van Fun Forest in Amsterdam, Rotterdam, Almere en Venlo een bron van vreugde voor bezoekers én medewerkers. De sociale onderneming biedt leer- en werkplekken voor jonge mensen die aansluiting zoeken bij de samenleving. Oprichters Ernst-Jan en Fieke hebben hun droom – leren tussen de bomen – omgezet in een goed draaiend bedrijf. ‘Ze trekken een mooie mix van medewerkers aan’, vertelt David. ‘Studenten, jongeren aan het begin van hun loopbaan en trajectmedewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Allemaal leren ze van het werk én van elkaar.’
“Hoe meer mensen in onze klimbossen aanwezig zijn, hoe meer werk we creëren”
Méér verschil maken
Om nog meer voor de medewerkers en samenleving te betekenen, werd Fun Forest in 2016 een ‘social enterprise’. Volgens de definitie van de Europese Commissie, die spreekt van een social enterprise als je onderneemt vanuit een maatschappelijke missie (impact first), een verdienmodel hebt, winst ziet als middel en niet als doel, en bestuur en beleid baseert op evenwichtige zeggenschap van alle betrokkenen. ‘Met hulp van de Code Sociale Ondernemingen vertaalden we deze definitie door naar ons beleid en de bedrijfsvoering’, zegt David.
Begeleiden naar betaalde baan
Op de werkvloer is sindsdien het nodige veranderd. Nog meer dan eerder draait het bij Fun Forest om de medewerkers. In hun ontwikkeling steekt de sociale onderneming veel energie. En ze sluit haar inspanningen aan op twee ‘sustainable development goals’ van de Verenigde Naties: Gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en een leven lang leren voor iedereen, en Fatsoenlijk werk voor iedereen en duurzame en inclusieve economische groei. ‘Trajectmedewerkers die binnenkomen als stagiair of op een werkervaringsplek begeleiden we naar een betaalde baan. Bij Fun Forest óf een ander bedrijf’, zegt David. ‘Beide zien we als succes.’
Aandacht op afstand
Groei was het doel in 2017, 2018 en 2019 – naar maar liefst 53 leerwerkplaatsen. 2020 zou het jaar worden van de begeleiding. Met financiële steun van Rabo Foundation ontwikkelde Fun Forest een buddyprogramma. Zestien teamleden uit de vier parken werden opgeleid tot gecertificeerde jobcoaches. En net op het moment dat zij konden knallen in nieuwe seizoen, legde het coronavirus de Nederlandse samenleving plat. Ook de klimparken van Fun Forest moesten dicht.
Groeien en bloeien
Na de eerste versoepeling van de coronamaatregelen kon het klimseizoen alsnog van start. Wel met een negatieve cashflow, maar Fun Forest herpakte zich snel. Lekker buiten spelen in de bossen bleek tijdens de coronacrisis populairder dan ooit. Ook ging het buddyprogramma alsnog van start. ‘We zien hoe trajectmedewerkers erdoor groeien en bloeien, en dat het uitval op de werkvloer voorkomt’, zegt David. ‘Dat onze parken nog steeds goed bezocht worden, daar ben ik dankbaar voor. Gasten goed begeleiden, is een groot deel van ons werk. Hoe meer mensen in onze klimbossen aanwezig zijn, hoe meer banen we creëren.’
Drie tips van David Balhuizen voor ondernemers
- Wil je als sociale onderneming meer betekenen voor de samenleving? Word social enterprise. Met je handtekening onder de Code sociale ondernemingen ga je een stap verder.
- Impact first: stel impact centraal in je missie.
- Neem de waarden in jouw bedrijf als ijkpunt, en denk daar goed over na. Wat wil je voor medewerkers en klanten betekenen?
Vergroot de impact van Fun Forest en ervaar zelf de unieke beleving van Fun Forest. Bezoek een van hun vier klimparken in 2022 of maak iemand blij met een cadeaubon. Wij zien sociaal ondernemingen als Fun Forest als norm en inspiratie voor andere bedrijven. Kom meer te weten over hoe wij hun impact helpen te vergroten.