Nederland | Sociaal ondernemen

Nieuwe kennis, nieuwe kansen

20 september 2021 14:00

Van oplopende werkloosheid tot een schreeuwend tekort aan personeel. De Nederlandse arbeidsmarkt kent beide uitersten. CodeGorilla voegt deze twee problemen samen tot een bijzondere oplossing: meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk in de IT-sector.

Diem Do from Code Gorilla

Diep ongelukkig voelde Diem Do, oprichter van CodeGorilla, zich in het laatste jaar van haar studie. ‘Ik zag geen toekomst in mijn opleiding Bestuurskunde, maar in de Aziatische cultuur is stoppen met je studie geen optie. Op mijn zolderkamer zat ik te tobben. Ik had wel eens lopen dagdromen over een eigen website of app, maar kon niet programmeren. Dát ga ik leren, besloot ik toen. Met online tutorials leerde ik mezelf de basis aan van het programmeren.’

Hard nodig als intermediair

Diem wilde haar kennis graag delen met meer mensen die deze goed konden gebruiken. Ze kaartte het aan bij de gemeente waar ze op dat moment stageliep. Die schoof een aantal mensen naar voren uit het granieten bestand, zoals ze langdurig werklozen noemden. Geen beweging in te krijgen, dachten ze. Maar de veertien geselecteerden haalden dat vooroordeel meteen onderuit. Ze leerden programmeren én vonden een baan.

Steeds duidelijker zag Diem wat ze kon betekenen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze besloot zoveel mogelijk van hen te helpen aan een nieuw toekomstperspectief. Zo ontstond CodeGorilla, een sociale onderneming die mensen opleidt tot junior codeur of programmeur en vervolgens koppelt aan een werkgever. Hoewel de banen in de IT voor het oprapen liggen, is de sociale onderneming hard nodig als intermediair. ‘Bedrijven selecteren vooral op jonge, hoogopgeleide mensen met de juiste werkervaring. Als het aanbod aan werkzoekenden groot genoeg is, hoeven ze niet te kiezen voor mensen met gaten in hun cv, of werkervaring in een andere sector.’

Affiniteit met het IT-vak

Met een bootcamp brengt CodeGorilla werkzoekenden in vier maanden op het basisniveau. Deelnemers leren de programmeertaal waar de meeste vraag naar is. Ook werken ze aan hun sociale vaardigheden en andere obstakels die een baan in de weg staan. ‘Om er zeker van te zijn dat deelnemers affiniteit hebben met het IT-vak, gaat aan de bootcamp een maand thuisstudie en een selectieprocedure vooraf’, vertelt Diem.

De kracht van CodeGorilla? ‘We nemen mensen serieus. We doen niet aan pappen en nathouden. We proberen een goede werkgever te zijn, door ons te verbinden met medewerkers. Zo eten we regelmatig samen. Met mijn Aziatische achtergrond weet ik hoe eten mensen bij elkaar kan brengen. Voor mensen die een tijd van een uitkering hebben geleefd, betekent een uitgebreide maaltijd nóg meer.’

“90 procent van de deelnemers aan de bootcamp een baan”

Band met regionaal bedrijfsleven

Een van de redenen waarom CodeGorilla impact kan maken, is het uitgebreide netwerk. De sociale onderneming heeft warme banden met het regionale bedrijfsleven. En met de overheid, waar ook steeds meer deelnemers aan de slag gaan. Hierdoor vindt 90 procent van de deelnemers aan de bootcamp een baan. ‘Dat is best bijzonder, gezien de grote werkloosheid in Noord-Nederland. Gelukkig kunnen we inmiddels terugvallen op een vaste club opdrachtgevers, vooral grotere mkb-bedrijven in de regio.’

Groeien en bloeien

Vier jaar na de eerste bootcamp is Diem nog lang niet klaar met CodeGorilla. Dit jaar startte werkleertraject voor mensen die meer nodig hebben dan een bootcamp van vier maanden. In dit programma is er meer aandacht voor mensen met een zichtbare of onzichtbare arbeidsuitdaging. De eerste twee deelnemers zijn gestart, in het najaar volgen er nog eens acht. In de herfst start de sociale onderneming een samenwerking met de Rijksoverheid. En er zijn plannen om na Noord-Nederland ook Oost-Nederland te veroveren. ‘We gaan er niet blind naartoe’, zegt Diem. ‘Het doel is om ook daar onderdeel te worden van het ecosysteem. We onderzoeken nu hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen.’

Diem ziet mensen bij CodeGorilla steeds verder opbloeien. ‘Doordat ze nu werk hebben, kunnen ze ook andere stappen maken. Een relatie aangaan, samenwonen, een huis kopen. Eerder lukte dat vaak niet, en was er te veel schaamte of te weinig geld.’

CodeGorilla en Rabo Foundation

Rabo Foundation verstrekte CodeGorilla een lening om op te schalen. Diem: ‘Rabo Foundation ziet echt de meerwaarde in ons impactverhaal. De kritische vragen in de aanvraag helpen ons om het businessmodel te versterken. En met een aanvullende donatie van Rabo Foundation bereiken we nog meer mensen. We schaften er leenlaptops, lesmateriaal en koptelefoons van aan.’

Waarom Rabo Foundation Codegorilla steunt

Rabo Foundation draagt via CodeGorilla bij aan een inclusieve samenleving en meer zelfredzaamheid. Sociale ondernemingen die het maatschappelijke vóór het marktbelang plaatsen, hebben meer tijd nodig voordat ze economisch zelfstandig zijn. Met de lening bieden we CodeGorilla de tijd om de komende vijf jaar het tweejarige programma op te schalen. En het werkgebied uit te breiden naar het oosten van Nederland. Met onze eenmalige donatie geven we meer mensen toegang tot de bootcamp van CodeGorilla.

Drie tips van Diem Do voor ondernemers

  1. Zorg dat je je cijfers goed kent of zoek hulp bij iemand die je kan helpen om een liquiditeit- en exploitatiebegroting te maken. Je moet je omzet en de kosten, inclusief alle belastingen die je moet afdragen, kunnen dromen.
  2. Bouw zorgvuldig aan je netwerk. Relatiebeheer is heel belangrijk, juist in tijden dat je zakelijk niet meteen iets van iemand nodig hebt.
  3. Blijf flexibel. Pivots zijn belangrijk voor rust, reinheid en regelmaat. Maar houd er niet angstvallig aan vast als je merkt dat bepaalde processen of businessmodellen niet werken.


Sociale ondernemingen zoals CodeGorilla creëren eerlijke arbeidskansen voor mensen die graag willen werken, maar moeilijk een baan vinden. Zij werken aan een inclusieve arbeidsmarkt. Wij zien sociaal ondernemerschap als de norm en inspiratie voor andere bedrijven.