Nederland | Financiële zelfredzaamheid

Sam& laat alle kinderen meedoen in de maatschappij

1 oktober 2021 17:00

Kinderen die in Nederland opgroeien in armoede. Verschillende organisaties werken hard om daar iets aan te doen. Door de krachten te bundelen, wordt hun slagkracht vele malen groter. Dat bewijst het samenwerkingsverband Sam& voor alle kinderen, die vier hulpverlenende partijen bijeenbrengt. ‘Dit soort voorzieningen dragen bij aan financieel redzame mensen die later een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.’

Childeren - image Sam&

“Kinderen die opgroeien in armoede, dat is in Nederland een serieus probleem”

Kinderen die de schoolreisjes overslaan. Of die zich ziekmelden op hun verjaardag, zodat niet opvalt dat hun ouders geen geld hebben om wat lekkers uit te delen. Volgens Judith Hermelink gebeurt dit vaker dan veel mensen beseffen. ‘Kinderen die opgroeien in armoede, dat is in Nederland een serieus probleem. Naar schatting gaat het om één op twaalf kinderen, dat zijn er gemiddeld twee per klas.’

Vier clubs werken samen

Gelukkig zijn er in Nederland diverse organisaties die deze kinderen te hulp schieten. Om nog effectiever te zijn, bundelen vier van deze organisaties hun krachten binnen het samenwerkingsverband. Het gaat om Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Stichting Jarige Job en Kinderhulp. Als coördinator is Judith Hermelink verantwoordelijk voor de aansturing.

Doelgroep bereiken

De grootste uitdaging voor deze vier organisaties? Dat is volgens Hermelink het bereiken van de doelgroep. ‘Mensen die in armoede leven, schamen zich hier vaak voor. Ze zoeken niet altijd hulp, weten niet dat de hulp er is, zijn bang gekort te worden op hun uitkering, de taal niet machtig of gewoon te trots om aan de bel te trekken. Dat heeft grote gevolgen voor hun kinderen. Geld kan maar één keer worden uitgegeven. En dus gaat eten vaak voor bijvoorbeeld lidmaatschap van een sportclub of een dagje uit.’

Moeilijk meekomen

De organisaties achter Sam& vinden het juist belangrijk dat kinderen meedoen in de samenleving. Hermelink: ‘Voor kinderen die opgroeien in gezinnen met minder geld is dat lastig. Ze kunnen niet meedoen met sport, hebben geen schoolspullen, kunnen hun verjaardag niet vieren en er is geen geld voor een dagje uit. Daardoor kunnen deze kinderen zich niet sociaal, emotioneel en intellectueel ontwikkelen zoals andere kinderen dat kunnen doen.’

Ouders en intermediairs kunnen een aanvraag voor voorzieningen in natura doen bij Sam&, waardoor een kind wél kan meedoen. ‘Denk aan de contributie voor een kind dat sportles wil volgen.’ Dat zijn geen cadeautjes, benadrukt ze. ‘Dit soort voorzieningen helpen in de ontwikkeling en dragen bij aan financieel redzame mensen die later een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.’

Meer behoeftes

Om de aanvragen zo makkelijk mogelijk te maken, zette Sam& het online portaal samenvoorallekinderen.nl op. Dit toegankelijke portaal verhult volgens Hermelink een ingewikkelde achterkant, waar aanvragen terecht komen bij de juiste organisatie. ‘Gelukkig weten die elkaar steeds beter te vinden. En dat is belangrijk, want kinderen die opgroeien in armoede hebben vaak meerdere behoeftes. Leergeld richt zich bijvoorbeeld op educatieve voorzieningen, maar kan bij een huisbezoek ook constateren dat een kind een bril nodig heeft om te kunnen lezen. Daarvoor kan de organisatie weer schakelen met Kinderhulp dat hiervoor de financiering kan regelen. Het gebeurt ook dat twee organisaties samen elk een deel van een voorziening als zwem- of paardrijles betalen.’

Ook concurrenten

Natuurlijk ging samenwerking vanaf het begin niet altijd even makkelijk, zegt Hermelink. ‘De organisaties hebben elk een eigen manier van werken. Daarnaast zijn ze soms ook concurrenten van elkaar, bijvoorbeeld als het gaat om fondsenwerving of gemeentelijke subsidies. Geld is altijd een spannend onderwerp, maar de organisaties zien gelukkig ook welke resultaten ze dankzij de samenwerking behalen.’

En die resultaten liegen er niet om. In 2016, voor de krachtenbundeling, hielpen de organisaties in totaal ruim 250.000 keer een kind. In 2021 was dat bijna 390.000 keer, een stijging van 55%. ‘Het gaat hier niet om unieke kinderen, sommige kinderen worden ondersteund door meerdere van onze partners. En we zijn er nog lang niet. Daarom willen we de samenwerking in de toekomst verder uitbreiden.’

Persoonlijk verhaal van Anette

Werkende moeder Anette ervaarde hoe waardevol de hulp van Sam& voor alle kinderen is. Na de scheiding van haar man raakte ze in financiële problemen. Anette en haar twee dochters kregen hulp van de stichting Leergeld. ‘Mensen denken vaak dat je alleen hulp kunt krijgen als je langdurig in de bijstand zit. Dat is niet zo,’ zegt Anette. Zij vindt het belangrijk dat alle ouders weten dat ze hulp kunnen krijgen. Daarom deelt ze hier haar persoonlijk verhaal.

Meer dan geld

Rabo Foundation steunt Sam& met een financiële bijdrage. ‘Een deel daarvan was ten behoeve van de bouw van het online portaal’, zegt Hermelink. ‘Maar bij Rabo Foundation gaat het om veel meer dan alleen geld. De organisatie zorgt ook voor verbinding. Wij wilden graag een onderzoek doen rondom zakgeld voor kinderen die net naar de middelbare school gaan. Zo kunnen ze de aansluiting behouden bij leeftijdgenootjes. Maar zakgeld leert hen ook met geld omgaan. We gaven dit aan bij Danielle van den Akker van Rabo Foundation en zij zorgde voor contact met de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Daarmee starten we nu een pilot rondom een zakgeldproject, geheel wetenschappelijk en educatief onderbouwd.’

Het mooie van Sam& is dat er daadwerkelijk iets aan het probleem van armoede bij kinderen wordt gedaan’, zegt Hermelink. ‘Veel gemeentes, organisaties en bedrijven zijn ermee bezig en er wordt vaak gesproken over het belang van samenwerking en krachtenbundeling. Via Sam& doen we dat gewoon.’


Wat zou het ontzettend fijn zijn als alle ouders met minder geld zouden weten dat er mogelijkheden zijn om hulp te krijgen. Kom jij in contact met (werkende) ouders met geldzorgen? Dan kun je hen doorverwijzen naar Sam&. Je kunt bijvoorbeeld een kaartje meegeven waar de website op vermeld staat, zodat ouders deze thuis rustig kunnen bekijken.