Nederland | Sociaal ondernemen

Vanhulley verbreedde en versterkte haar organisatie

9 februari 2024 10:00

Bij naaiatelier Vanhulley maken vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt de allermooiste nieuwe producten van bestaand materiaal. Elke Vanhulley is met liefde en lef gemaakt. Een sociale onderneming zoals Vanhulley wordt vaak opgericht om maatschappelijk verschil te maken. We nemen je mee in de aanpak van naaiatelier Vanhulley.

Vrouwen aan het werk in een naaiatelier

11

jaar bestaat Vanhulley

130

vrouwen wist Vanhulley in 10 jaar te bereiken

25

vrouwen starten elk jaar een leer-werktraject

De uitdaging

Vanhulley is een naaiatelier. Vanuit twee vestigingen biedt de sociale onderneming eenjarige leer-werktrajecten aan vrouwen in Groningen en Goirle. Deze vrouwen willen graag meedoen in de maatschappij, maar staan door bijvoorbeeld een mentale barrière of taalachterstand al langer langs de zijlijn. Zij hebben geen vakdiploma en het is ze nog niet gelukt om zelf betaald werk te vinden.

De oplossing

Samen met de gemeente Groningen biedt Vanhulley elk jaar leer-werkplekken aan ongeveer vijfentwintig vrouwen. Ze (her)ontdekken hun talenten, worden taalvaardig, doen ervaring en vaardigheden op, bouwen aan hun sociale netwerk en volgen een opleiding. De vrouwen sluiten af met een diploma, een plan voor vervolgstappen én meer zelfvertrouwen. Ook daarna werken ze aan een sterkere positie in de maatschappij en meer kansen op de arbeidsmarkt.

Rol van Rabo Foundation

Elf jaar geleden begon Vanhulley met het maken van nieuwe boxershorts uit oude overhemden. Met financiële ondersteuning van Rabo Foundation verlegde de onderneming in 2018 de focus naar de zakelijke markt. Dit zorgt voor meer continuïteit. Ook verbreedde ze haar productaanbod, wat de omzet schaalbaar en stabieler maakt.

In tien jaar tijd groeide Vanhulley van startup naar scale-up. Aanpassing van de interne organisatie was dus hard nodig. Er kwamen functieprofielen en een hr-cyclus. Er werd een kernteam gevormd dat de strategie bepaalt voor het leer-werktraject en de productverkoop. En oprichter Jolijn Creutzberg verlegde haar focus naar buiten en naar de verdere ontwikkeling van het bedrijf.

Vanhulley voerde veranderingen door op sleutelfuncties. Ook nam het op aanraden van een adviseur afscheid van enkele medewerkers. Een moeilijke stap, maar wel eentje die nodig was voor groei. Dankzij digitalisering en automatisering van processen werkt Vanhulley efficiënter – wat zorgt voor meer rust, tijd, energie én een financiële besparing. De sociale onderneming heeft zich zo voorbereid op de toekomst en is nu klaar om nog meer impact te maken.

Jolijn: ‘Dit soort externe hulp is ontzettend belangrijk. Een coach kijkt met een frisse blik naar allerlei onderdelen van je organisatie. Mijn tip aan andere ondernemers: probeer als oprichter afstand te nemen en los te laten.’

Verder bouwen op een stevig fundament

‘We zien veel startups groeien’, zegt Nynke Struik, programmamanager Nederland van Rabo Foundation. ‘Die groei brengt nieuwe vragen met zich mee, zoals bij Vanhulley. Voor 2024 hebben we nog meer budget gereserveerd om ondernemers te helpen hun bedrijf naar de volgende fase te brengen. Met coaching op het gebied van bijvoorbeeld financiën, processen of hr. Ondernemers bouwen zo verder op een stevig fundament.’

Vrouw in naaiatelier

De producten vervaardigd bij naaiaitelier vanHulley zijn online te koop. Op de website lees je ook hun verhaal en lees je alles over het programma.