Nederland | Sociaal ondernemen
Bakkerij Rutgers draagt bij aan vitaal dorp
Bakkerij Rutgers kent een rijke geschiedenis in het Groningse Baflo. Tegenwoordig is de bakkerij een maatschappelijk stichting en werken zij vanuit hun missie: ‘Bakken vanuit het hart!’. Een sociale onderneming wordt vaak opgericht om maatschappelijk verschil te maken. We nemen je mee in de aanpak van Proef Lokaal Bakkerij Rutgers.
3
statushouders (betaald/vrijwilliger)
6
medewerkers in vaste dienst (deels re-integratie)
15
ouderen doen vrijwilligerswerk
De uitdaging
Voor een heel grote groep mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking is het moeilijk om zelfstandig werk te vinden. Sociaal ondernemers willen deze groep graag een baan én begeleiding bieden. Maar een goed verdienmodel is een extra grote uitdaging in tijden van hoge energie- en grondstofprijzen en stijgende lonen. Die hogere kosten kunnen deze ondernemers ook niet altijd aan hun klanten doorberekenen.
De oplossing
De Stichting Proef Lokaal Bakkerij Rutgers werd opgericht door bewoners van het Groningse Baflo. De bakker die van oudsher in het dorp zat, sloot in april 2021 de deuren omdat er geen opvolging te vinden was. In november van hetzelfde jaar her-opende Bakkerij Rutgers haar deuren na een fikse renovatie. Er werken nu zes mensen in vaste, deels komend uit diverse re-integratietrajecten. De bakkerij is een belangrijke sociale schakel geworden. Zo werkten er in de afgelopen twee jaar ook drie statushouders mee die naar opleiding en betaald werk vertrokken. Voorts waren er 6 MBO-leerlingen (op dit moment 3) en meer dan 10 stagiaires uit het voortgezet (beroeps)onderwijs. En heel belangrijk: een groep van zo’n 15 energieke ouderen doet er vrijwilligerswerk in de winkel, logistiek, productie, technisch onderhoud en bestuur.
De nieuwe bakkerij kon mede dankzij financiering van Rabo Foundation renoveren en verduurzamen met onder andere zonnepanelen en een zonneboiler. Hierdoor drukken de energiekosten niet al te zwaar op de inkomsten. Ook diversifieerde de bakkerij het klantenbestand door in de regio steeds meer zakelijke klanten te beleveren zoals musea, restaurants, verzorgingshuizen en het Zeehondencentrum in Pieterburen. Ze nemen op wekelijkse basis brood, koek en banket af. Hierdoor kan Bakkerij Rutgers tóch bestaan in een klein dorp en daar ook een belangrijke maatschappelijke rol vervullen. Het is namelijk een plek waar bewoners elkaar (bijna) dagelijks ontmoeten.
Rol Rabo Foundation
Rabo Foundation bood de financiering voor verduurzaming van het pand waar de bakkerij in zit. Daarnaast volgde een van de oprichters van de stichting de Dilemma Leergang bij Rabo Foundation met een speciale focus op het opschalen van organisaties. Dit leverde de oprichters inspiratie, praktische inzichten en netwerkcontacten op. Alles om in de toekomst nog verder op te schalen en meer mensen te bereiken.
Tips voor sociaal ondernemers
Mede-oprichter Geerd Schlangen: ‘Zorg dat je een goede begroting hebt en dat je cijfers maandelijks actueel zijn. Dan weet je waar je aan toe bent. En durf in een vroegtijdig stadium hulp te vragen aan ondersteunende instanties of fondsen. Durf ook een beroep te doen op je klanten. Kijk waar je slim kunt investeren en waar je kosten kunt besparen, bijvoorbeeld op energie. En bovenal: werk als één team.’