Veelgestelde vragen over Fingerprint
Inloggen met je vingerafdruk in de Rabo App.
Veelgestelde vragen
Fingerprint is de naam van de vingerafdrukscanner op Android telefoons of tablets. Hiermee kun je met je vingerafdruk inloggen op jouw toestel.
Je kunt Fingerprint voor de Rabo App versie 5.5 gebruiken op Android toestellen met een vingerafdruk sensor en Android 6.0 of hoger.
Je kunt met Fingerprint inloggen en/of (iDEAL)-betalingen ondertekenen in de Rabo Bankieren App.
De meeste Android-toestellen ondersteunen Fingerprint. Er zijn enkele toestellen waar Fingerprint (nog) niet op werkt. Dit zijn onder andere:
De toestellen die wij ondersteunen voor het gebruik van Fingerprint, moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen. Hiermee stellen wij jouw geld en data veilig. De toestellen hierboven voldoen niet aan die eisen. Daarom kan je op deze toestellen (nog) niet gebruikmaken van Fingerprint in de Rabo Bankieren App.
Instellen
Nee. Je kiest zelf of je het wel of niet gebruikt. Wil je je vingerafdruk gebruiken, ga dan naar Instellingen in de app en voeg je vingerafdruk toe.
Je kunt Fingerprint aanzetten bij Instellingen -> Schermvergrendeling en beveiliging-> Vingerafdrukken.
Ga in je Rabo App naar Instellingen -> Toegang, veiligheid en privacy
Gebruik
Ja. Nadat je Fingerprint hebt ingesteld kun je kiezen hoe je wilt inloggen; met je vingerafdruk of met de toegangscode.
Fingerprint is een alternatief voor de toegangscode en géén vervanger van de Rabo Scanner. Je kunt bedragen met Fingerprint betalen naar rekeningen zoals ingesteld in de instelling 'Betalen zonder Rabo Scanner'. Alle betalingen die niet binnen deze opties vallen, moeten ondertekend worden met een Rabo Scanner.
Deze tekst is als informatie toegevoegd. Je kunt deze tekst negeren en 'gewoon' Fingerprint instellen als jij de enige bent die de vingerafdruk heeft geregistreerd. Indien er meerdere personen zijn die een vingerafdruk hebben geregistreerd op je toestel, hebben zij ook toegang tot je bankzaken.
Ja, dan kan. Je kunt het uitschakelen via de instellingen van de app.
Medewerkers van bedrijven kunnen zelf Fingerprint aanzetten in de Rabo App en de desbetreffende voorwaarden accepteren. Het is voor een eigenaar niet mogelijk om de optie voor het aanzetten van Fingerprint te blokkeren zodat medewerkers alleen kunnen inloggen met de toegangscode. Wanneer een eigenaar besluit om Fingerprint niet voor medewerkers beschikbaar te maken dan dient de eigenaar de autorisatie voor mobielbankieren uit te zetten. De medewerkers kunnen dan geen gebruik meer maken van mobielbankieren. Er is geen optie om alleen Fingerprint uit te zetten, zodat medewerkers alleen kunnen inloggen met de toegangscode.
Android zorgt voor de vingerafdrukherkenning en keurt deze, buiten de bankieren app om, al dan niet goed. De bankieren app weet echter niet voor welk profiel deze vingerafdruk geldt waardoor onbedoeld de ene gebruiker zou kunnen inloggen in het andere profiel op het toestel. Om dat te voorkomen is het niet mogelijk gemaakt om met meerdere profielen Fingerprint in te kunnen stellen.
Nee, bij een wijziging in Fingerprint op het toestel, wordt Fingerprint uitgeschakeld. Na het opnieuw aanzetten van de Fingerprint functie doet deze het weer.
Veiligheid
Nee. Je vingerafdruk wordt opgeslagen op je toestel. Niet in de app. De Rabobank heeft dus geen informatie over je vingerafdruk.
Op een toestel kunnen meerdere vingerafdrukken geregistreerd zijn. Het kan zijn dat dit door meerdere gebruikers, zoals bijvoorbeeld gezinsleden, is gedaan. Het toestel beschouwt al deze afdrukken echter als afkomstig van dezelfde persoon. Hierdoor zou iedereen met een geregistreerde vingerafdruk kunnen bankieren met de Rabobank Bankieren App op je toestel. Stel de vingerafdruk alleen in voor die personen die je ook toegang wilt geven tot je telefoon. Wij raden je aan om dit alleen voor uzelf te doen als je Fingerprint gebruikt voor de Rabo Bankieren App.