Het kan gebeuren dat je een keer een rekening niet hebt betaald. Bijvoorbeeld omdat je vergat de premie naar ons over te maken. Of er stond niet voldoende saldo op je rekening als wij de premie automatisch afschrijven. Maar wat gebeurt er dan?
1. Herinnering
In deze brief staat welke premie er niet is betaald en hoe je het bedrag kunt overmaken. Er staat ook een datum in waarop het bedrag betaald moet zijn.
2. Tweede herinnering
Heb je na de eerste betalingsherinnering de premie niet overgemaakt voor de uiterste betaaldatum? Dan krijg je van ons een brief met een tweede herinnering.
Belangrijk: Is de premie niet betaald na de tweede herinnering? Dan stopt de dekking van de verzekering waar je deze premie voor moet betalen. Je bent dan niet meer verzekerd. Je betaalt dan zelf de schade aan bijvoorbeeld je huis, auto of spullen. Denk aan schade door diefstal, brand en storm. Maar ook de schade bij anderen, bijvoorbeeld bij een ongeval dat je veroorzaakt. Je moet nog wel het openstaande bedrag betalen. Daarnaast geven wij dit door aan BlauwOranje Assuradeuren, als de verzekering daar is gesloten.
3. Laatste herinnering
Is je verzekering gesloten via BlauwOranje Assuradeuren? Dan ontvang je de laatste herinnering met uiterste betaaldatum van hun. Is je verzekering gesloten via Rabo Assurantiemakelaardij? Dan ontvang je de laatste herinnering met uiterste betaaldatum van ons.
4. Incassobureau of deurwaarder
Als de premie na de uiterste betaaldatum niet betaald is, blijft de verzekering geschorst. Je moet nog wel het openstaande bedrag betalen. Er wordt een incassobureau of deurwaarder ingeschakeld als de premie niet op de uiterste betaaldatum ontvangen is. Je betaalt daarvoor extra kosten.
5. Gegevens worden doorgegeven aan CIS Databank
BlauwOranje Assuradeuren geeft het aan CIS Databank door als zij de verzekering stoppen. Ook veel andere verzekeraars weigeren vaak een nieuwe verzekering voor één of meerdere jaren als de verzekering is gestopt omdat je niet op tijd betaalde.