Veelgestelde vragen annuleringsverzekering
Wat wel en niet is verzekerd bij schade.
Vragen over geannuleerde vluchten
Neem contact op met je reisorganisatie en/of luchtvaartmaatschappij. Zij hebben een contract met jou en moeten, als zij dit niet na kunnen komen, een passend alternatief bieden. Of gemaakte (extra) kosten vergoeden.
Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Het annuleren van vluchten vanwege structureel personeelsgebrek is namelijk niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Geannuleerde vluchten worden niet vergoed door de creditcardverzekering. Is je vlucht of je bagage vertraagd, dan kun je in bepaalde gevallen wel een beroep doen op je creditcardverzekering. Bijvoorbeeld voor noodzakelijke aankopen die je hierdoor moet doen.
Wat vergoedt de luchtvaartmaatschappij bij vertraging van je vlucht?
Ben je door vertraging meer dan 3 uur later aangekomen op je eindbestemming? Dan heb je recht op een vergoeding van de luchtvaartmaatschappij:
Wat vergoedt de luchtvaartmaatschappij bij annulering van je vlucht?
Wordt je vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij? Dan krijg je je vluchtkosten vergoed. En daar bovenop krijg je soms ook een extra vergoeding. Die is wel afhankelijk van wanneer je precies geïnformeerd bent over de annulering.
Geen vergoeding bij buitengewone omstandigheden.
Het kan gebeuren dat je ondanks vertraging tóch geen recht hebt op een vergoeding. Er is dan sprake van een 'buitengewone omstandigheid'. De vliegtuigmaatschappij moet dan wel kunnen aantonen dat die niet verantwoordelijk is voor de vertraging. Dat is bijvoorbeeld zo bij vertraging of annulering door:
Op de website van Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten bij vertraging van je vlucht. Ook op de website van de Rijksoverheid vind je informatie over dit onderwerp.
Bij vertraging of uitval van je vlucht heb je soms recht op een vergoeding. Maar mis je je vliegtuig door de lange wachtrijen vanwege drukte op de luchthaven? Dan ligt de situatie anders. Er is dan geen sprake is van een vertraagde of uitgevallen vlucht. Gelukkig kun je soms toch een vergoeding krijgen.
Schakel je rechtsbijstandverzekering in.
Heb je een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis met de module Consument & Wonen? Neem dan contact op met Achmea Rechtsbijstand. Heb je ergens anders een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op met die verzekeraar. De verzekeraar kan een claim neerleggen bij Schiphol. Je moet wel kunnen aantonen dat het missen van de vlucht niet je eigen schuld was. Was je bijvoorbeeld wel ruim op tijd op Schiphol? Je rechtsbijstandsverzekeraar kan je hierbij verder helpen.
Je reis- of annuleringsverzekering speelt geen rol.
Je reisverzekering of annuleringsverzekering kan in deze situatie helaas niets voor je betekenen. Want er is geen sprake van vertraging die ervoor zorgt dat je 1 of meerdere reisdagen mist. De vliegtuigen vertrekken gewoon op tijd.
Het is op dit moment erg druk bij reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen. We raden je aan om regelmatig contact te blijven zoeken met het betreffende bedrijf. Als er nog geen reactie is op het moment dat de reis zou plaatsvinden, dan kun je de organisatie schriftelijk aansprakelijk stellen voor het niet nakomen van hun contract. Op de website van Stichting Achmea Rechtsbijstand vind je meer informatie over jouw rechten in dit geval.
Je kunt in dit geval geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Het annuleren van vluchten vanwege structureel personeelsgebrek is namelijk niet verzekerd op de annuleringsverzekering.
Algemene vragen over de annuleringsverzekering
Doorlopende annuleringsverzekering
Zorg dat je doorlopende annuleringsverzekering in laat gaan binnen 14 dagen na het boeken van je reis. Alleen dan is annulering van deze reis verzekerd.
Kortlopende annuleringsverzekering
De kortlopende annuleringsverzekering kun je het beste afsluiten voor of zo snel mogelijk na het boeken van je vakantie. Er is namelijk geen dekking voor annulering als dit komt door een ziekte of andere situatie die al bekend was op de ingangsdatum van de verzekering.
Je krijgt een vergoeding voor onderdelen van je reis die je vooraf boekt en betaalt. Bijvoorbeeld je vlucht, accommodatie, huurauto, visum, eventuele omboekingen en aanbetalingen.
Het kan zijn dat je eerder dan gepland naar huis moet terugkeren. Is dit door een gedekte gebeurtenis op je annuleringsverzekering dan vergoedt Interpolis de niet genoten vakantiedagen. Stel: je boekt een reis van tien dagen en deze kost € 1.000. Als je drie dagen eerder naar huis moet, dan ontvang je dus € 1.000 / 10 dagen x 3 gemiste dagen = € 300. Eventuele extra reiskosten zijn gedekt door je reisverzekering.
Vragen over redenen van het annuleren van je reis
Ja, als de zwangerschap is geconstateerd na boeking van de reis/huurovereenkomst. Of wanneer er medische complicaties zijn door de zwangerschap waardoor de zwangere niet aan de reis deel kan nemen.
Wordt er na het boeken van je reis een negatief reisadvies afgegeven voor jouw reisbestemming? Dan vergoedt Interpolis je reiskosten. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vind je op www.rijksoverheid.nl.
Ja, voorwaarde is wel dat je naar een gebied zou reizen dat de overheid onverwacht afraadt. Ook mag er tijdens het boeken van de reis nog geen negatief reisadvies zijn geweest. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vind je op www.rijksoverheid.nl. Een negatief reisadvies als gevolg van een grootschalige epidemie is geen geldige reden om te annuleren.
Ja, als je bijvoorbeeld door een aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan of bosbrand niet bij jouw geboekte vakantiehuis kunt komen.
Heb je een reis geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en heb je een bijdrage aan het fonds betaald, informeer dan eerst bij je reisorganisatie of je aanspraak kunt maken op de regelingen die van toepassing zijn. Als je een vakantie hebt geboekt bij een reisorganisatie die niet is aangesloten bij het Calamiteitenfonds (of je hebt de bijdrage van het fonds niet betaald), dan gelden de voorwaarden van je annuleringsverzekering.
Ja, onder de voorwaarde dat de juridische echtscheidingsprocedure in gang is gezet. Dit geldt ook bij het stoppen van een geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract. Ook het stoppen van een gezamenlijk huishouden is een geldige reden om te annuleren.
Heb je meer dan 8 uur vertraging op je heenreis? Dan biedt de Interpolis Doorlopende Annuleringsverzekering dekking als de vertraging wordt veroorzaakt door een natuurramp, stakings- of protestactie.
Heb je extra kosten bijvoorbeeld omdat je langer op je vakantiebestemming moet blijven? Deze extra kosten kun je bij jouw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat gestrande reizigers ergens kunnen overnachten of een nieuwe vlucht krijgen.
Beroept de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie zich op overmacht en wijst deze jouw claim af? Neem dan contact op met Interpolis. Zij ontvangen graag de schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij samen met de extra gemaakte kosten, om deze te kunnen beoordelen. Deze kun je ook online indienen.
Ben jij al klaar voor je volgende reis?
Bereken nu online je premie. Je kunt ook direct je kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering afsluiten.