Tech Support-fraude

Criminelen bellen je en doen zich voor als medewerkers van grote softwarebedrijven zoals Microsoft, Google of je internetprovider. Ze proberen je geld afhandig te maken door te doen alsof je computer problemen heeft die er niet zijn.

Vormen van Tech Support-fraude

    Je wordt gevraagd om een programma te downloaden, zogenaamd om je problemen op te lossen. Maar hierdoor kunnen criminelen je computer op afstand overnemen of gijzelsoftware installeren. Iemand probeert om persoonlijke informatie van je los te krijgen, zoals je creditcardnummer, bankrekening of inloggegevens van persoonlijke accounts. Je moet betalen voor het oplossen van computerproblemen die je helemaal niet had.

Hoe herken je Tech Support-fraude?

    De ‘medewerker’ neemt onverwacht en zonder afspraak contact met je op. Meestal gebruikt de crimineel vage termen en technisch jargon om je in verwarring te brengen. De persoon probeert je onder druk te zetten om snel te handelen. Zo kun je niet goed nadenken of een second opinion vragen. Je wordt gevraagd om te betalen via onbekende betaalmethoden, zoals een buitenlandse bankrekening. Als je een mailtje ontvangt, bevat deze vaak veel spelfouten.

Wat kun je doen tegen Tech Support-fraude?

    Geef nooit zomaar iemand toegang tot je computer en persoonlijke gegevens. Laat je niet onder druk zetten om snel te handelen. Vraag iemand anders om raad of een second opinion. Twijfel je? Verbreek dan de verbinding en neem zelf contact op met de helpdesk van het betreffende bedrijf. Zorg dat je software altijd bijgewerkt is en gebruik een professionele virusscanner.

Misbruik melden

Heb je het idee dat er iets niet klopt of ben je slachtoffer van Tech Support-fraude? Doe aangifte bij de politie en meld het ons zo snel mogelijk.