Tips om jouw klanten veilig te laten betalen
Om niet besmet te raken met het coronavirus, luidt het advies om lichamelijk contact zoveel mogelijk te vermijden. Maar hoe kun je klanten dan toch veilig laten betalen? Gelukkig zijn er nog mogelijkheden genoeg!
Geen direct contact
Zoals heel veel andere ondernemers heb ook jij flink last van de gevolgen van het coronavirus. Tegelijkertijd wil je toch je bedrijf zoveel mogelijk laten doordraaien. Belangrijk daarbij is voorkomen dat jij of jouw medewerkers of klanten besmet raken door het virus. Dat kan door direct contact uit de weg te gaan – dus ook bij het afrekenen. Hoe? Lees deze tips.
1. Laat klanten pinnen
Pinnen heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Het is nu al verreweg de meest gebruikte betaalvorm. Zeven op de tien betalingen gaan dagelijks al via pinpas en veel klanten vinden deze vorm van afrekenen zelf erg prettig en veilig. Dat komt dus mooi uit als jij je klanten vraagt om tijdens de coronacrisis met pin te betalen in plaats van contant. Zo voorkom je dat klant en medewerker elkaar aanraken tijdens het afrekenen.
Ben je als ondernemer veel onderweg? Dan zijn er ook mobiele pinoplossingen beschikbaar. Daarbij maak je van je smartphone een pinautomaat en kun je klanten eenvoudig laten afrekenen.
Tot slot kunnen veel klanten tegenwoordig contactloos betalen, door hun pas of smartphone tegen het pinapparaat te houden. Dit heeft de voorkeur boven pinnen, omdat ze dan ook geen pincode hoeven in te toetsen.
2. Stuur klanten een betaallink
Heeft jouw klant alleen cashgeld en is pinnen niet mogelijk, dan is het ook mogelijk om deze eenvoudig en snel per WhatsApp, sms of e-mail een betaalverzoek te sturen. Daarbij ontvangt je klant een rekening via een betaallink die deze direct kan betalen via iDEAL. Bovendien staat het geld al de volgende dag op jouw rekening. Dat is dus mooi meegenomen in deze zware tijden!
Ben je in het bezit van Rabo Smart Pay? Dan kun je ook een betaallink sturen met Betaalverzoek Plus. Hiermee kunnen klanten naast iDEAL ook met creditcard en PayPal betalen. Dus ook vanuit het buitenland. Factureer je klanten? Zet dan Rabo Betaalverzoek Plus in om sneller betaald te krijgen. Dat is dus mooi meegenomen in deze zware tijden.
3. Toch contant? Vermijd contact!
Willen jouw klanten toch contant betalen of kunnen ze niet anders? Zorg dan dat je zoveel mogelijk het directe contact vermijdt. Laat klanten het geld bijvoorbeeld op de kassa of de toonbank leggen. Bovendien helpt het om regelmatig handen te wassen en de toonbank schoon te maken.
Wil je weten hoe de Rabobank jou kan helpen bij het veilig digitaal betalen?