Eigen webshop starten? Let op deze 5 aandachtspunten
Het aantal webshops in Nederland is de laatste tien jaar verdriedubbeld. Veel consumenten kopen graag via internet. Een graantje meepikken van die online groei? Lees dan deze vijf tips voor een succesvolle webshop.
Maak de juiste keuze
Tijdens de coronacrisis steeg de omzet van webshops in Nederland met zestig procent, onderzocht GfK voor Thuiswinkel.org. De meest populaire sectoren zijn IT en telecom, doe-het-zelf, tuin en elektronica. Daarnaast doen persoonlijke verzorging, mode, eten en drinken, gezondheid, sport, wonen, boeken en bloemen het online goed. Start je een webshop, dan doe je dat uiteraard met een product waar vraag naar is. Maar pas op: juist in die sectoren mag je rekenen op flink wat concurrentie – je bent vast niet de enige slimme starter. Kies een product dat bij je past en lees je goed in. Met marktonderzoek ontdek je wie je klanten zijn, wat ze willen en waar je ze kunt vinden. Onderzoek naar concurrentie geeft inzicht in hoe je je kunt onderscheiden.
Combineer bricks en clicks
De combinatie van web en winkel biedt retailers de kans om een businessmodel neer te zetten, waaraan ‘online pure players’ niet kunnen tippen. Het is hét antwoord van fysieke retail op de groei van de online giganten en platforms, en de reddingsboei voor zelfstandige winkeliers. Verschillende mogelijkheden: zet je winkel(s), voorraad en medewerkers in om online orders te leveren aan klanten. Laat klanten hun bestelling ophalen bij winkels. Laat klanten in je webshop artikelen reserveren, en ze in de winkel zien, voelen en passen. Vergroot je bereik door je winkel op andere websites of platforms te presenteren.
Zorg voor een goede website
Het lijkt een open deur: een goede website is het fundament van je online shop. Maar toch zijn er genoeg webshops die niet goed werken op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dat betekent: geen prettige klantbeleving, geen goede Google-ranking en minder traffic naar je website. Zeg dan maar dag tegen je groeiambities. Kies je voor een app? Zorg dan dat deze stabiel én overzichtelijk is.
Wees goed zichtbaar
Ook zonder marketingafdeling kun je slim reclame maken. Met een goed verhaal en persoonlijke aanpak – tot en met levering aan de deurbel. Online supermarkt Picnic groeide hierdoor in korte tijd uit van kleine online super naar geduchte concurrent van AH en Jumbo. Contentmarketing helpt om een goed verhaal bij de juiste doelgroep te krijgen. Bloemenshop Sprinklr doet dat slim. De online shop is heel actief op sociale media zoals Facebook en Instagram. Met goed gemaakte how-to filmpjes – ‘Hoe leg je een tuin aan’ en ‘Basisles planten water geven’ – helpen ze de klant op weg. En bij aankoop van een buitenplant krijgen klanten een gratis online plantencursus cadeau. Door sterke foto’s en verrijkende content komt Sprinklr niet over als webshop, terwijl de bezoeker wél heel makkelijk alles kan kopen wat hij of zij ziet.
Laat klanten eenvoudig betalen
Consumenten zoeken veiligheid en gemak. Vooral als het gaat om het afrekenen van een product. Dat betekent: niet teveel poespas en betalen met betaalmiddelen die klanten kennen. Zoals iDEAL, creditcard of achteraf betalen (After Pay). Kies daarom voor een online kassa die deze betaalvormen ondersteunt. Zoals Rabo OnlineKassa. Daarmee stel je je eigen betaalpagina samen voor je webwinkel. Je kiest de betaalmethoden die passen bij jouw webshop. Ook voor internationale klanten.