Rabo SmartPin voor ondernemers: trapliften
Tweedehandse trapliften, dat is waarmee Erik Smienk zich sinds 2011 voornamelijk bezighoudt. Met monteurs die dagelijks onderweg zijn, is SmartPin voor dit bedrijf de ideale betaaloplossing. Hoewel de gemiddelde leeftijd van zijn klanten tussen de 70 en 80 jaar ligt, vinden ze het vaak mooi dat ze op deze wijze kunnen afrekenen.
Rabo SmartPin is de mobiele pinoplossing voor de ondernemer die zijn klanten het gemak van pinnen wil aanbieden. Klanten betalen via je smartphone of tablet met de Rabo SmartPin kaartlezer.
Eenvoudig in gebruik
Operationeel manager Rutger Lokhorst houdt contact met de collega’s op locatie. “Hiervoor hadden we een ander pinsysteem, een groot en log apparaat. Sinds we door onze huisbank Rabobank werden gewezen op de SmartPin, zijn we overgegaan. Het is een klein kastje, makkelijk in je broekzak te stoppen en eenvoudig in gebruik.” Sinds begin 2016 gebruiken de monteurs deze mobiele pinoplossing, die gemakkelijk geaccepteerd wordt door de klanten.
“Tegenwoordig zijn ook de wat oudere mensen goed op de hoogte van betalen via pin, omdat ze hier in winkels en op andere plaatsen ook veel mee te maken krijgen. Ze zijn zich ervan bewust dat de techniek sneller gaat dan zij altijd kunnen volgen en ze vinden het vaak mooi dat ze op deze wijze gemakkelijk kunnen betalen. Al komen er zo nu en dan nog wel eens handgeschreven acceptgiro’s voorbij, dat is niet te voorkomen.”
Bewijs van betaling
Waar de monteurs nog wel eens tegenaan lopen is dat klanten een fysieke kassabon missen, als bewijs van betaling. De mogelijkheid om een kassabon te mailen gaat niet op voor de doelgroep, zij hebben vaak geen e-mailadres. “Kinderen zijn echter vaak contactpersoon, zodat de bon wel naar hen kan worden gemaild. Een andere oplossing is een verkoopovereenkomst met een handtekening, dat geeft onze klanten een veilig gevoel.”
Voldoende kastjes voor medewerkers
Momenteel beschikt het bedrijf over vijf kastjes, voldoende voor alle medewerkers op de weg die zowel trapliften plaatsen en verwijderen, als reparaties verrichten. Het koppelen van SmartPin en app voor meerdere gebruikers leverde geen problemen op. “De collega’s op locatie gebruiken de meest basic functies van de SmartPin: de rekenmachine, het invullen van het bedrag en de betaling, dat is voldoende toereikend. Onze boekhouder logt regelmatig in op de app om te checken of alle transacties goed doorkomen. Wat het voor haar soms lastig maakt, is dat niet al onze werknemers een referentie meegeven aan een transactie. Dan is het af en toe wel even zoeken welke betaling aan de factuur gehangen kan worden. Het zou handig zijn als je pas een betaling zou kunnen doorzetten als er een referentie opgegeven is. Maar wij zouden dit als bedrijf ook verplicht kunnen stellen aan onze mensen.”
Gebruiksgemak en compact formaat
Smienk Trapliften is over het algemeen tevreden over de SmartPin. “Hij doet wat hij moet doen. Het gebruiksgemak en het compacte formaat is ideaal, de koppeling met de app werkt prettig. Ik zou zo geen verbeterpunten kunnen opnoemen.”