Rabo OnlineKassa Support
Om Rabo OnlineKassa te kunnen gebruiken, doorloop je een aantal stappen. Om jouw webwinkel te koppelen met Rabo OnlineKassa vind je op deze supportpagina alle hulpmiddelen en instructies voor jou of je webbouwer.
Koppelen van Rabo OnlineKassa aan jouw webwinkel
Voor het gebruik van Rabo OnlineKassa moet er een koppeling gelegd worden met jouw webwinkel. Dit vereist technische kennis, daarom kan het handig zijn om een webbouwer hiervoor in te schakelen.
De koppeling zorgt ervoor dat er vanuit de webwinkel voor elke betaling een betaalverzoek wordt verstuurd naar de Rabo OnlineKassa-server en dat de webwinkel de responsberichten kan ontvangen en verwerken. De koppeling kan op twee verschillende manieren. Je kunt gebruikmaken van voorbeeldcodes (SDK/API) waarmee je de koppeling van Rabo OnlineKassa met jouw webwinkel zelf kunt bouwen. Je kunt ook kiezen voor een plug-in, hierdoor hoef je geen eigen code te schrijven en wordt de installatie eenvoudiger.
Hulp bij installatie
Webbouwer
Voor het koppelen van de Rabo OnlineKassa aan jouw webwinkel heeft je installateur de Signing Key en Refresh Token nodig. Deze zijn te vinden in het Rabo Smart Pay Dashboard onder Beheer > Webwinkels > acties > Webwinkel sleutels. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je dit doet. Een veilige manier om de Signing Key en Refresh Token te versturen naar jouw installateur is: plak de gegevens in Kladblok (van Windows) en sla dit op als tekst-bestand. Je slaat dit bestand op via een ZIP-programma met versleuteling en wachtwoord. Vervolgens mail je het ZIP-bestand aan jouw installateur en verstuur je het wachtwoord per sms.
Maak je gebruik van de standaard betaalpagina van Rabo OnlineKassa? Dan kun je deze aan jouw webwinkel koppelen via de beschikbare plug-ins. De betaalpagina kun je met jouw eigen logo laten aansluiten bij je huisstijl.
Een plug-in bevat een standaard programmeercode voor een directe koppeling tussen jouw webwinkel en Rabo Smart Pay. Door het gebruik hiervan hoef jij of je installateur niet zelf een programmeercode te schrijven. Op dit moment zijn er 20 plug-ins beschikbaar voor de Rabo Smart Pay.
Indien je geen passende plug-in kunt vinden in het overzicht, kun je ook een Software Development Kit voor Rabo Smart Pay downloaden. Hiermee kun je zelf een koppeling (laten) bouwen tussen jouw webwinkel en de Rabo Smart Pay. Er is een SDK beschikbaar o.b.v. Java en een SDK o.b.v. PHP.
Beschikbare plug-ins voor de Rabo Smart Pay bij iDEAL Checkout
CS Cart | Drupal | FreeWebshop |
Joomla & Hikashop | Joomla & Virtuemart | Magento |
K2store | Litecart | OpenCart |
osCommerce | Prestashop | Tomatocart |
WP & Jigoshop | WP & e-Shop | WP & MarketPress |
WP & Woocommerce | WP & WPSC | ZenCart |
Disclaimer
Je neemt deze plug-ins rechtstreeks af van de ontwikkelaar van de plug-ins, iDEAL Checkout. De Rabobank is daarbij geen partij. De plug-ins zijn door iDEAL Checkout naar eigen inzicht ontwikkeld. De Rabobank heeft de plug-ins gecontroleerd op compatibiliteit met de Rabo Smart Pay, maar kan niet instaan voor een correcte werking van de plug-ins. De Rabobank wijst iedere aansprakelijkheid af voor vergoeding van eventuele schade, geleden door jou als gevolg van het gebruik van de plug-ins. In geval van problemen met de (werking van de) plug-ins dien je contact op te nemen met iDEAL Checkout.
Het koppelen van de Rabo OnlineKassa aan jouw webwinkel vereist technische kennis. Om het koppelen makkelijker te maken, bieden wij plug-ins aan waarmee je zelf geen code meer hoeft te schrijven om de koppeling te bouwen. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je jouw webwinkel aan Rabo OnlineKassa kan koppelen door middel van de plugin.
Als jij of je installateur zelf een koppeling maakt, is hiervoor een SDK beschikbaar en een API service.
SDK
API
Het gebruiken van een standaardmodule maakt de installatie eenvoudiger. Zo hoef je geen gebruik te maken van de voorbeeldcodes in PHP en .NET of zelf te programmeren.
Standaardmodules webwinkelsoftwarepakketten
Verschillende webwinkelsoftware-leveranciers bieden een standaardmodule voor het afrekenen met de Rabo Smart Pay. De standaardmodule voorziet in de integratie van de Rabo Smart Pay met jouw webwinkel in de testomgeving. Zodra de getekende overeenkomst door de Rabobank is goedgekeurd, ontvang je de gegevens om jouw Rabo Smart Pay te activeren. Voor vragen over de mogelijkheden en het gebruik van deze standaardmodules, verwijzen wij je naar de betreffende leveranciers.
In Rabo Smart Pay kan je zelf een nieuwe webwinkel toevoegen. Dit gaat als volgt:
- Klik op Beheer in de blauwe menubalk.
- Klik op Webwinkels in de witte menubalk.
- Klik op Webwinkel toevoegen.
- Vul de URL in van de nieuwe webwinkel
- Selecteer welk softwarepakket je gebruikt (als jouw aanbieder er niet bij staat, selecteer dan anders).
- Selecteer jouw winkel. Kies voor koppelen aan bestaand verkooppunt en selecteer het gewenste verkooppunt of maak een nieuw verkooppunt aan.
- Klik op de oranje knop Opslaan.
- De bestelling verschijnt nu in het winkelmandje rechtsboven in de pagina. Onderteken de bestelling met de Zakelijke pas en Rabo scanner.
- Wordt jouw webwinkel gebouwd door een externe webbouwer? Geef dan de Signing Key en Refresh Token door aan je webbouwer voor de koppeling van je webwinkel. De codes vind je onder Acties gevolgd door Webwinkelsleutels achter de URL van je toegevoegde webwinkel. Kopieer de Refresh Token en Signing Key door middel van de pijltjes.
Overig
Als je geen gebruik meer maakt van jouw webwinkel, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo Smart Pay Dashboard. Dit doe je door op ‘Webwinkels’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in jouw Rabo Smart Pay Dashboard. Navigeer vervolgens naar de webwinkel die je wilt beëindigen, klik op ‘Acties’ > ‘Beëindigen’ en kies een beëindigingsdatum. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Door op je website logo’s te plaatsen van de betaalmogelijkheden die jouw webwinkel of instantie accepteert, is het voor je klanten duidelijk op welke manieren zij kunnen betalen. Hieronder vind je een overzicht van alle betaalmethoden en kassaservices die in Rabo OnlineKassa te gebruiken zijn. De logo’s kun je downloaden als ZIP-bestand. In het ZIP-bestand zie je ook banners van de verschillende betaalmethoden.
Als je een eigen betaalpagina bouwt, zijn er een aantal regels voor het gebruiken van logo's. Deze regels gelden ook als je gebruikmaakt van onze betaalpagina’s en je in jouw eigen webwinkel wilt melden welke betaalmethoden beschikbaar zijn.
Regels voor het gebruiken van logo's
De verwerking van PayPal vindt geheel buiten de Rabo Smart Pay plaats. Als je voor PayPal kiest, vindt er doorleiding plaats naar de PayPal website voor controles en autorisaties. Na de verwerking bij PayPal kom je weer terug bij Rabo Smart Pay. Jouw uitbetalingen vind je tevens terug in je PayPal dashboard, niet op je aangesloten zakelijke Rabobank rekening. De PayPal transacties vind je wel terug in het Rabo Smart Pay Dashboard.
Bij vragen over een PayPal transactie verwijzen wij je graag naar het contactcentrum van PayPal. Dit is te benaderen via je PayPal dashboard.
Betaalstap 1: ‘Authenticate’ - webwinkel authentiseert zich bij Rabo OnlineKassa
Nadat de klant in de webwinkel heeft gekozen voor ‘betalen’, wordt door de webwinkel het proces gestart om zichzelf te authentiseren bij de Rabo OnlineKassa. Hiertoe haalt de webwinkel een Access- token op bij Rabo OnlineKassa met zijn Refresh Token.
Betaalstap 2: ‘Order’ - Versturen van de order vanuit de webwinkel aan Rabo OnlineKassa
De webwinkel stuurt een order naar de Rabo OnlineKassa en authentiseert zichzelf met het eerder opgehaalde Access Token. Rabo OnlineKassa stuurt een redirect-URL terug naar de webwinkel die vervolgens de consument doorstuurt naar de betaalpagina’s op deze URL.
Betaalstap 3: ‘Inform’ - Ontvangst en verwerken responsbericht
Na afloop van de betaling stuurt Rabo OnlineKassa de consument terug naar de webwinkel return URL, met daarbij de order status en het MerchantOrderID. De webwinkel toont de consument de details over de verdere afhandeling van de order.
Betaalstap 4: ‘Notification’ - Ontvangst en verwerken responsbericht
Als de betaling daadwerkelijk is verwerkt ontvangt de webwinkel op de door hem in Rabo Smart Pay Dashboard ingestelde webhook URL een bericht dat hij de laatste orderstatus kan opvragen. Dit bericht volgt altijd, ook als de consument in stap 3 de browser voortijdig gesloten zou hebben.
Volg de instructies op deze pagina onder het kopje ‘Webbouwer > Wat geef ik aan mijn webbouwer voor het installeren van mijn Rabo OnlineKassa?’.
In het Rabo Smart Pay dashboard kan je nieuwe webwinkelsleutels voor je webshop generen. Dit gaat als volgt:
- Klik in de blauwe menubalk op de knop Beheer.
- Klik vervolgens in de witte balk hieronder op Webwinkels.
- Klik in de regel van je webwinkel op het kopje Acties in de rechterkant van het scherm.
- Kies voor Webwinkel sleutels.
- In het venster dat verschijnt klik je links onderin op Genereer nieuwe. Een nieuwe Refresh Token en Signing Key worden nu gegenereerd.
- Kopieer de nieuwe Refresh Token en Signing Key via het download pijltje rechts van de codes. De Refresh Token is de langere code en de Signing Key is de kortere code.
- Geef de codes door aan je webbouwer zodat de oude codes vervangen kunnen worden door de nieuwe.
Voor het koppelen van jouw webwinkel aan Rabo OnlineKassa heb jij of je webbouwer een ‘Signing key’ en een ‘Refresh token’ nodig van zowel de Sandbox omgeving als de Productieomgeving. Deze zijn beide specifiek voor de opgevoerde webwinkel(s) en worden gegenereerd in het Rabo Smart Pay Dashboard. Je vindt deze onder Beheer > Winkels en verkooppunten > (Winkelnaam) > (Online verkooppuntnaam) > Kopje Websitekoppelingen. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je de Signing Key(s) en Refresh Token(s) kan vinden en kopiëren.
Voordat je de Rabo OnlineKassa in gebruik neemt, adviseren wij je om de Rabo OnlineKassa eerst te integreren met de testomgeving van de Rabo OnlineKassa (sandbox genoemd). Op deze wijze kun je de betaalverzoeken vanuit jouw webwinkel testen in de Rabo OnlineKassa. Er kan getest worden met de betaalmethoden iDEAL, een of meer card(s) (Visa, MasterCard,Maestro of V PAY), Bancontact en de kassaservice PayPal.
Als je de Rabo OnlineKassa in gebruik wilt nemen en jouw klanten wilt laten betalen, breng je de Rabo Smart Pay naar de productie-omgeving. Hiervoor vul je de webhook in in het Rabo Smart Pay Dashboard en heb je jouw eigen Refresh Token en Signing Key (‘Geheime Sleutel’) nodig. Deze gegevens vind je in het Rabo Smart Pay Dashboard bij elk verkooppunt onder het kopje Websitekoppelingen.
De webhook vul je in, in het Rabo Smart Pay Dashboard onder Beheer > Winkels en verkooppunten > (Winkelnaam) > (Online verkooppuntnaam) > Kopje Websitekoppelingen. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je dit doet. Als er een betaling is verwerkt (succesvol of niet) ontvangt de webwinkel op de ingestelde Webhook URL een bericht dat hij de laatste orderstatus kan opvragen. Hierdoor ontvangt de webwinkel de benodigde informatie en actuele status waarmee de order geautomatiseerd kan worden verwerkt. Als je de webwinkel koppeling zelf hebt gebouwd, moet je ook zelf een webhook URL aanmaken. Als je de webwinkel koppeling hebt gemaakt met behulp van de plug-in, dan wordt er automatisch een webhook URL aangemaakt door iDEAL Checkout. Instructie hiervoor vind je op onderstaande URL.
Als er een betaling is verwerkt (succesvol of niet) ontvangt de webwinkel op de ingestelde Webhook URL een bericht dat hij de laatste orderstatus kan opvragen. Hierdoor ontvangt de webwinkel de benodigde informatie en actuele status van de betaling, waarmee de order geautomatiseerd kan worden verwerkt. Houd er rekening mee dat sommige transacties in eerste instantie een ‘OPEN’ status kunnen krijgen. Als deze status later wordt bijgewerkt naar ‘SUCCESS’ of ‘CANCELLED’ of ‘EXPIRED’ dan wordt via de webhook (‘automaticResponseUrl’) een notificatie gedaan dat de Order Respons beschikbaar is om op te halen door de webwinkel . Deze eerste notificatie wordt gestuurd zodra de order een eindstatus (‘SUCCESS’, ‘CANCELLED’ of ‘EXPIRED’) bereikt heeft. Als de Order Respons niet wordt opgehaald, dan wordt elke minuut een nieuwe notificatie gestuurd; tot 24 uur na het bereiken van de eindstatus zullen deze notificaties gestuurd blijven worden. Als de webwinkel Order Respons gaat ophalen, dan worden in één keer van alle beschikbare orders de eindstatus doorgegeven.
Deze foutmelding ontstaat als de server van de Rabo Smart Pay het betaalverzoek niet kan verwerken. Dit is een generieke foutmelding en kan ook veel verschillende oorzaken hebben.
Controleer de volgende parameters:
Als je problemen ervaart met het ontvangen van responsberichten of het verwerken van de berichten in jouw webwinkel, dan kun je onderstaande controles uitvoeren:
De kosten voor Rabo OnlineKassa zijn € 10,00 per maand. Er kunnen 3 URL's worden toegevoegd aan één winkel. Wil je meer URL’s toevoegen aan één winkel? Dan betaal je € 3,60 extra per URL per maand. Rabo OnlineKassa is maandelijks opzegbaar.
Dan kun je deze koppelen aan Rabo Smart Pay. Hiervoor maak je gebruik van de Pronamic Pay plugin.
Deze plugin maakt een directe koppeling mogelijk tussen Rabo Smart Pay en 11 WordPress plugins. Je kunt dit helemaal zelf instellen.
Ondersteuning voor de volgende WordPress plugins is inbegrepen
Alle informatie over de Pronamic Pay plugin (https://www.pronamicpay.com/nl/betaalproviders/rabo-smart-pay/)
Rabo OnlineKassa gebruiken
Betaalmethoden
Je kan zelf een nieuwe betaalmethode toevoegen in Rabo Smart Pay. Hiervoor is geen nieuwe overeenkomst nodig. Het toevoegen van een nieuwe betaalmethode gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Kies voor Betaalmethoden.
- Klik op Betaalmethode toevoegen.
- Maak een keuze uit de betaalmethoden die je wenst toe te voegen. Let hierbij op het kanaal (pinnen/online).
- Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden.
- Klik op de oranje button Opslaan en Ondertekenen.
Let op: De activering van iDEAL duurt maximaal 2 werkdagen en de activering van de andere betaalmethoden duurt 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt van Rabobank een bevestiging per e-mail zodra de betaalmethode is toegevoegd.
Via je Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard kun je jouw gecontracteerde betaalmethoden activeren of deactiveren per webwinkel. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je dit doet. Let op: je kunt alleen gecontracteerde online betaalmethoden activeren of deactiveren.
In Rabo Smart Pay zijn de volgende betaalmethoden beschikbaar:
Refunden
Via je Rabo Smart Pay Dashboard of via de Rabo Smart Pay App kun je jouw klant refunden.
Refunden via je Rabo Smart Pay Dashboard:
Open de transactiedetails en klik vervolgens op ‘Refund’. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je dit doet. Dit kan tot en met 60 dagen na de transactie. Dit geldt niet voor PayPal en Bancontact. Betalingen met PayPal betaal je retour via je PayPal account. Betalingen met Bancontact betaal je retour via Rabo Internetbankieren (Professional). Je vraagt jouw klant om het IBAN-rekeningnummer omdat dit rekeningnummer niet getoond wordt in het Dashboard.
Refunden via de Rabo Smart Pay App:
Open de Rabo Smart Pay App en ga naar het scherm 'Verzoeken'. Klik op Niet betaald en klik vervolgens op het betaalverzoek dat je wilt intrekken (eventueel na gebruik filter). Klik op ‘Betaalverzoek intrekken’ en bevestig de pop-up.
Gemiddeld ontvangt jouw klant het geld binnen twee dagen terug. Dit hangt echter af van de betreffende bank. De terugbetaling wordt verrekend met je dagomzet. Als je dagomzet onvoldoende is om de terugbetaling te kunnen verrekenen, dan wordt het resterende bedrag automatisch afgeschreven van je betaalrekening.
Overig
Voor het activeren van PayPal in de Rabo OnlineKassa voeg je het e-mail adres van jouw PayPal-account toe in het Rabo Smart Pay Dashboard en pas je een aantal instellingen van jouw PayPal-account aan in de PayPal-omgeving. Welke instellingen dat zijn lees je in bijgaande instructie. Heb je nog geen eigen zakelijk PayPal-account, dan kun je deze aanvragen op:
De transacties (specificaties) van de Rabo Smart Pay 2.0-uitbetaling zijn niet alleen te vinden in het Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard, maar kunnen ook worden gerapporteerd in een csv-bestand. Dit bestand kun je eenvoudig downloaden via de knop ‘Exporteren’ in het Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard onder het tabblad ‘Transacties’. Gebruik de stap-voor-stap handleiding hieronder als je wilt zien hoe je dit doet. Let op: de specificaties worden niet automatisch naar het e-mailadres van de contactpersoon verstuurd. Deze functionaliteit is nog niet beschikbaar.
Vanwege wet- en regelgeving zie je in jouw dashboard niet automatisch persoonlijke gegevens van je klanten. Deze kun je bekijken in je eigen administratie en koppelen aan jouw webwinkelsysteem:
De klant ziet als ontvanger Rabobank Smart Pay staan op zijn afschrift. In de transactieomschrijving staat de naam van het verkooppunt die jij zelf instelt in het Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard onder ‘Beheer > Winkels en verkooppunten > Mijn winkel > Gegevens verkooppunt > Webwinkel URL’. Het is mogelijk om dit zelf te wijzigen.
Dit is mogelijk en er zijn merchants die dit gebruiken. Dat kan met Rabo Betaalverzoek Plus, dan stuur je eenvoudig vanuit het Rabo Smart Pay dashboard een betaallink naar je klant.
Dit is mogelijk, hiervoor ga je in het Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard naar ‘Beheer > Winkels en verkooppunten > Gewenste winkel’ en klik je op ‘Verkooppunt toevoegen’. Meer informatie vind je op de Rabo Smart Pay 2.0 Dashboard-supportpagina.
Rabo OnlineKassa maakt het zowel voor jou als ondernemer als voor je klant mogelijk om goederen en diensten via internet compleet beveiligd te betalen en voldoet aan de Payment Card Industry Data Security Standaard (PCI DSS). Met Rabo Smart Pay 2.0 hoef je eventuele gevoelige gegevens zoals het Persoonlijke Account Nummer (PAN) dat voor betalingen gebruikt wordt, niet te weten. Alle communicatie tussen jouw webwinkel en de betaalserver wordt beveiligd uitgewisseld via een Signing Key. Deze Signing Key is opgeslagen in een beveiligde omgeving van je webwinkel.
Hoe voorkom ik creditcardfraude?
De creditcardverwerker van Rabo OnlineKassa houdt actief de frauderisico's van jouw betalingen in de gaten. Als hieruit blijkt dat de risico's te groot worden, kan dit leiden tot het tegenhouden van een creditcardbetaling.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Soms kan het gebeuren dat een klant zijn geld terugvraagt. Dit noemen we een "chargeback". Een chargeback is het proces waarbij een kaarthouder zijn geld terugvraagt via zijn eigen bank. Dit kan gebeuren als er onenigheid is over een transactie, het product niet aan de verwachtingen voldoet, er vermoedens zijn van fraude, of andere redenen.
Billink is een betaalmethode waarmee je je klanten achteraf kan laten betalen, zonder als ondernemer risico te lopen. Door Billink te integreren met Rabo Smart Pay kun je je conversie verhogen, het gemiddelde orderbedrag vergroten, en de klantervaring verbeteren. Het debiteurenbeheer en de kredietcontrole wordt geregeld door Billink. Dat maakt ondernemen een stukje gemakkelijker, en je hebt gegarandeerde uitbetalingen de volgende dag.
Billink is beschikbaar voor bedrijven in Nederland die de Nederlandse consument bedienen. Je kan geen Billink accepteren als je webwinkel een van de volgende productgroepen verkoopt:
Stappenplan voor het aanmaken van een Billink-account voor gebruik met Smart Pay.
Maak je voor het eerst je Smart Pay account aan? Vink dan tijdens de registratie Billink als gewenste betaalmethode aan. Je kunt het stappenplan dan vanaf stap 5 vervolgen.
Heb je al een Smart Pay account? Je kan Billink zo toevoegen:
- Ga naar zelf regelen
- Ga naar webwinkels > beheren
- Klik op 'webwinkel betaalmerken'
- Klik op 'toevoegen'
- In het volgende scherm vink je Billink aan en klik je op 'toevoegen'
- Om billink te activeren moet je je BTW nummer toevoegen. Ook zijn de contactgegevens van je klantenservice nodig. Deze gegevens worden met Billink gedeeld.
- Na acceptatie en ondertekening ontvang je een digitaal contract van Billink. Lees deze goed door. Nadat je het contract hebt gelezen, kun je het contract ondertekenen en digitaal naar Billink opsturen.
- Zodra je contract is geaccepteerd is Billink automatisch beschikbaar in je checkout en binnen je Smart Pay omgeving.
Payment Card Industry Data Security Standard (PCI-DSS) is een veiligheidsregel voor bedrijven die kaartgegevens opslaan of verwerken. Zo worden kaartgegevens altijd goed beschermd. Hoe dat zit en hoe jij de juiste veiligheidsmaatregelen neemt, leggen we je uit.
Service en support
Op deze supportpagina staat uitleg over de meest voorkomende processen en kun je de meest gestelde vragen zien. Heb je een vraag over hoe je een bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap handleidingen voor Rabo OnlineKassa die op deze pagina staan. Wil je meer uitgebreide informatie over Rabo OnlineKassa? Zie dan onze uitgebreide Rabo Smart Pay handleiding:
Service & Contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.