Rabo PinBox Support
Met Rabo PinBox kies je de pinautomaat die past bij jouw onderneming. Je bepaalt zelf of je een pinautomaat koopt of huurt. Op deze supportpagina vind je alle hulpmiddelen en ondersteuning voor installatie en gebruik van jouw Rabo PinBox.
Installeren en gebruiken van jouw Rabo PinBox
Voor het installeren en gebruiken van jouw PinBox zijn de volgende handleidingen beschikbaar. In deze handleidingen lees je onder andere wat er in het pakket van jouw Rabo PinBox levering zit, hoe je ziet of de terminal volledig is opgeladen en hoe je een wachtwoord voor refunds instelt.
Hieronder vind je instructies voor een aantal belangrijke processen van de Rabo PinBox die via het Rabo Smart Pay dashboard verlopen.
Je vraagt een (extra) PinBox aan door op ‘Winkels en Verkooppunten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in jouw Rabo Smart Pay dashboard. Wil je een PinBox voor een nieuwe winkel of verkooppunt aanvragen? Voeg dan eerst een nieuwe winkel en/of verkooppunt toe aan je dashboard en klik vervolgens in het nieuwe verkooppunt op ‘Pinautomaat toevoegen’. Wil je een extra PinBox aanvragen voor een bestaand verkooppunt? Navigeer dan naar dit verkooppunt in je dashboard en klik op ‘Pinautomaat toevoegen’. Hier kun je kiezen of je je PinBox wilt huren of kopen. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Zodra je de terminal(s) toevoegt en ondertekent gaat er een order uit naar de leverancier. Binnen 5 werkdagen leveren wij jouw extra terminal op het aangegeven adres. Heb je een Rabo PinBox van voor 18 september 2017? Dan vind je meer informatie hierover onder aan deze pagina.
Je kunt de naam van jouw pinautomaat wijzigen voor je eigen administratie. Ook kun je de naam wijzigen die op je afschriften komt te staan. Dit doe je door op ‘Winkels en Verkooppunten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in jouw Rabo Smart Pay dashboard. Navigeer vervolgens naar het verkooppunt waar je een pinautomaat wilt wijzigen. Klik onder de betreffende automaat op ‘Bewerken’ en wijzig de gewenste gegevens. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Als je geen gebruik meer maakt van je pinautomaat, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo Smart Pay dashboard. Dit doe je door op ‘Winkels en Verkooppunten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in jouw Rabo Smart Pay dashboard. Navigeer vervolgens naar het verkooppunt waar je een pinautomaat wilt beëindigen. Klik onder de betreffende automaat op ‘Beëindigen’ en kies een beëindigingsdatum. Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Bij het inrichten van je Rabo Smart Pay dashboard heb je al een keuze kunnen maken voor een Pinbundel. De PinBundel sluit je af per aangemaakte Winkel in het Rabo Smart Pay dashboard. De onderliggende Verkooppunten maken gebruik van de PinBundel in deze winkel. De PinBundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd op de 1e van de volgende maand in. Houd daarom rekening met de datum waarop je de wijziging doorvoert. Je vraagt de PinBundel aan door in je Dashboard naar ‘Winkels en verkooppunten’ te gaan onder ‘Beheer’. Klik vervolgens op de Winkel waar je een PinBundel voor wilt aanvragen of wijzigen. Onder aan deze pagina vind je de knop om jouw PinBundel aan te vragen of te wijzigen. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘PinBundel aanvragen’ als je wilt zien hoe je dit doet.
Veelgestelde vragen
Bekijk de antwoorden op de veelgestelde vragen over Rabo PinBox.
Rabo PinBox Mobiel kan je overal gebruiken waar je 4G-dekking hebt. Heb je dat niet? Dan kan de Rabo PinBox Mobiel via wifi aangesloten worden. Op de site van je provider vind je vaak meer informatie over de dekking.
Je kan kosteloos promotiemateriaal bestellen via de webshop van pin.nl. Hier bestel je onder andere stickers en digitale logo’s met “Betaal hier ook contactloos”, “Pinnen, ja graag”.
Je koopt je gebruiksartikelen en accessoires voor jouw Rabo PinBox of Rabo SmartPin eenvoudig online. Op Pinwinkel.nl vind je onder meer printerrollen en automaat standaarden voor een marktconforme prijs. Het assortiment zal steeds verder uitgebreid worden met bijvoorbeeld opladers en cradles voor Rabo SmartPin.
Retourpinnen oftewel omgekeerde pinnen, is een dienst die je kan aanbieden aan klanten. Zodra een klant een product terugbrengt, kan je contant geld terugbetalen of retourpinnen. Bij retourpinnen wordt het geld teruggestort op de bankpas via de pinautomaat. Dit kan alleen met bankpassen, niet met een creditcard.
Wil jij dit ook? Kijk dan bij de vraag hoe je retourpinnen aan/uit kan zetten in Rabo Smart Pay dashboard.
Je kunt retourpinnen per automaat inschakelen in je dashboard onder het kopje ‘Beheer > Pinautomaten > Retourpinnen’. In de kolom retourpinnen kun je per pinautomaat kiezen of je retourpinnen aan of uit wilt zetten. Retourpinnen kost €3,80 euro per maand, per automaat. Omdat je per automaat kosten gaat betalen, vragen wij je ook om te ondertekenen met je bankpas en RaboScanner. Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aanzet.
Je kan eenvoudig retourpinnen aan- en uitzetten in het Rabo Smart Pay dashboard. Dit gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Klik op Automaten.
- Klik bij retourpinnen aan of uit.
- Onderteken de aanvraag in de winkelmand.
Je kan zelf een nieuwe betaalmethode toevoegen in Rabo Smart Pay. Hiervoor is geen nieuwe overeenkomst nodig. Het toevoegen van een nieuwe betaalmethode gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Kies voor Betaalmethoden.
- Klik op Betaalmethode toevoegen.
- Maak een keuze uit de betaalmethoden die je wenst toe te voegen. Let hierbij op het kanaal (pinnen/online).
- Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden.
- Klik op de oranje button Opslaan en Ondertekenen.
Let op: De activering van iDEAL duurt maximaal 2 werkdagen en de activering van de andere betaalmethoden duurt 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt van Rabobank een bevestiging per e-mail zodra de betaalmethode is toegevoegd.
Hier zijn verschillende redenen voor. Nadat de order ondertekend is met je Rabo Scanner ontvang je het pakket binnen vijf werkdagen.
Houd rekening met het volgende:
Na het versturen van de Terminal ontvang je een mail met een ‘Track & Trace’ code. Controleer via deze link de actuele afleverstatus. Als de bezorger twee keer niemand thuis treft, is het voor jou mogelijk om het pakket in combinatie met het ophaalbericht op te halen bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt.
Als je kaartlezer kapot is, of je hebt een oudere versie dan is het mogelijk om deze te vervangen. Als je dit voor 12.00 uur doet op een werkdag, wordt de nieuwe kaartlezer dezelfde werkdag nog verstuurd. Op werkdagen is het mogelijk om een spoedaanvraag te doen. Bij een spoedaanvraag ontvang je de nieuwe kaartlezer dezelfde dag. De kosten voor een spoedaanvraag zijn afhankelijk van de afstand en de daarmee samenhangende kosten voor de koeriersdienst.
Het is helaas niet mogelijk om een geheel nieuwe bestelling met spoed te laten leveren. Wel is het voor jouw lokale bank mogelijk om een tijdelijke (nood) Pinbox te regelen totdat de huurterminal voor Rabo Smart Pay binnen is. De lokale bank vergoedt deze kosten.
Je doorloopt een aantal stappen:
In het Rabo Smart Pay dashboard zeg je de betreffende pinautomaat op. Je krijgt bericht met een bevestiging van de opheffing en instructie hoe je de Pinbox retour kunt sturen. Ook ontvang je een retourbox thuis met retoursticker.
De kosten van opzeggen/ retour sturen bedragen 129 euro. Dit zijn administratiekosten die worden berekend omdat je vervroegd je contract verbreekt. Je betaalt deze kosten via de RPK.
Je vraagt via het dashboard opnieuw een Pinbox aan.
De terminal wordt geactiveerd door de ‘power toets’ gedurende minimaal 2 seconden in te drukken. Wanneer je de toets los laat start de terminal op. Het opstarten duurt ongeveer 1 minuut.
De terminal kan worden uitgezet door de ‘power toets’ gedurende minimaal 5 seconden in te drukken. Bij het loslaten van de toets schakelt de terminal uit.
De standaard tekst op de pinbon betreft jouw winkelnaam en adresgegevens zoals opgegeven tijdens je bestelling. Wanneer je deze wilt wijzigen stuur dan een e-mail naar het Support Team Rabo Smart Pay, contact@smartpay.rabobank.nl met daarin de gewenste naam en het adres. Per regel geef je maximaal 24 karakters aan ons door. Je ontvangt binnen 24 uur een bevestiging wanneer de wijziging is doorgevoerd. Als laatste stap moet je een software update uitvoeren, waarna de pinbon wordt afgedrukt met de gewijzigde gegevens.
Wij adviseren je om de terminal buiten kantoortijden aan te sluiten op netstroom met netwerkverbinding. Eén keer per kwartaal ontvangt jouw terminal automatisch een software update. Deze updates installeren wij buiten kantoortijden, waardoor de impact beperkt blijft. Indien je handmatig een software update wilt uitvoeren, ga je naar het menu van jouw Rabo PinBox. Hier navigeer je naar ’02 Administratie > (vul je manager wachtwoord in) > 04 Software update’.
Een verdere beschrijving inclusief afbeeldingen vind je in de handleiding van jouw Rabo PinBox.
Pinboxen, SmartPins en eigen pinautomaten kan je verplaatsen naar een ander verkooppunt en winkel.
Let op: Houd er rekening mee dat de verplaatsing ca. 2 uur duurt. Hierna kan je de pinautomaat weer gebruiken.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar Pinautomaten.
- Kies de pinautomaat die verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Pinautomaten verplaatsen.
- Kies vervolgens het verkooppunt waarnaar de pinautomaat verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Doorgaan.
- Je ziet een samenvatting van de verhuizing van de pinautomaat. Is dit niet juist, ga terug door te kiezen voor vorige stap.
- Klik op de oranje button Bevestigen.
Het is niet toegestaan om jouw Rabo PinBox in het buitenland te gebruiken. Dit is vastgelegd in je overeenkomst.
Het is mogelijk om je Rabo PinBox aan te melden voor de VVV-cadeaukaart en andere kaartprogramma’s.
Als je klant 10 euro wil afrekenen met een cadeaukaart, maar weet niet welk bedrag hier op staat, volg je deze stappen:
- Kies op je Pinbox-menu voor ‘Toon saldo Intersolve kaart’.
- Je klant haalt zijn cadeaukaart door de pinautomaat, de automaat print een bon met daarop het saldo.
- Kies op de Pinbox voor ‘Betaal met Intersolve kaart’ en typ het saldo over.
- Je klant haalt opnieuw zijn cadeaukaart door pinautomaat.
- Jij rekent uit welk bedrag nog openstaat na afschrijven van het saldo cadeaukaart en typt dat in op de PinBox om het restbedrag met pin te innen.
- Het bedrag wordt met inhouding van kosten uitbetaald door Intersolve en is alleen zichtvaar in het Intersolve Dashboard.
- Het resterende bedrag wordt uitbetaald door Rabo Smart Pay en is zichtbaar in het Smart Pay Dashboard.
Het regelmatig reinigen van de betaalautomaat is belangrijk voor de hygiëne. Gebruik voor het reinigen alleen middelen gebaseerd op basis van Isopropanol, bijvoorbeeld spray of doekjes. De Isopropanol spray kan je aanbrengen op een schoon en droog doekje waar je de betaalautomaat vervolgens mee schoonmaakt. Let op dat het doekje niet té nat is en wrijf niet te hard, hiermee kan je de automaat beschadigen.
Spuit nooit vloeistof direct op je betaalautomaat. Gebruik geen gewone schoonmaak- of desinfecterende middelen zoals bleekmiddel, waterstofperoxide en op keton gebaseerde oplosmiddelen, deze kunnen de automaat beschadigen.
Als je geen Rabo SmartPin of Rabo PinBox hebt maar wel een betaalautomaat van een andere leverancier, neem dan contact op met de betreffende automatenleverancier om te kijken welke reinigingsinstructies er gelden.
Als jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al enkele weken niet hebt gebruikt dan is het belangrijk om enkele dagen voor je de automaat weer wilt gebruiken deze te controleren en opnieuw op te starten.
Gaat de automaat niet aan? Zorg er dan voor dat je de SmartPin of Mobiele PinBox minimaal een dag aan de oplader legt, of aansluit op het stroom als je een vaste automaat hebt. Daarna kan je het nogmaals proberen.
Als de automaat werkt kan je een testtransactie uitvoeren van één cent. Is deze geslaagd dan is de automaat weer klaar voor gebruik en kan jij jouw klanten laten pinnen. Als je vragen of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met ons supportteam Rabo Smart Pay.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Het is mogelijk om American Express te accepteren op je Rabo PinBox. Je sluit hiervoor rechtsreeks een overeenkomst af met American Express. De uitbetaling van de transacties loopt via American Express en is daarom niet zichtbaar in het Rabo Smart Pay dashboard.
Wil je American Express op jouw Rabo PinBox accepteren? Neem dan contact op met American Express via Contracten@aexp.com, of neem telefonisch contact op met American Express via telefoonnummer 020-504 86 66. Stuur bij de aanvraag in elk geval de volgende gegevens mee:
- Naam en mailadres contactpersoon
- Naam bedrijf
- KvK-nummer
- Telefoonnummer
- Aantal vestigingen
Als het contract is geactiveerd zullen wij het contract van American Express activeren op de Rabo PinBox, dit duurt maximaal 3 werkdagen. Hierna kan je een update uitvoeren van de Rabo PinBox en kunnen jouw klanten betalen met American Express.
Heb je vragen over omzet, uitbetaling of transacties van Amercican Express, neem dan telefonisch contact op met American Express op telefoonnummer 020-504 86 66.
Soms kan het gebeuren dat een klant zijn geld terugvraagt. Dit noemen we een "chargeback". Een chargeback is het proces waarbij een kaarthouder zijn geld terugvraagt via zijn eigen bank. Dit kan gebeuren als er onenigheid is over een transactie, het product niet aan de verwachtingen voldoet, er vermoedens zijn van fraude, of andere redenen.
Met retourpinnen kun je het gepinde bedrag terugstorten op de rekening van jouw klant. Je voert hiervoor het bedrag dat je wilt terugbetalen in op jouw kassa of pinautomaat. Je klant hoeft vervolgens alleen zijn bankpas in de automaat te steken en op OK te drukken. De klant ontvangt de volgende dag het pinbedrag terug op zijn rekening. Aan retourpinnen zijn kosten verbonden.
Service Center CCV | |
Telefoon | 088-2289849 |
Openingstijden | 24 uur per dag, 7 dagen in de week |
Service Center Wordline | |
Telefoon | 0900-22 65 797 |
Openingstijden | Maandag tot vrijdag: 8.00 tot 20.00 |
Zaterdag en zondag: 9.00 tot 17.00 |
Service en support
Op deze pagina krijg je uitleg over de meest voorkomende processen en kun je de meest gestelde vragen zien. Heb je een vraag over hoe je een bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap instructies voor Rabo PinBox die op deze pagina staan. Wil je meer uitgebreide informatie over Rabo PinBox? Zie dan onze uitgebreide Rabo Smart Pay handleiding:
Service & Contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.