Tap to Pay Support
Met Tap to Pay en de Rabo SmartPin app laat je klanten nu nog makkelijker en sneller afrekenen, direct via je eigen smartphone. Op deze pagina lees je meer over hoe Tap to Pay werkt en vind je uitleg over het installeren en activeren van Tap to Pay.
Algemeen
Met Tap to Pay kun je als verkoper contactloze betalingen ontvangen van je klanten, gewoon op je smartphone. In je smartphone zit een NFC-chip, hiermee kan op een veilige manier contact worden gemaakt met een betaalpas of een andere smartphone waarmee betaald wordt. Dit werkt hetzelfde als een contactloze betaling bij een gewone pinautomaat. De klant houdt zijn contactloze betaalkaart boven het symbool voor contactloos betalen.
Heb je al Rabo SmartPin of een andere Rabobank pinautomaat in gebruik? Doorloop dan deze stappen:
- Log in in je Rabo Smart Pay dashboard.
- Ga naar Zelf Regelen.
- Ga naar Mijn Bedrijf.
- Kies het bedrijf waar je Tap to Pay wilt toevoegen en klik op Tap to Pay toevoegen.
- Klik op Toevoegen bij ‘Tap to Pay op iPhone’ of ‘Tap to Pay op Android’ .
- Kies het aantal Tap to Pay abonnementen (een abonnement per toestel).
- Ga naar je winkelmand en onderteken de aanvraag.
- Open de Rabo SmartPin app. Heb je deze app nog niet? Download het deze dan in de App Store of Google Play Store.
- Log in de Rabo SmartPin app en volg de stappen om Tap to Pay te activeren. In onderstaande handleiding zie je hoe je na de aanvraag Tap to Pay verder activeert.
Heb je nog geen Rabo Smart Pay, het dashboard waarin je Rabo SmartPin en Tap to Pay kunt aanvragen?
Tap to Pay is een veilig betaalmiddel. Tap to Pay werkt net als een echte pinautomaat, maar dan op een smartphone of tablet. De techniek is hetzelfde en kent dezelfde soort beveiligingen.
Gebruik van Tap to Pay in het buitenland is niet toegestaan. Dit heeft te maken met regelgeving.
Het tarief voor Tap to Pay bestaat uit drie onderdelen:
- Abonnementskosten: € 5,00 per maand
- Pintarief van Rabo SmartPin
- Transactieopslag: € 0,02 per transactie
Tijdelijke actie: Tot 1 januari 2025 betaal je geen abonnementskosten.
Tap to Pay is voor zowel de kleine als de grote ondernemer geschikt. Het is voor alle ondernemers die hun pinautomaten willen vervangen door hun smartphone.
Met Tap to Pay kun je contactloze betalingen accepteren met de betaalkaarten van Visa, Mastercard, Apple Pay, Google Pay en andere digitale portemonnees.
Veel voorkomende foutcodes Tap to Pay
Internet is niet bereikbaar, controleer de instellingen en probeer opnieuw.
Er is een verstoring in het systeem, neem contact op met support via (088) 727 11 57 of contact@smartpay.rabobank.nl.
- Netwerkfout, communicatie was niet goed tijdens het uitvoeren van de transactie. Probeer nogmaals.
- Er kan een verstoring zijn in de verwerkende systemen, probeer nogmaals.
1. Controleer je software versie
Check welke versie jouw smartphone of tablet heeft.
Check of je nog kunt updaten
- Open ‘Instellingen’ op je apparaat.
- Ga naar ‘Systeem’.
- Tik op ‘Software-update’ (of een vergelijkbare optie op je apparaat).
- Tik op ‘Controleren op updates’. Als er een update beschikbaar is, volg dan de instructies om deze te downloaden en te installeren.
Is updaten niet meer mogelijk? Gebruik Tap to Pay dan op een ander toestel met de nieuwste software versie.
2. Controleer of u een virusscanner heeft geïnstalleerd, deze kan van invloed zijn op het goed functioneren van Tap to Pay en het is mogelijk noodzakelijk deze te verwijderen.
3. Alleen bij Android: check of schermactiviteit door apps gevolgd wordt op de achtergrond
Bij betalingen waarbij een pincode ingevoerd moet worden, mag er geen schermactiviteit niet vastgelegd worden door je apparaat. Het pinscherm is beveiligd en het eventueel volgen of opnemen van schermactiviteit moet dan uit staan. Dit soort functies van apps moeten dus gesloten worden, dit kan je doen via de toegankelijkheidsinstellingen. Een voorbeeld van zo’n app is Ipsos MediaCell+.
Schakel het toegankelijkheidsmenu in:
Of bij andere Android versie:
Hulp nodig? Neem dan contact op met Support via (088) 727 11 57 of contact@smartpay.rabobank.nl
Wacht een paar seconden en probeer opnieuw.
De betaler heeft te lang gewacht om de kaart aan te bieden.
De NFC chip staat niet aan. Controleer de instellingen en probeer de transactie daarna opnieuw.
Het invoeren van de pincode is geannuleerd door de betaler.
Leesfout van de kaart. Dit kan de volgende oorzaken hebben:
Tap to Pay wijst de transactie af omdat de kaart bijvoorbeeld nog niet geactiveerd is.
Een time out door een netwerk issue. Controleer de instellingen en probeer de transactie opnieuw.
Het toestel wordt niet ondersteund voor het gebruik van Tap to Pay. Wij adviseren u het met een ander toestel te proberen.
De locatie kan niet bepaald worden, dit is een vereiste voor Tap to Pay. Zorg dat Google Maps meedraait op de achtergrond.
SafetyNet error, wacht een paar seconde en probeer de transactie opnieuw.
Tap to Pay op Android
Je hebt een Android smartphone of tablet met NFC-chip nodig met de laatste Android versie. Daarnaast moet het apparaat GMS-gecertificeerd zijn, dat wil zeggen dat het beschikt over Google Mobile Services.
Ga naar Instellingen -> Verbindingen -> NFC en contactloze betalingen. Daar zie je waar de NFC-chip van je apparaat zit.
Ja, je hebt voor je Android-apparaat nog een andere app nodig naast de Rabo SmartPin app. Download de Rabo Tap to Pay app in de Google Play Store.
Ja, je hebt een internetverbinding nodig. Dit kan je mobiele netwerk zijn, maar ook een WiFi-verbinding.
Tap to Pay op iPhone
Tap to Pay is ook beschikbaar op iPhone.
Service & Contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.