Rabo SmartPin Support
Met Rabo SmartPin maak je van je smartphone in een handomdraai een mobiel pinautomaat. Op deze pagina lees je meer over hoe Rabo SmartPin werkt en vind je uitleg over het installeren en activeren van Rabo SmartPin.
In 3 eenvoudige stappen installeer en activeer je jouw Rabo SmartPin.
In 3 eenvoudige stappen Installeer en activeer je jouw Rabo SmartPin.
De Rabo SmartPin App download je via de Play Store of de App Store.
Je hebt een brief ontvangen met jouw gebruikersnaam en een e-mail met de activatiecode. Deze heb je nodig om eenmalig Rabo SmartPin te activeren. De eerste keer dat je de Rabo SmartPin App opstart, wordt je gevraagd te activeren. Dit kun je eenvoudig doen door onderstaande stappen te volgen:
Als dit gelukt is ga je door naar stap 3: Kaartlezer koppelen.
Geen brief ontvangen? Neem contact op met Support Rabo SmartPin. De contactgegevens tref je op deze pagina onder de kop: 'Service en support'.
Voor het gebruik van Rabo SmartPin moet je jouw smartphone of tablet koppelen aan de kaartlezer. De verbinding tussen je smartphone of tablet en de kaartlezer is draadloos via bluetooth.
Wil je betalingen ontvangen met Tap to Pay in plaats van de kaartlezer? Lees meer op de supportpagina van Tap to Pay.
Kaartlezer koppelen
(Let op: afhankelijk van het type kaartlezer dat je hebt, zijn de instructies anders.)
Koppelen met Apple
Volg de volgende stappen om jouw iPhone of iPad te koppelen aan de kaartlezer:
Koppelen met Android
Volg de volgende stappen om jouw Android toestel te koppelen aan de kaartlezer:
Zie ook ‘Wat als mijn bluetooth koppeling niet werkt?’
Installatie en gebruik
Jouw Rabo SmartPin installeer en activeer je in 3 eenvoudige stappen. In onderstaande animatie zie je hoe dit werkt. Om Rabo SmartPin te installeren, heb je jouw gebruikersnaam, de activatiecode, de kaartlezer en je smartphone of tablet met minimaal iOS 13.0 of Android 9.1 nodig.
In gebruik nemen van Rabo SmartPin
Na de eerste keer inloggen kun je bij instellingen het inloggen met vingerafdruk inschakelen. Dit is alleen mogelijk als je deze functionaliteit al op je telefoon hebt geactiveerd en gebruikt. Je kunt dan de volgende keer inloggen met je vingerafdruk. Het blijft ook mogelijk om in te loggen met je toegangscode.
Wanneer je een nieuwe kaartlezer aanvraagt, wordt deze automatisch gekoppeld aan het verkooppunt waaronder je deze hebt aangevraagd in het Rabo Smart Pay dashboard. Er wordt in je SmartPin App automatisch een uniek verkooppunt ID aangemaakt. Wanneer je de naam van het verkooppunt wilt wijzigen, dien je dit in het Smart Pay dashboard te doen.
In je Rabo SmartPin kun je als contracteigenaar of beheerder gebruikers aanmaken. Je kunt de volgende rollen toekennen:
Zo activeer je een gebruiker:
- Login met het e-mailadres en wachtwoord van de contracteigenaar.
- In de SmartPin app ga je vervolgens naar Instellingen > Gebruikers en klik op het plusje (+) rechtsboven in het scherm.
- Voer het e-mailadres en de naam op van de gebruiker en klik op ‘Volgende’.
- Je kan nu ook een rol toekennen aan de gebruiker. Rechtsboven bij het vraagteken (?) vind je meer uitleg.
Vervolgens krijgt de gebruiker op zijn mailadres een activatiecode om in te loggen in de app en kan hij/zij direct aan de slag.
Je kan via Instellingen zelf een lijst aanmaken van producten die je veel gebruikt.
gekoppeld wordt.
Bij ‘Bekijk alle omzet’ vind je een overzicht van je transacties, opgedeeld per maand en datum. Je kunt bovenin filteren op betaalmethode, verkooppunt en/of kaartlezer.
Wil je voorkomen dat klanten of medewerkers je omzet zien? Dat kan met het profiel ‘Gebruiker kassa’. Met dit profiel worden alleen de laatste 15 transacties van die dag getoond en wordt geen omzet weergegeven.
Kwetsbaarheid van je kaartlezer
De Rabo SmartPin kaartlezer is vanwege beveiligingseisen zeer gevoelig voor schokken of trillingen. Houd hier rekening mee tijdens het vervoer van de kaartlezer door deze bij voorkeur bij je te dragen en niet op een platte ondergrond te leggen. Indien de kaartlezer aan teveel trillingen wordt blootgesteld verschijnt het bericht 'locked' in het beeldscherm. Je kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem in dat geval contact op met het Support Team Rabo Smart Pay. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 088 -727 11 57. Voor dit informatienummer betaal je het gebruikelijke tarief.
Batterijduur
Bij de Rabo SmartPin kaartlezer ontvang je een USB oplaadkabel zonder stekker. Je kunt de USB kabel gebruiken met een eigen stekker, in je laptop of andere oplaadpunten met een USB ingang. De kaartlezer wordt opgeladen verzonden. Het komt soms voor dat de batterij na ontvangst niet meer geheel opgeladen is. Wij adviseren je daarom de Rabo SmartPin kaartlezer na ontvangst eerst helemaal op te laden. Laad de kaartlezer elke nacht helemaal op.
Het gebruik van een prijs per stuk is standaard. Verkoop je producten per gewicht, liter, vierkante meter of werk je met een uurtarief? Gebruik dan een prijs per eenheid. Je geeft zelf een naam aan de eenheid die je wilt hanteren en bepaalt per hoeveel van die eenheid de prijs. Bijvoorbeeld € 2,50 per 1000 gram of 1 kilo.
Voer je bij het afrekenen vervolgens het juiste aantal van de gekozen eenheid in, dan rekent de Rabo SmartPin app dit meteen om naar de juiste prijs. De klant ziet op zijn bon de eenheid, de prijs per eenheid en het te betalen bedrag.
Het is niet mogelijk om de voorraad bij te houden van producten met een prijs per eenheid. Dit kan alleen bij een prijs per stuk. In het overzicht met best lopende producten, worden producten met een prijs per eenheid wel meegenomen, als bijdrage aan de omzet en in aantal verkopen.
Je kunt voor ieder product het bedrag inclusief btw en een btw-tarief opvoeren. De btw-bedragen van iedere betaling worden automatisch berekend en weergegeven op de kassabon. Deze functie kan je in- of uitschakelen via ‘Instellingen’.
Heb je een standaard btw-tarief ingesteld? Dan wordt dit ook toegepast op kortingen die je geeft over het totaalbedrag (als een apart item op de bon). Het is mogelijk om een ander btw-tarief in te stellen voor kortingen.
Je kan via het toetsenbord in het kassascherm een korting in een bedrag of percentage toevoegen aan het totaalbedrag of individuele items. Bij iedere korting kan je een eigen omschrijving opgeven.
Btw bij korting
Voor je administratie is het van belang dat je bij een korting het juiste btw-tarief gebruikt. Bij een korting per stuk wordt de btw automatisch verlaagd met de prijsverlaging van dat product of de dienst.
Btw bij korting over totaal
Bij ‘korting over totaal’ staat de korting op een aparte regel op de bon. De korting is dan niet direct gelinkt aan een specifiek product of dienst en het bijbehorende btw-tarief. Let daarom goed op welk btw-tarief je hier gebruikt. Automatisch wordt bij ‘korting over totaal’ hetzelfde btw-tarief gebruikt als voor je producten (standaard in te stellen in Instellingen – Betalen). Heeft de korting die je geeft betrekking op producten of diensten met verschillende btw-tarieven? Kies dan bij voorkeur voor korting per stuk of deel de korting op in bedragen met verschillende btw-tarieven.
Wil je elke maand of elk jaar automatisch een mail met je omzet, transacties en verkochte producten ontvangen? Ga dan naar Instellingen – Exporteren en kies voor CSV- of Pdf-formaat. Je ontvangt het overzicht op de eerste dag van de maand met de data van de voorgaande maand.
Daarnaast kan je op elk gewenst moment een eenmalige export naar je mail opvragen via het omzetscherm. Ga naar Overzicht – Bekijk omzet en klik rechtsboven op het icoon met het pijltje. Vul één of meer mailadressen in en kies de periode. Je kunt gegevens tot 7 jaar terug exporteren.
Let op: Gebruikers Basis en Kassa beschikken niet over de exportfunctie.
Promotiemateriaal & accessoires
Je kan kosteloos promotiemateriaal bestellen via de webshop van pin.nl. Hier bestel je onder andere stickers en digitale logo’s met “Betaal hier ook contactloos”, “Pinnen, ja graag”.
Je koopt je gebruiksartikelen en accessoires voor jouw Rabo PinBox of Rabo SmartPin eenvoudig online. Op Pinwinkel.nl vind je onder meer printerrollen en automaat standaarden voor een marktconforme prijs. Het assortiment zal steeds verder uitgebreid worden met bijvoorbeeld opladers en cradles voor Rabo SmartPin.
Rabo Smart Pay
Als je een Rabo SmartPin wilt aanschaffen, krijg je kosteloos Rabo Smart Pay. In het bijbehorende dashboard heb je een compleet overzicht van al jouw transacties. Je kiest zelf en betaalt alleen de betaalmethoden die bij jou en je onderneming passen. Je tekent hiervoor eenmalig de Rabo Smart Pay overeenkomst.
Rabo Smart Pay is kosteloos. Je betaalt alleen de kosten voor Rabo SmartPin.
Aanvragen van Rabo SmartPin
Als je Rabo SmartPin aanvraagt, krijg je het Rabo Smart Pay dashboard er automatisch bij. Heb je al Rabo Smart Pay? Dan vraag je Rabo SmartPin eenvoudig aan in je bestaande dashboard. Log in op je dashboard en kies in je winkelomgeving uit de gewenste betaaloplossing: Rabo SmartPin met Tap to Pay of Rabo SmartPin met kaartlezer. In je winkelmand kun je vervolgens je keuze ondertekenen. Lees meer over de installatie en activatie van Rabo SmartPay op de Rabo SmartPin supportpagina en de Tap to Pay supportpagina’s.
(Eén van) de wettelijk vertegenwoordiger(s) en van jouw bedrijf of de beheerder plus kan de wizard ondertekenen. Gebruik hiervoor de zakelijke pas van de rekening waarop je Rabo Smart Pay hebt aangevraagd.
Je logt in met je zakelijke pas van de rekening waarop je Rabo Smart Pay hebt aangevraagd. Met deze pas moet je ook in Rabo Internetbankieren kunnen inloggen.
Activatie en gebruik van Rabo SmartPin
Je kunt jouw account activeren met de activatiecode die je per e-mail hebt ontvangen. Heb je geen activatiecode ontvangen? Vraag dan een nieuwe aan op het inlogscherm in de app. Ben je contracteigenaar of activeer je de kaartlezer voor de eerste keer? Gebruik dan de gegevens uit de welkomstbrief die je bij de kaartlezer hebt gekregen.
Je kan zelf een nieuwe betaalmethode toevoegen in Rabo Smart Pay. Hiervoor is geen nieuwe overeenkomst nodig. Het toevoegen van een nieuwe betaalmethode gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Kies voor Betaalmethoden.
- Klik op Betaalmethode toevoegen.
- Maak een keuze uit de betaalmethoden die je wenst toe te voegen. Let hierbij op het kanaal (pinnen/online).
- Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden.
- Klik op de oranje button Opslaan en Ondertekenen.
Let op: De activering van iDEAL duurt maximaal 2 werkdagen en de activering van de andere betaalmethoden duurt 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt van Rabobank een bevestiging per e-mail zodra de betaalmethode is toegevoegd.
Je vindt jouw gebruikersnaam in de brief die je hebt ontvangen bij je kaartlezer. Indien je deze brief niet meer hebt, kun je contact opnemen met het Support Team Rabo Smart Pay via 088 -727 11 57. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.
Indien je jouw toegangscode bent vergeten, kun je in het inlogscherm op 'Toegangscode vergeten' klikken. Je ontvangt dan een activatiecode op je e-mailadres. Deze code moet bij het eerstvolgende gebruik van de app meteen worden vernieuwd door twee keer een zelfgekozen toegangscode in te vullen.
Koppelproblemen oplossen
1. Zet de bluetooth uit en weer aan
Ga op je telefoon of tablet naar je Instellingen en zet de bluetooth zelf even uit en weer aan. Dit is vaak een snelle manier om weer verbinding te maken.
2. Koppel opnieuw met de kaartlezer
Werkt het aan- en uitzetten van bluetooth niet? Maak dan een nieuwe koppeling met de kaartlezer. Dat doe je via deze stappen:
1. Druk op de kaartlezer kort op de aan/uit knop. Dit kan via de 'power’' knop of de 'F' knop.
2. Ga naar menu via de 'power' knop op je kaartlezer of door de '0' en daarna de '-' knop onderaan de terminal in te drukken. Kies in het menu de optie 'BT koppeling' Je kunt door het menu scrollen middels de pijltjes of de 'F2' en 'F3' knoppen.
3. Je ziet nu een lijst met bekende telefoons/tablets voor de kaartlezer. Tik op de telefoon of tablet die je wilt koppelen en kies voor ‘verwijderen’.
4. Verwijder de kaartlezer ook op de betreffende telefoon/tablet:
• Ga naar Instellingen – bluetooth op je telefoon/tablet.
• Kies de SmartPin kaartlezer in de lijst met bluetoothapparaten.
• Kies voor verwijder/vergeet apparaat.
5. Druk op de kaartlezer op de aan/uit knop (zie stap 1), kies BT-koppeling (zie stap 2) en koppel de kaartlezer weer aan de telefoon/tablet die je wilt gebruiken voor SmartPin.
3. Verwijder apparaten en voeg nieuwe toe
Is de kaartlezer al gekoppeld (geweest) met verschillende telefoons/tablets en lukt het niet om een nieuwe telefoon/tablet te koppelen? Het kan zijn dat de lijst met telefoons vol is op de kaartlezer. Volg de stappen voor opnieuw koppelen om apparaten uit de lijst te verwijderen en een nieuwe toe te voegen.
Koppelproblemen voorkomen
Tip 1: Houd toestel en kaartlezer bij elkaar
De verbinding tussen je toestel en kaartlezer werkt via bluetooth. Als de verbinding verbreekt, moet je opnieuw koppelen. Bedenk dat het maximale bereik van de bluetoothverbinding tussen toestel en kaartlezer 10 meter is. Houd er ook rekening mee dat metalen objecten, muren of water de verbinding kunnen verstoren. Gebruik je de SmartPin op een vaste plek en heb je daar wifi? Houd dan een (oude) telefoon of tablet zonder SIM-kaart direct in de buurt van je kaartlezer en gebruik die alleen voor SmartPinbetalingen.
Tip 2: Gebruik één telefoon of tablet
Meerdere telefoons/tablets kunnen elkaar in de weg zitten tijdens het verbinden met de kaartlezer. Gebruik daarom het liefste één toestel. Ook is het beter om alleen Apple óf Android als besturingssysteem te gebruiken.
Tip 3: Zet de kaartlezer niet uit tussen betalingen
Zet je de kaartlezer uit, dan moet je opnieuw koppelen. Om de kaartlezer te blijven opladen kun je de SmartPinhouder/oplader op je vaste locatie of een stekker voor onderweg in de auto gebruiken.
Goed om te weten dat het nieuwste type kaartlezer MP200L zeker 7 uur werkt zonder opladen. Huur je een SmartPin-kaartlezer en gaat de batterij veel korter mee? Neem dan contact op met Support via 088 -727 11 57 en vraag om een vervanging. Je krijgt dan het nieuwste type.
Dit doe je eenvoudig zelf in de Rabo SmartPin App. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
- Log in op de Rabo SmartPin App.
- Ga naar ‘Menu > Instellingen > Kassabon > Tekst op bon’ om een aanpassing te doen.
Het is hier ook mogelijk om een cc e-mail adres toe te voegen en een onderwerp toe te voegen. De bon verstuur je zo per e-mail naar je klant vanaf een no-reply adres.
Bij een goed uitgevoerde betaling staat er op de kaartlezer en in de app ‘Betaling geslaagd’. Ontvang je vervolgens het bedrag niet op je rekening dan is er iets mis gegaan. Wij vragen je met je bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is.
Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo Smart Pay 2.0. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 -727 11 57 of e-mailadres contact@smartpay.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Het gros van de vragen over mislukte transacties betreffen transacties terwijl de smartphone of tablet gekoppeld is aan een WiFi netwerk. Deze verbindingen zijn niet altijd stabiel genoeg waardoor achteraf transacties afgekeurd worden. Als je pint via 4G, dan is de slagingskans veel groter.
Pinboxen, SmartPins en eigen pinautomaten kan je verplaatsen naar een ander verkooppunt en winkel.
Let op: Houd er rekening mee dat de verplaatsing ca. 2 uur duurt. Hierna kan je de pinautomaat weer gebruiken.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar Pinautomaten.
- Kies de pinautomaat die verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Pinautomaten verplaatsen.
- Kies vervolgens het verkooppunt waarnaar de pinautomaat verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Doorgaan.
- Je ziet een samenvatting van de verhuizing van de pinautomaat. Is dit niet juist, ga terug door te kiezen voor vorige stap.
- Klik op de oranje button Bevestigen.
Retourpinnen oftewel omgekeerde pinnen, is een dienst die je kan aanbieden aan klanten. Zodra een klant een product terugbrengt, kan je contant geld terugbetalen of retourpinnen. Bij retourpinnen wordt het geld teruggestort op de bankpas via de pinautomaat. Dit kan alleen met bankpassen, niet met een creditcard.
Wil jij dit ook? Kijk dan bij de vraag hoe je retourpinnen aan/uit kan zetten in Rabo Smart Pay dashboard.
Je kan eenvoudig retourpinnen aan- en uitzetten in het Rabo Smart Pay dashboard. Dit gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Klik op Automaten.
- Klik bij retourpinnen aan of uit.
- Onderteken de aanvraag in de winkelmand.
Om de update handmatig uit te voeren log je in op de SmartPin app:
- Zorg ervoor dat de terminal aanstaat en via Bluetooth gekoppeld is aan je telefoon/tablet.
- Klik op het terminalicoon rechtsboven in het scherm
- Klik op “Controleer op updates”
- Klik op “Kaartlezer bijwerken”
(Optionele stap)
1. Indien in het scherm staat “Selecteer uw wifi-netwerk”
2. Selecteer het Wi-Fi netwerk dat u wilt gebruiken
3. Vul het wachtwoord van de Wi-Fi in
4. Klik op “Verbinden en bijwerken” - Klik op “Update starten”
- De terminal zal gegevens ophalen en vervolgens opnieuw opstarten om de opgehaalde gegevens op de terminal te installeren
- Update voltooid.
Het regelmatig reinigen van de betaalautomaat is belangrijk voor de hygiëne. Gebruik voor het reinigen alleen middelen gebaseerd op basis van Isopropanol, bijvoorbeeld spray of doekjes. De Isopropanol spray kan je aanbrengen op een schoon en droog doekje waar je de betaalautomaat vervolgens mee schoonmaakt. Let op dat het doekje niet té nat is en wrijf niet te hard, hiermee kan je de automaat beschadigen.
Spuit nooit vloeistof direct op je betaalautomaat. Gebruik geen gewone schoonmaak- of desinfecterende middelen zoals bleekmiddel, waterstofperoxide en op keton gebaseerde oplosmiddelen, deze kunnen de automaat beschadigen.
Als je geen Rabo SmartPin of Rabo PinBox hebt maar wel een betaalautomaat van een andere leverancier, neem dan contact op met de betreffende automatenleverancier om te kijken welke reinigingsinstructies er gelden.
Bij het afrekenen kun je kiezen voor Splits, rechtsboven in het betaalscherm. Het bedrag kun je vervolgens in delen afrekenen, eventueel met verschillende betaalmethodes. Het restantbedrag wordt telkens aangegeven. Een betaling die niet direct geheel betaald wordt, wordt bewaard in het tabblad Orders in het kassascherm. Er is geen limiet aan het aantal deelbetalingen waarin een betaling gesplitst kan worden.
Een betaling kan je in de wacht zetten door te kiezen voor Order opslaan in het kassascherm of door bij het afrekenen te kiezen voor de betaalmethode ‘Later’. Standaard krijgt de order de naam van de datum en tijd, maar je kunt ook zelf een naam kiezen. Na het opslaan kan je doorgaan met een volgende betaling. Een nog openstaande betaling vind je terug in het tabblad Orders. Dit tabblad is alleen zichtbaar als er orders open staan. In het overzicht met orders staat de meest recente openstaande order bovenaan.
Een order kan je snel printen door je vinger iets langer op het orderitem te houden en te kiezen voor ‘Print order’.
Een deels betaalde order kan verwijderd worden door je vinger iets langer op het orderitem te houden en te kiezen voor ‘Afsluiten’. Het niet-betaalde deel wordt vervolgens gecorrigeerd als ‘Verrekend bedrag’ in de betreffende transactie.
Wil je voorkomen dat klanten of medewerkers je omzet zien? Dat kan met het profiel ‘Gebruiker kassa’. Met dit profiel worden alleen de laatste 15 transacties van die dag getoond en wordt de omzet niet getoond.
Maak je gebruik van de productencatalogus? Voer dan eenvoudig een telling van je voorraad per product in, met de hand of een barcodescanner. Kies voor welke producten je voorraad bij wilt houden. Bij elke verkoop zie je vervolgens direct het aantal resterende producten.
- Via Productbeheer - Beheer voorraad bovenin het scherm (ververs indien nodig het scherm als voorraad beheren net is aangezet). Hier kan makkelijk handmatig of met een barcodescanner een telling van de voorraad worden gedaan
- Via Productbeheer – kies een product en scroll naar beneden naar Voorraad.
- Of je voorraad wilt bijhouden voor dit product
- Hoeveel items je op voorraad hebt
- Bij welk aantal je een melding wilt krijgen van lage voorraad
Heeft je klant een smartphone bij zich? Dan kun je gebruik maken van iDEAL QR.
Het is mogelijk om American Express te accepteren op je Rabo SmartPin. Je sluit hiervoor rechtsreeks een overeenkomst af met American Express. De uitbetaling van de transacties loopt via American Express en is daarom niet zichtbaar in het Rabo Smart Pay dashboard.
Wil je American Express op jouw Rabo SmartPin accepteren? Neem dan contact op met American Express via Contracten@aexp.com, of neem telefonisch contact op met American Express via telefoonnummer 020-504 86 66. Stuur bij de aanvraag in elk geval de volgende gegevens mee:
Als het contract is geactiveerd zullen wij het contract van American Express activeren op de Rabo SmartPin, dit duurt maximaal 3 werkdagen. Hierna kan je een update uitvoeren van de Rabo SmartPin en kunnen jouw klanten betalen met American Express.
Heb je vragen over omzet, uitbetaling of transacties van Amercican Express, neem dan telefonisch contact op met American Express op telefoonnummer 020-504 86 66.
Betalen met iDEAL QR in Rabo SmartPin
Log in op je Rabo Smart Pay dashboard en ga naar Beheer => Ideal QR Smartpin en vraag aan. Daarna kun je iDEAL QR aanzetten voor de bestaande verkooppunten.
Zo werkt iDEAL QR op je Rabo SmartPin:
- Kies 'iDEAL QR' als betaalmethode in de Rabo SmartPin App.
- De QR-code verschijnt op het scherm van jouw smartphone of tablet en is ongeveer 6 minuten geldig.
- De klant scant de QR-code met de eigen smartphone camera en betaalt met de bankieren app.
- In de Rabo SmartPin App zie je direct de betaalbevestiging.
Voor een iDEAL QR-betaling via de Rabo SmartPin App betaal je het standaard transactietarief (voor Pin transacties, Pinbundels, Betaalverzoek en iDEAL QR) en daarnaast per transactie een SmartPin app toeslag.
Na het scannen van een iDEAL QR-code, volgt standaard een iDEAL-betaling zoals de klant dat gewend is via de mobiel bankieren app van zijn bank. Als een bank geen mobiel bankieren app heeft, dan kan de betaling worden afgerond in de mobiele betaalpagina’s van de bank. Mogelijk heeft de klant dan het token/de identifier van zijn bank nodig bij de betaling. Deze zal de klant niet altijd bij zich hebben.
Buitenlandse banken ondersteunen iDEAL over het algemeen niet. iDEAL QR zal dan ook voor klanten die bij een buitenlandse bank bankieren niet werken.
De klant kan de QR-code scannen met de camera van zijn telefoon of met het scansymbool in de bankieren app.
De QR-code die je aanmaakt via de Rabo SmartPin App is ongeveer 6 minuten geldig en dus alleen geschikt om direct mee te betalen. Wil je een QR-code aanmaken voor bijvoorbeeld een collecte of een bloemenkraam langs de weg? Maak dan een iDEAL QR-code aan in de Rabo Smart Pay App.
Ja. Als je iDEAL QR in je SmartPin App activeert, wordt deze betaalmogelijkheid automatisch op alle verkooppunten geactiveerd. De betaalmogelijkheid kan niet voor een bepaald verkooppunt uitgezet worden. De iDEAL-transacties worden afgerekend op de rekening die aan een verkooppunt gekoppeld is.
iDEAL QR voor Rabo SmartPin vraag je snel en eenvoudig aan via het Rabo Smart Pay Dashboard. Na het aanvragen, kan je deze betaalmogelijkheid doorgaans na ongeveer 5 minuten gebruiken.
Levering
Als je de Rabo Smart Pay overeenkomst in Rabo Internetbankieren én de samenvatting van je bestelde producten in het Rabo Smart Pay dashboard hebt ondertekend, wordt jouw Rabo SmartPin naar je verstuurd. Na het ondertekenen in de wizard zie je een bedankscherm waarin de uiterlijke afleverdatum wordt getoond. Zodra jouw Rabo SmartPin gereed is voor verzending ontvang je een Track & Trace mail, zodat je de verzending kunt volgen.
Hier zijn verschillende redenen voor. Nadat de order ‘gesigned’ is met je Rabo Scanner ontvang je het pakket binnen vijf werkdagen.
Houd rekening met het volgende:
Na het versturen van de Terminal ontvang je een mail met een ‘Track & Trace’ code. Controleer via deze link de actuele afleverstatus. Als de bezorger twee keer niemand thuis treft, is het voor jou mogelijk om het pakket in combinatie met het ophaalbericht op te halen bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt.
Overig
Het is niet mogelijk om een pinbundel aan te schaffen voor een Rabo SmartPin. Rabo SmartPin werkt met vaste abonnementskosten van €11 per maand en een variabel transactiebedrag dat afhankelijk is van het aantal transacties.
De Rabo SmartPin verstuur je kosteloos naar het retouradres van Aevi te weten:
Antwoordnummer 4072,
3830 VB Leusden.
Als je kaartlezer kapot is, kun je een nieuwe kaartlezer aanvragen. Voor het aanvragen van een nieuwe kaartlezer moet je contact opnemen met het Support Team Rabo Smart Pay. Dat kan via het telefoonnummer +31 (088) 727 11 57.
Als jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al enkele weken niet hebt gebruikt dan is het belangrijk om enkele dagen voor je de automaat weer wilt gebruiken deze te controleren en opnieuw op te starten.
Gaat de automaat niet aan? Zorg er dan voor dat je de SmartPin of Mobiele PinBox minimaal een dag aan de oplader legt, of aansluit op het stroom als je een vaste automaat hebt. Daarna kan je het nogmaals proberen.
Als de automaat werkt kan je een testtransactie uitvoeren van één cent. Is deze geslaagd dan is de automaat weer klaar voor gebruik en kan jij jouw klanten laten pinnen. Als je vragen of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met ons supportteam Rabo Smart Pay.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Soms kan het gebeuren dat een klant zijn geld terugvraagt. Dit noemen we een "chargeback". Een chargeback is het proces waarbij een kaarthouder zijn geld terugvraagt via zijn eigen bank. Dit kan gebeuren als er onenigheid is over een transactie, het product niet aan de verwachtingen voldoet, er vermoedens zijn van fraude, of andere redenen.
Foutmeldingen
De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer je internetverbinding. Indien je geen internetverbinding hebt, kun je alleen contante betalingen uitvoeren.
De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer je internetverbinding. Indien je geen internetverbinding hebt, kun je alleen contante betalingen uitvoeren.
Als je in de app de melding krijgt dat de kaartlezer niet bij jouw contract hoort, kun je checken of je de juiste kaartlezer gebruikt die aan jouw contract gekoppeld is. Mocht dit probleem zich blijven voordoen, dan kun je contact opnemen met het Support Team Rabo Smart Pay via +31 (088) 727 11 57.
Als je de melding 'Tamper detected' in het scherm van de kaartlezer ziet staan, is je kaartlezer mogelijk blootgesteld aan teveel trillingen. Je kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem contact op met het Support Team Rabo Smart Pay via +31 (088) 727 11 57.
Algemene voorwaarden Rabo Smart Pay
Service & Contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.