Activeer en installeer jouw eigen pinautomaat
Je hebt bij een andere aanbieder dan Rabobank een pinautomaat aangeschaft. Wil je hierop de Maestro, V PAY, MasterCard en VISA transacties via Rabobank laten lopen? Dat regel je in 3 stappen.
Activeer en installeer jouw eigen pinautomaat in 3 stappen
In 3 eenvoudige stappen installeer en activeer je jouw eigen pinautomaat.
In het Rabo Smart Pay dashboard activeer je je pinautomaat en bekijk je de transacties. Heb je al Rabo Smart Pay? Voeg je eigen automaat dan toe via je dashboard.
- Ga in het linker menu naar ‘Zelf regelen’. Toegang tot meerdere bedrijven? Selecteer dan links onderin het scherm het juiste bedrijf.
- Scrol daarna naar beneden in het hoofdscherm en kies ‘Betaaloplossingen en -diensten’.
- Bij de optie ‘Pinnen’, klik je op ‘Beheren’.
- Bij de optie ‘Jouw pinoplossingen’ kies je aan de rechterkant van het scherm ‘Pinoplossing toevoegen’.
- Selecteer nu het juiste ‘Verkooppunt’.
- In het scherm ‘Kies je pinoplossing’ klik je op ‘Ik wil een eigen pinautomaat toevoegen’.
- Vul het Equens Terminal ID en het controlegetal in. Geen controlegetal ontvangen van je automaatleverancier? Vul dan 7 keer een nul in.
- Klik op de winkelwagen (rechtsboven) en teken voor akkoord met de Rabo Scanner.
- In je betaalautomaat voer je je Merchant ID (of Overeenkomstnummer) in. Weet je niet waar je de ID moet invoeren? Raadpleeg dan de handleiding van je betaalautomaat of neem contact op met je leverancier. Het Merchant ID/Overeenkomstnummer vind je in het Smart Pay dashboard. Kies in de linkerkant van het scherm in het menu voor de optie ‘Zelf regelen’ en dan ‘Contract’. Na maximaal twee uur verwerking zijn transacties zichtbaar in je Rabo Smart Pay dashboard.
- Doe een test-pintransactie om te controleren of Rabo Smart Pay is geactiveerd op jouw pinautomaat. Komt op de kassabon het getal achter de rubriek 'winkel' overeen met het getal in je dashboard? Dan is Rabo Smart Pay actief en is je pinautomaat klaar voor gebruik.
Veelgestelde vragen
Je kunt de naam van je pinautomaat wijzigen voor je eigen administratie. Ook kun je de naam wijzigen die op je afschriften komt te staan.
Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Je kan zelf een nieuwe betaalmethode toevoegen in Rabo Smart Pay. Hiervoor is geen nieuwe overeenkomst nodig. Het toevoegen van een nieuwe betaalmethode gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Kies voor Betaalmethoden.
- Klik op Betaalmethode toevoegen.
- Maak een keuze uit de betaalmethoden die je wenst toe te voegen. Let hierbij op het kanaal (pinnen/online).
- Lees en accepteer de Algemene Voorwaarden.
- Klik op de oranje button Opslaan en Ondertekenen.
Let op: De activering van iDEAL duurt maximaal 2 werkdagen en de activering van de andere betaalmethoden duurt 5 tot 10 werkdagen. Je ontvangt van Rabobank een bevestiging per e-mail zodra de betaalmethode is toegevoegd.
In plaats van kosten per pintransactie kun je ook kiezen voor een pinbundel. Hiermee koop je vooraf een bundel pintransacties. Zo profiteer je van een lager tarief en weet je vooraf wat je maandelijks betaalt.
Een pinbundel sluit je af per aangemaakte winkel in het Rabo Smart Pay dashboard. De onderliggende verkooppunten maken gebruik van de pinbundel in deze winkel. De pinbundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd de eerste van de volgende maand in. Houd daarom rekening met de datum waarop je de wijziging doorvoert.
Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘PinBundel aanvragen’
Retourpinnen oftewel omgekeerde pinnen, is een dienst die je kan aanbieden aan klanten. Zodra een klant een product terugbrengt, kan je contant geld terugbetalen of retourpinnen. Bij retourpinnen wordt het geld teruggestort op de bankpas via de pinautomaat. Dit kan alleen met bankpassen, niet met een creditcard.
Wil jij dit ook? Kijk dan bij de vraag hoe je retourpinnen aan/uit kan zetten in Rabo Smart Pay dashboard.
Je kan eenvoudig retourpinnen aan- en uitzetten in het Rabo Smart Pay dashboard. Dit gaat als volgt:
- Ga naar Beheer.
- Klik op Automaten.
- Klik bij retourpinnen aan of uit.
- Onderteken de aanvraag in de winkelmand.
Dit is afhankelijk van wie de leverancier van je eigen automaat is.
Pinboxen, SmartPins en eigen pinautomaten kan je verplaatsen naar een ander verkooppunt en winkel.
Let op: Houd er rekening mee dat de verplaatsing ca. 2 uur duurt. Hierna kan je de pinautomaat weer gebruiken.
- Ga naar Beheer.
- Ga naar Pinautomaten.
- Kies de pinautomaat die verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Pinautomaten verplaatsen.
- Kies vervolgens het verkooppunt waarnaar de pinautomaat verplaatst moet worden.
- Klik op de oranje button Doorgaan.
- Je ziet een samenvatting van de verhuizing van de pinautomaat. Is dit niet juist, ga terug door te kiezen voor vorige stap.
- Klik op de oranje button Bevestigen.
Dit is mogelijk, maar controleer eerst of jouw eigen automaat de juiste software bevat om de retourpinnen optie te kunnen gebruiken. Dit kun je controleren bij de leverancier van je automaat.
Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aan zet.
Als blijkt dat je één of meerdere transacties mist, vragen wij je om contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens op 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Het is belangrijk dat je de kassabon en je contractgegevens bij de hand hebt.
Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo Smart Pay. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 -727 11 57 of e-mailadres contact@smartpay.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Dit is mogelijk. Je vraagt het gebruik van Mastercard en Visa aan in het Rabo Smart Pay dashboard.
Als je geen gebruik meer maakt van je pinautomaat, kun je deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo Smart Pay dashboard.
Hieronder vind je een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je dit doet.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Soms kan het gebeuren dat een klant zijn geld terugvraagt. Dit noemen we een "chargeback". Een chargeback is het proces waarbij een kaarthouder zijn geld terugvraagt via zijn eigen bank. Dit kan gebeuren als er onenigheid is over een transactie, het product niet aan de verwachtingen voldoet, er vermoedens zijn van fraude, of andere redenen.
Service en contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.