Inschrijven bij de KVK
Start je je eigen bedrijf? Dan is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Je bedrijf komt dan in het Handelsregister te staan, bij alle andere Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen. De registratie is verplicht voor iedereen die voor zichzelf begint. Je regelt de inschrijving ieder geval binnen 1 week na de start van je bedrijf, maar eerder kan ook.
Inschrijven bij de KVK in 5 stappen
Je eigen onderneming begint pas écht met een inschrijving bij de KVK. In deze 5 stappen heb je het geregeld.
Stap 1: Voorbereiding en rechtsvorm bepalen
Een goede voorbereiding is het halve werk. Houd voordat je je inschrijft rekening met de volgende zaken:
Stap 2: Online formulier invullen
Gelukkig kun je een van deel je KVK-inschrijving online doen. Vul op de site van de KVK vast je bedrijfsinformatie in. Hoe meer je invult, hoe soepeler je officiële inschrijving straks gaat. Probeer dus al je antwoorden zo volledig en duidelijk mogelijk te maken.
Stap 3: KVK-kantoor kiezen om in te schrijven
Online formulier ingevuld? Dan is het tijd voor je officiële inschrijving bij de KVK. Pas als je fysiek bent langsgegaan bij een KVK-kantoor is je inschrijving definitief. Uiterlijk 1 week nadat je begonnen bent moet je je bedrijf inschrijven.
Stap 4: KVK-nummer aanvragen
Zodra je langs een KVK-kantoor bent geweest om je bedrijf in te schrijven is je bedrijf officieel geregistreerd. Je ontvangt direct je KVK-nummer.
Stap 5: Post van de Belastingdienst
De KVK geeft je inschrijving door aan de Belastingdienst. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Een paar dagen na je bezoekje aan de KVK ontvang je dan ook automatisch je btw-id en omzetbelastingnummer in de brievenbus.
What's next?
Zakelijke rekening voor starters
Officieel ingeschreven bij de KVK? Dan kun je een zakelijke betaalrekening openen. Zo maak je een professionele indruk. Ook geeft het je meer overzicht als je je zakelijke - en privérekening gescheiden houdt. Bovendien profiteer je van Rabo Startersvoordeel: je zakelijke betaalrekening, Eurobetalingen en incassoafschrijvingen zijn de eerste 6 maanden gratis.
Verzekeringen voor starters
Bij ondernemen horen ook risico’s. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat jij, je medewerkers of je producten schade veroorzaken. Of misschien ontstaat er een zakelijk conflict waarvoor je juridische hulp nodig hebt. Dan wil je natuurlijk goed verzekerd zijn. Als startende ondernemer bij Rabobank krijg je de Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis de eerste 6 maanden gratis.
Ondernemingsplan schrijven
Een ondernemingsplan is niet verplicht voor de KVK. Maar het is wel een handige manier om inzicht te krijgen in wat je bedrijfsdoelen zijn en wat je moet doen om deze te realiseren. Zo krijg je grip op je bedrijf en de (financiële) uitdagingen die hierbij komen kijken. Start sterker door voorafgaand aan je inschrijving bij de KVK een ondernemingsplan op te stellen.
Als zzp’er inschrijven bij de KVK
Ook als je gaat zzp’en moet je je inschrijven bij de KVK. Dit is wettelijk verplicht. Je inschrijving bij de KVK als zzp’er biedt je allerlei voordelen:
- Je bedrijf komt professioneel over.
- Je krijgt een btw- en KVK-nummer.
- Je kunt gebruikmaken van de bijeenkomsten en ondersteuningen van de KVK, zoals workshops en webinars.
- Je profiteert misschien van fiscale voordelen voor startende ondernemers.