Ondernemer met pakketjes naast zijn bedrijfsbusje

10 tips om jouw product succesvol te lanceren

Als het tijd is om jouw nieuwe product of dienst te lanceren, ga je natuurlijk niet over één nacht ijs. Hier gaat een gedegen voorbereiding aan vooraf om je slagingskans te vergroten. Hoe doe je dat het best, en lanceer je succesvol een product of dienst? De volgende 10 tips helpen je bij het maken van een vliegende start.

1. Planning productlancering

Een succesvolle productlancering begint met een goede planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen? Zet alle belangrijke data op een rij en bepaal aan de hand daarvan wanneer je het product of de dienst kunt lanceren.

Maak een tijdlijn waarop de volgende punten staan vermeld:

    De datum waarop je (potentiële) partners en verkopers informeert; Het moment(en) waarop je het promotiemateriaal verstuurt; De dag van de pre-lancering (wanneer je begint met reclame maken); De datum van de lancering (vanaf wanneer zal het product worden verkocht?); De dag waarop de promotie/reclamecampagne eindigt; Het moment waarop orders verstuurd worden; Het moment waarop je team klaar moet staan om vragen te beantwoorden.

Timing lanceren product of dienst

Smeer de campagne uit over meerdere weken, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Start bij voorkeur zes tot acht weken van tevoren met de communicatie over je nieuwe product of dienst.

2. De pers benaderen

Onthul voorafgaand aan de lancering al enkele kleine details en laat de pers speculeren over je innovatie. Grote organisaties passen dit trucje ook vaak toe. Kijk maar naar Apple.

Vaak worden nieuwe functies van de komende versie van de iPhone al maanden voor de lancering 'gelekt' naar de pers. Deze kleine beetjes informatie maken mensen nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat.

Persbericht sturen als startup

Je kunt de pers bereiken door een persbericht te versturen naar verschillende media. Zorg er altijd voor dat dit bericht 'oprolbaar' is. Bovenaan het bericht zet je de belangrijkste informatie, verderop de details.

Let er ook op dat je bij het schrijven van het persbericht denkt aan het belang van je product voor de lezer. Alleen als het écht interessant is voor de doelgroep van een medium, bestaat de kans dat je bericht door dit medium gepubliceerd wordt.

3. Zoek ambassadeurs/influencers

Stuur jouw product een paar weken voor de officiële lancering naar vaste klanten, influencers en recensenten. Moedig deze mensen aan om het product te testen en erover te publiceren.

Zo maakte het merk Demak'Up handig gebruik van beautybloggers: meisjes die op hun eigen blog ervaringen en tips over make-up delen. Het bedrijf stuurde een gratis pakketje reinigingsdoekjes op naar deze bloggers in ruil voor een artikel op hun website.

Zo'n persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift.

4. Verwacht niet teveel

Tenzij je echt revolutionaire technieken of producten op de markt brengt (of jouw onderneming Apple of Microsoft heet), moet je niet verwachten dat mensen de nacht voor de lancering voor de deur komen slapen.

De lanceerdatum is in de meeste gevallen niets meer en niets minder dan de officiële dag dat jouw product of dienst verkrijgbaar is.

5. Blijf communiceren

Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op je website of in de nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc. Deel de verhalen van jouw gebruikers en vertel wat jouw innovatie kan betekenen voor de doelgroep. Zo zorg je ervoor dat je product en merk relevant blijft.

6. Verras je doelgroep!

Doe iets onverwachts tijdens de lanceerperiode. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat jouw verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product.

Ter illustratie: om hun nieuwe kogelvrije glas aan de man te brengen, plaatste 3M Security Glass het supersterke glas in een bushokje. Tussen twee glasplaten zaten stapels geld. Tekst: "Wie dit glas kan breken, mag het geld houden."

7. Betrek partners bij het proces

Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Wees niet te verlegen en durf te vragen om hulp.

Dit betekent niet dat je moet vragen om geld. Je leverancier kan bijvoorbeeld ook een blogpost op zijn site plaatsen, waarin hij schrijft dat hij heeft bijgedragen aan jouw innovatieve product.

8. Geef productpresentaties

Eindelijk is het tijd om je product aan de rest van de wereld te laten zien! Laat mensen kennismaken via gratis demo's, downloads of productvideo's. Zoek naar beurzen en/of bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn en vraag of je je nieuwe product hier mag komen presenteren.

Je kunt bijvoorbeeld ook een actie organiseren waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen, en hun geld terugkrijgen wanneer zij niet 100% tevreden zijn.

9. Sta klaar voor de klant

Zorg dat klanten je kunnen bereiken wanneer ze vragen of klachten hebben. Het is belangrijk dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn van mogelijke vragen. Vertel ze ook bij wie ze moeten zijn voor snelle antwoorden. Houd rekening met zoveel mogelijk scenario's.

10. Verzeker je tegen aansprakelijkheid

Wist je dat je aansprakelijk kunt worden gesteld voor eventuele schade die veroorzaakt wordt door jouw product? Als je product gebreken vertoont en daardoor bijvoorbeeld letsel veroorzaakt, kunnen de financiële en juridische gevolgen aanzienlijk zijn. Met een productaansprakelijkheidsverzekering worden deze kosten gedekt.

Veelgestelde vragen

Een illustratie van een persoon die surft op een betaalpas

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?