4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch
Wat doe jij met de eerste 20 seconden van je elevator pitch? Kies je voor een cliffhanger of begin je met een persoonlijke, herkenbare irritatie? Met deze 4 vlammende openingen wind jij als zzp’er investeerders en zakenrelaties om je vinger.
De opbouw van een elevator pitch
Een killer elevator pitch heeft vaak een hele strakke opbouw:
- Je benoemt een probleem.
- Je vertelt over jouw oplossing.
- Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten.
- Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?
- Je doet een call to action: 'bel me', 'mail me', 'investeer in dit bedrijf'.
Zorg voor een knallende opening
Om te zorgen dat je publiek bij punt 5 echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt 1 essentieel. Beginnen met het probleem dat je wilt oplossen is niet voor niets een klassieker. Je voorkomt hiermee het dodelijke 'product in search of a problem'-gevoel bij investeerders.
Hulp nodig bij je ondernemingsplan?
Deze gratis voorbeelden helpen jou met het maken van een goede start.
1. Elevator pitch: een persoonlijk, herkenbaar probleem
Iedereen kent ze: TED Talks die beginnen met een o zo herkenbaar voorval uit het leven van de spreker. Deze persoonlijke anekdote laat meteen zien dat het probleem bestaat en universeel is.
Met deze methode maak je een marktbehoefte heel concreet én toon je je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in één klap.
Voorbeeld van Merijn Everaarts (Dopper)
Merijn Everaarts, oprichter van Dopper, vertelt vaak hoe hij op de bank zat en diep geraakt werd door een film over de plastic soep:
"Ik dacht: ik kan helemaal niets bijdragen aan dit wereldwijde probleem. Dat is zo groots, wat kan ik daar nou aan veranderen? Maar toen ik thuis die film zag, wist ik: ik kan tóch iets doen, ik kan mijn eigen omgeving inspireren! Zo gezegd, zo gedaan." De schade door wegwerpflesjes inspireerde hem tot zijn succesvolle product.
2. Elevator pitch: de yell-pitch
De elevator yell is de verkorte versie van de elevator pitch. Bij de elevator yell vermijd je problemen, maar ga je voor enthousiast, snel en stellig. Zo'n snelle elevator pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders. In een elevator yell vertel je heel concreet wat je doet en wat het grote voordeel voor de klant is.
Eventueel leg je ook uit hoe je dat doet, maar dat hoef je niet direct te onderbouwen. Die aanpak levert vaak een leuk nagesprek op.
Een paar voorbeelden:
Het schrijven van een elevator yell is een goede oefening in het krachtig neerzetten van je boodschap. Zorg er ook voor dat je een fantastisch antwoord hebt als iemand vraag wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt.
3. Elevator pitch: de jij-vorm
Nog een goede manier om te zorgen dat je publiek betrokken is bij wat je vertelt: de jij-vorm. Je kunt bij deze vorm van de elevator pitch ingrediënten uit de vorige onderdelen gebruiken. Waar het om gaat is dat je je verplaatst in je toehoorder.
Om daarin te slagen moet je research doen en erachter komen waar diens interesses liggen. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij ook? Zo toon je oprecht interesse in de prospect. Je kunt zo'n elevator pitch ook op maat maken voor je toehoorder.
Verken je markt en doe onderzoek naar je doelgroep. Wat speelt er precies? Waar is behoefte aan? En bedenk hoe je dat vervolgens kunt vertalen naar een originele pitch.
Een paar voorbeelden:
4. Elevator pitch: storytelling (met cliffhanger!)
Je kunt een elevator pitch ook op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart. Het is een bewezen effectieve manier om mensen je verhaal in te trekken. Maak daarbij gebruik van kleine cliffhangers: "Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt..."
Houd er wel rekening mee dat je niet te enthousiast bent en het hele verhaal wilt vertellen. Een elevator pitch hoort natuurlijk vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet daarna in ongeveer 5 zinnen kunnen uitleggen wat je doet.
Een voorbeeld:
Tip: de kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat de anekdote authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven.
Hoe verder met je creatieve pitchideeën?
4 inspirerende voorbeelden
Klanten, investeerders en banken hebben vaak weinig tijd om te luisteren naar wat je te vertellen hebt. Deze 4 ondernemers halen het maximale uit de tijd.
- Pitch Eline Leijten - Plugify
Eline Leijten won het NK Pitchen met haar persoonlijke verhaal en een introductie met lef. - Pitch Joeri Schoemaker - Shake-on
Joeri Schoemaker heeft maar één minuut nodig om zijn publiek te overtuigen. Hij stelt een vraag aan het publiek om ze te betrekken bij zijn verhaal. - Pitch Julian Jagtenberg - Somnox
Julian Jagtenberg heeft zijn product meegenomen en demonstreert met humor hoe zijn zachte robot korte metten maakt met slapeloze nachten. - Pitch Lucas van der Meulen - Surprise dinner
Lucas van der Meulen gebruikt vragen en humor en herkenbare situatieschetsen om zijn publiek te prikkelen.