Business Model Canvas: wat is het en hoe gebruik je het?
Het Business Model Canvas (BMC) is een middel om je volledige businessmodel visueel in kaart te brengen. Hiermee krijg je snel en effectief een beeld van waar je als bedrijf staat en kun je doelgericht aan de slag. Lees verder op deze pagina of bekijk onderstaande video om erachter te komen wat het Business Model Canvas is en hoe je het model het beste kunt invullen.
Wat is het Business Model Canvas?
Het Business Model Canvas (BMC) is ontworpen door Alex Osterwalder en Yves Pigneur. Het is een krachtig visueel instrument met negen bouwstenen om je businessmodel in kaart te brengen.
De structuur van het model dwingt je na te denken over alle belangrijke onderdelen van je nieuwe bedrijf. Centraal staan steeds klant én klantwaarde, welke waarde vertegenwoordigt je bedrijf voor je toekomstige klant?
Zelf aan de slag met het Business Model Canvas?
Zelf aan de slag met het Business Model Canvas? Hieronder vind je een blanco invulmodel van het Business Model Canvas. Download de pdf, print op A3 en ga aan de slag.
Voor- én nadelen van het Business Model Canvas:
Vóórdat we beginnen met de uitleg van álle bouwstenen van het Business Model Canvas, zetten we kort de voor- én nadelen op een rij.
Voordelen van het Business Model Canvas
Nadelen van het Business Model Canvas
Hoe vul je het Business Model Canvas in?
In het Business Model Canvas beschrijf je eerst de bestaande situaties en ga je nadenken over strategische keuzes voor jouw bedrijf. Je vult de 9 bouwstenen één voor één in en begint daarbij aan de klantzijde.
Vervolgens richt je je op de waardepropositie, de klantrelaties en de verschillende kanalen. Dan komen het verdienmodel en de kostenstructuur aan bod, de twee vakken aan de onderzijde van het model.
Tot slot is er de infrastructuur voor je nieuwe bedrijf. Dit zijn de mensen en middelen, je strategische partners en je kernactiviteiten.
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Het Business Model Canvas kent negen bouwstenen. De tweede bouwsteen (de waardepropositie) is hierbij het allerbelangrijkste. Zorg dat je die zo helder mogelijk omschrijft.
Voorbeeld Business Model Canvas van Spotify
Vind je het invullen van de 9 bouwstenen lastig? We hebben het Business Model Canvas voor Spotify ingevuld aan de hand van de propositie van dit Zweedse bedrijf.