Zo stel je een concurrentieanalyse op
Met een concurrentieanalyse kun je een goed beeld krijgen van opkomende trends in jouw branche. Zo blijf je de gevestigde concurrentie als startende ondernemer steeds nét een stapje voor. Hoe maak je zo’n analyse?
Wat is een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse is een uitgebreid onderzoek naar je concurrenten. Dit kan een algemeen onderzoek zijn, maar je kunt ook kijken naar specifieke kenmerken. Denk bijvoorbeeld aan de doelgroep van je concurrentie. Je krijgt zo meer inzicht in jouw markt én de partijen die hierin aanwezig zijn.
Sterke en zwakke kanten
Als je alle sterke en zwakke kanten van je belangrijkste concurrenten in beeld hebt, kun je beter jouw marktpositie bepalen. Dat maakt het makkelijker om eventueel je eigen koers bij te sturen.
Wanneer maak je een concurrentieanalyse?
Een concurrentieanalyse is onmisbaar wanneer je een bedrijf gaat starten of bijvoorbeeld een innovatie wilt doorvoeren. Maar eigenlijk is het altijd slim om doorlopend op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de markt.
Inspelen op ontwikkelingen
Als jij de concurrentie goed in beeld hebt, kun je met jouw product of dienst sneller op ontwikkelingen inspelen. Besef wel dat de markt altijd in beweging blijft, ook nadat je jouw analyse hebt gemaakt.
Controleer dus regelmatig of de informatie in je analyse nog actueel is, en werk de gegevens waar nodig bij.
Handig: voorbeeldplan
Wat staat er in een goed ondernemingsplan voor zzp’ers? Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.
Hoe stel je een goede concurrentieanalyse op?
Een grondige concurrentieanalyse maakt vaak deel uit van je ondernemingsplan of marketingplan. In je analyse besteed je in ieder geval aandacht aan de specifieke eigenschappen van jouw product of dienst, en die van een aantal concurrenten.
Je beantwoordt vragen als:
Het is ook verstandig om de bedrijfsvoering en strategie van de concurrerende ondernemingen te beschrijven in de analyse.
Schematische concurrentieanalyse: de concurrentiematrix
Voordat je vol de analyse in gaat, kun je starten met een eerste schematische verkenning van je concurrenten. Geef bijvoorbeeld alle plus- en minpunten van de belangrijkste concurrenten weer in een checklist of een tabel, zoals in onderstaand voorbeeld. Dit noem je een concurrentiematrix.
Concurrent A | Concurrent B | Concurrent C | |
---|---|---|---|
Prijs | + | - | + |
Service | ++ | +- | + |
Locatie | ++ | - | -- |
Kwaliteit | + | - | ++ |
Aanbod | + | + | ++ |
Social media | - | ++ | +- |
Online reviews | + | - | ++ |
Je kunt de matrix zo groot en uitgebreid maken als je zelf wilt. Dit schema kan als startpunt dienen om je analyse verder uit te werken.
Concurrenten analyseren
In bovenstaand schema zie je in één oogopslag dat je van concurrent C het meest te vrezen hebt. Zeker als C ook nog eens een goede socialmediastrategie gaat opstellen. Tegelijkertijd liggen daar voor jou kansen: met een goede socialmediacampagne is er namelijk voor jou nog ruimte om klanten te trekken, zeker in combinatie met een goede locatie.
Doe daarom verder onderzoek naar je concurrenten: ontdek bijvoorbeeld waarom concurrent C amper social media gebruikt. Heeft die geen interesse, is het een bewuste keuze, of heeft dit bedrijf vooral vaste klanten? Er zijn er tal van mogelijkheden om je concurrenten beter te bekijken.
Door verder onderzoek komt je concurrentieanalyse echt tot leven. Je zult merken dat je direct in kansen gaat denken: ‘Hier kan ik winst halen’, ‘Dit kan ik beter’ of ‘Hier moet ik een specialist voor inhuren’.
Vijfkrachtenmodel van Porter
Het vijfkrachtenmodel van Porter is een handig hulpmiddel bij je concurrentieanalyse. Je brengt hiermee de markt en de concurrentie in kaart, en onderzoekt zo of jouw sector aantrekkelijk genoeg is om in te ondernemen.
Volgens de bedenker, Michael Porter, zou ieder bedrijf vijf krachten kunnen inzetten om te achterhalen waar concurrentievoordeel te halen valt. De vijf krachten volgens het model van Porter zijn:
- De interne, huidige concurrentie
- De dreiging van nieuwe concurrente
- De mate waarin substituten verkrijgbaar zijn
- De macht van afnemers
- De macht van leveranciers
Wanneer je deze afzonderlijke krachten onderzoekt, wordt vanzelf duidelijk of jouw onderneming kans van slagen heeft.
Wat komt verder aan bod in je concurrentieanalyse?
- Klantgedrag:
bepaal de doelgroep. Onderzoek vervolgens wat klanten of opdrachtgevers belangrijk vinden en wat bij hen de doorslag geeft om wel of niet met jouw bedrijf samen te werken. Ben jij bijvoorbeeld de enige natuurwinkel in de stad, of komen mensen van heinde en ver naar jouw zaak omdat jij de enige in de provincie bent die een uniek product verkoopt? - Strategie van de concurrent:
omschrijf zo concreet mogelijk de strategie van je voornaamste concurrenten. Welke doelstellingen streven zij na? Hoe pakken zij dit aan? - Kansen:
op welke vlakken laat een concurrent steken vallen? Daar liggen wellicht mogelijkheden voor jou. Probeer te achterhalen waarover klanten in jouw branche het vaakst ontevreden zijn en kijk hoe jij daar slim op kunt inspelen. - SWOT-analyse:
met deze marketingmethode breng je de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van ieder bedrijf in kaart. Deze plus- en minpunten staan altijd in relatie tot hoe een potentiële klant zich gedraagt.
Concurrentieanalyse: zelf doen of uitbesteden?
Veel startende ondernemers kiezen ervoor om hun concurrentieanalyse zelf te doen. In de meeste sectoren en markten gaat dit vanwege de openbaar beschikbare cijfers en statistieken prima, al kost een analyse maken vaak veel meer tijd dan je misschien denkt.
Concurrentieanalyse door een professional
In veel gevallen kan het daarom geen kwaad om deze taak uit te besteden aan een professional. Bijkomend voordeel is dat een derde partij objectief kijkt naar (de status van) jouw bedrijf ten opzichte van de concurrenten.
Geen tijd te verliezen met zo’n uitgebreide analyse? Doe dan hier een compacte analyse van je concurrentie in 4x2 uur.