In 9 stappen een kapperszaak beginnen
Wil jij jouw eigen kapsalon beginnen? Met de juiste voorbereiding vergroot je de kans op een succesvolle kapperszaak. In 9 stappen helpen we je op weg.
Een kapsalon beginnen in 2024?
Het aantal kappers in Nederland groeit al jaren. Telde Nederland in 2018 volgens het CBS nog ruim 26.000 kapperszaken, in 2023 waren dat er bijna 31.000. Iets meer dan 24.500 daarvan zijn eenmanszaken.
Het is belangrijk om je te onderscheiden
In veel gevallen ben je niet de eerste kapperszaak in jouw stad of dorp. Daarom is het goed om marktonderzoek te doen vóórdat je je inschrijft bij de KVK. Zo kom je erachter of er in de omgeving en bij jouw doelgroep wel voldoende behoefte is aan een nieuwe kapsalon.
Je kunt dan meteen ontdekken of het verstandig is om je te specialiseren. Misschien is er bij jou in de buurt wel ruimte voor een kinderkapper of een kapsalon die zich richt op het knippen van kroeshaar?
1. Inschrijven bij de KVK
Het is in Nederland wettelijk verplicht om jouw kappersbedrijf in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK) en de Belastingdienst.
Inschrijven in het Handelsregister van de KVK kost eenmalig € 80,10. De inschrijfkosten kun je alleen betalen met pinpas, mobiel of creditcard. Na inschrijving worden jouw gegevens automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst. Je hoeft jouw onderneming daar dus niet nog eens actief aan te melden.
Het is wel slim om je in te lezen over de belastingen voor ondernemers, zodat je weet wat je op dat gebied te wachten staat.
2. Ondernemingsplan schrijven voor jouw kapperszaak
Om een vliegende start te maken als ondernemer, schrijf je een ondernemingsplan voordat je begint met knippen. Hierin breng je alle kansen, de concurrentie en potentiële klanten uitgebreid in kaart.
Met een ondernemingsplan krijg je niet alleen beter inzicht in jouw bedrijf en de markt. Ook maak je jouw plannen concreet en zie je of deze haalbaar zijn.
Startkapitaal nodig?
Voor veel kapperszaken geldt dat je startkapitaal nodig hebt voor de aanschaf van de juiste kapperstools. In dat geval is een bedrijfsplan een absolute must, zodat je duidelijk weet wat je precies nodig hebt. Laat je plan ook controleren door een deskundige, zoals een boekhouder of expert op het gebied van bedrijfsfinanciering.
Vind je het lastig om jouw idee op papier te zetten? Gebruik dit gratis voorbeeld van een ondernemingsplan voor zzp'ers.
Zorg voor de juiste kappersbenodigdheden
Scharen, shampoos, borstels, tondeuses, mantels, stoelen en föhns: voor kappers zijn de juiste tools onmisbaar. Maar het draait niet alleen om de juiste spullen. Zorg ook voor passende bedrijfskleding met een herkenbaar logo. Heb je nog geen logo of huisstijl? Geen probleem. Een goed bedrijfsidee en een ondernemersplan zijn de eerste stappen. Bij stap drie laat je jouw ontwerpkunsten zien.
Eigen kapperszaak of toch een franchise?
Wil je een eigen kapsalon beginnen of je aansluiten bij een franchise? Beide vormen hebben voor- en nadelen. Zo is het als starter fijn dat je binnen een franchise kunt rekenen op intensieve begeleiding en andere ondersteuning. Een unieke kapsalon daarentegen geeft je weer meer vrijheid.
Bij het starten van je kapperszaak moet je ook de juiste rechtsvorm bepalen. Op de website van brancheorganisatie Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) vind je aanvullende informatie.
3. Open een zakelijke rekening
Met een zakelijke rekening voorkom je dat je handmatig privé en zakelijk van elkaar moet scheiden. Dat levert je tijdswinst op en zorgt voor een eenvoudigere aangifte bij de Belastingdienst. Het juiste moment om dit te doen ik direct nadat je je startkapitaal hebt ontvangen. Op die manier begin je al met een transparante boekhouding en een professionele uitstraling. Dat helpt bijvoorbeeld bij het vinden van een bedrijfspand.
Een zakelijke rekening openen kost nog geen vijf minuten. Bekijk hier welke rekening het best bij jou en je gloednieuwe bedrijf past.
4. Bedrijfspand én huisstijl voor jouw kapsalon
Het juiste bedrijfspand is de volgende must voor jouw kapperszaak. Misschien heb je al een locatie op het oog, misschien nog helemaal niet.
Heb je het perfecte bedrijfspand gevonden? Check dan bij de gemeente of je daar je kappersstoel mag neerzetten. Vraag bijvoorbeeld naar het bestemmingsplan, milieuvergunningen en een schonegrondverklaring.
Een kapsalon huren of toch kopen?
Voordat je zoekt naar een bedrijfspand, is het goed om je af te vragen of je wilt huren of kopen. Elke optie heeft zijn voor- en nadelen. Met een huurcontract ben je flexibeler: als je zaak snel groeit, of de locatie bevalt niet, dan kan je makkelijker naar een ander pand. Een nadeel is dat huren ook minder stabiel is. Huurprijzen zijn marktafhankelijk en kunnen daarom ineens flink stijgen.
Een pand kopen zou een goede investering kunnen zijn. Je hebt stabiele kosten en kan jouw plek helemaal inrichten zoals jij dat wilt. Een zaak kopen kost nogal wat geld en het weer verkopen is best een gedoe. De flexibiliteit ben je dus kwijt.
Huisstijl ontwikkelen
Als je eenmaal toestemming van de gemeente hebt om op deze plek een kapsalon te starten, kun je aan de slag met de inrichting van je pand en het ontwikkelen van je huisstijl. Dit kun je zelf doen, maar een professionele interieurstylist of grafisch ontwerper heeft er wellicht meer kijk op.
Het is aan jou om te bepalen of dit de investering waard is. In het geval van een franchise is het uiterlijk en de huisstijl van jouw kapperszaak natuurlijk vooraf bepaald.
5. Bepaal het tarief voor jouw kapperszaak
Je tarieven bepalen is een belangrijke en moeilijke taak voor iedere startende ondernemer. Om de juiste prijs voor jouw diensten te bepalen, moet je een inschatting maken van de maandelijkse kosten. Aan de hand daarvan kun je berekenen wat jouw benodigde omzet is om break-even te draaien of winst te maken.
Tel in je berekening de volgende zaken mee:
De gangbare kapperstarieven in 2024
Ben jij benieuwd welke prijs zelfstandige kapperszaken rekenen voor hun diensten? Of wil je weten of jouw tarief overeenkomt met dat van andere professionals? Dit zijn de tarieven volgens Loonwijzer.
Beroep | Minimum uurtarief | Maximum uurtarief |
Kapper | € 15 | € 30 |
6. Administratie opzetten en bijhouden voor jouw kapperszaak
Inzicht in je financiën is ontzettend waardevol. Daarom is het belangrijk om een goede bedrijfsadministratie op te zetten. Op die manier ontdek je ook makkelijker of je in aanmerking komt voor fiscale voordelen. Wij raden aan om je financiële gegevens vanaf het begin goed bij te houden.
Boekhouder of accountant inhuren
Ben je geen held met cijfers? Overweeg dan om je administratie uit te bestede n aan een professionele boekhouder of accountant. Sommige starters vinden dit een kostbare investering, maar het is er wel een die zich op de lange termijn kan terugbetalen. Een boekhouder of accountant is beter op de hoogte van de laatste fiscale regels en kan zo maximaal voordeel halen uit jouw aangiftes. Plus: in de uren die je zou besteden aan de administratie, kan je nu omzet maken.
7. Sluit de juiste verzekeringen af
Als ondernemer loop je altijd risico op persoonlijke schade en bedrijfsschade, of het veroorzaken daarvan. Daarom is het afsluiten van bepaalde verzekeringen noodzakelijk.
8. Zorg voor de juiste betaalmethoden voor jouw kapperszaak
De keuze voor één of meerdere betaalmethoden is een heel persoonlijke. De meest gebruikte optie in Nederland is pinnen, maar ook contant geld wordt nog regelmatig gebruikt. Een mix van zowel pinnen als contant is het meest inclusief: dan kan iedereen bij je betalen. Als is de keuze voor alleen pin ook te begrijpen. Sommige ondernemers vinden het veiliger om geen cash ‘in huis’ te hebben.
Rabo SmartPin
Of je nu je eigen kapsalon in je garage hebt, jouw klanten in een bedrijfspand verwelkomt of klanten thuis bezoekt - met de Rabo SmartPin app en een mobiele kaartlezer verander je jouw telefoon of tablet in een betaalautomaat. Zo kunnen jouw klanten veilig pinnen en is de betaling snel afgehandeld.
9. Marketingstrategie voor jouw kapsalon
Zorg ervoor dat jouw klanten je herkennen en vertrouwen. Dan komen ze vaker bij je terug en bind je ze aan jouw merk. Behandel je klanten daarom als ambassadeurs. Worden ze goed verzorgd, dan vertellen ze het verder. Mond-tot-mondreclame noemen we dat.
Maak een marketingplan
Beschrijf in je marketingplan hoe jij je doelgroep wilt bereiken. Wat wil je vertellen over jouw unieke kapsalon? En welke kanalen ga je gebruiken om dat verhaal de wereld in te sturen?
Klanten maken tegenwoordig voornamelijk via internet kennis met jouw bedrijf. Benut daarom de online advertentiemogelijkheden om jouw kapperszaak onder de aandacht te brengen bij de doelgroep, bijvoorbeeld op Facebook. Is je doelgroep wat jonger, plaats je content dan op Instagram of TikTok. Zo zorg je ervoor dat je jouw potentiële klanten direct aanspreekt.
Wil je personeel aannemen?
Gediplomeerde kappers aannemen voor je kapperszaak heeft de nodige voordelen. Zo kun je met een aantal werknemers aanzienlijk meer klanten helpen en kan jouw personeel je ondersteunen bij andere zaken in de kapsalon.
Werknemers brengen extra handen, maar kosten ook geld. En in een maand waarin je minder omzet draait, zul je toch de volledige salarissen moeten uitbetalen.
Om te weten of personeel aannemen rendabel is, zou je je financiën kunnen analyseren. Een financieel adviseur helpt je hier graag bij. Misschien zijn er andere opties voordeliger. Denk aan tijdelijk personeel of stagiairs aannemen.
Hulp nodig bij je ondernemingsplan?
Deze gratis voorbeelden helpen jou met het maken van een goede start.