Pyrasied - je bedrijf verkopen

Pyrasied: Bedrijfsopvolging door een medewerker

Pyrasied begon in 1984 als een zelfontworpen atelier in de achtertuin van Sied Kooistra maar groeide uit tot een internationaal merk op het gebied van acrylaat en gerecyclede kunststoffen. In 2014 begint een nieuwe fase binnen het bedrijf en treden er 2 medewerkers toe. In 2021 staat er officieel een nieuwe algemeen directeur aan het roer. Hoe pakte Sied Kooistra de verkoop van zijn bedrijf aan en wat zijn zijn tips?

Sied Kooistra

Wanneer ben je klaar voor een bedrijfsoverdracht?

Toen Pyrasied stapsgewijs uitgroeide naar een steeds groter bedrijf stond eigenaar Sied Kooistra niet meteen stil bij een stip op de horizon om het bedrijf over te dragen. "Het bedrijf groeide en we konden er een goede boterham mee verdienen. Bij stoppen stond ik niet stil". Ooit heeft er een potentiële koper zich gemeld maar op dat moment was Sied niet met overdragen bezig. "Bovendien vond ik het belangrijk dat de nieuwe eigenaar met dezelfde visie voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid het bedrijf voort zou zetten. De hoogste prijs vond ik daarbij minder belangrijk".

Toen Sied zich jaren later steeds minder thuis voelde bij de verschuiving naar online verkoop, zelf van mening was dat hij niet altijd meer dezelfde scherpte had als vroeger of wanneer er tijdelijk gezondheidsklachten ontstonden, begonnen de gedachten aan bedrijfsoverdracht te spelen. "Dan begin je toch te denken van is het niet eens tijd om na te denken over hoe we dat het beste aan kunnen pakken. Want je wil wel dat je bedrijf een goede manier vindt om met de nieuwe tijdsgeest om te gaan". Wel was duidelijk dat hij het bedrijf geleidelijk over wilden dragen en dat de continuïteit van het bedrijf voorop moest staan. Met name ook voor de 30 medewerkers die op dat moment in dienst waren.

illustratie document

E-book bedrijfsoverdracht: De deal van je leven

Je bedrijf verkopen is geen alledaagse bezigheid. Het is een langdurig traject met veel partijen, financiële beslissingen en emotionele keuzes. Hoe bereid je je voor en waar moet je allemaal aan denken? Wij helpen je op weg met dit gratis e-book.

Hoe start je met de verkoop van je bedrijf?

Binnen het bedrijf waren 2 medewerkers waarvan Sied vond dat zij de capaciteiten hadden om het bedrijf voort te zetten. In 2014 begon het traject door met hen in gesprek te gaan."Ik heb me eerst zelf ingelezen en ook rondgekeken hoe andere bedrijven een bedrijfsoverdracht aanpakten", aldus Sied. Daarna volgde al snel een gesprek met zijn accountant om te bespreken hoe het bedrijf het best geleidelijk overgedragen kon worden en wat het waard zou zijn. Maar ook een gesprek bij de notaris was onderdeel van het traject. Om vast te leggen wat er moest gebeuren in het geval dat het moment van overdracht ineens een stuk sneller zou komen. De twee medewerkers kochten vervolgens door de jaren steeds een aantal aandelen van Sied. Ook Jack Rodenhuis, accountmanager bij Rabobank werd ingeschakeld door Sied. "Ik heb mijn plannen om het bedrijf op termijn over te dragen voorgelegd aan Jack. Dat de bank in een vroeg stadium bij de overdracht betrokken was, het traject steunde en ook betrokken was bij mijn opvolger gaf me gemoedsrust".

Welke partijen hielpen je bij de bedrijfoverdracht?

Naast de accountant, de notaris en de bank is ook een dealmaker ingeschakeld. "Zowel ik als mijn opvolger hebben prognoses opgemaakt voor de komende jaren om te bepalen wat een realistische prijs voor het bedrijf zou zijn. De dealmaker heeft ons geholpen om met de juiste waarderingsmethoden tot een waardebepaling te komen waar we ons beide goed bij voelden". Corona bleek hierin nog een grote uitdagende factor. Door de explosieve stijging van de verkoop van spatschermen en een enorme stijging van online verkoop was de toekomst ineens veel lastiger te voorspellen. Het kostte daardoor toch een paar maanden om tot een waardebepaling te komen waar beide partijen zich in konden vinden. Toen dat punt bereikt was, werden de gesprekken met de bank ook weer opgestart. Deze keer voor de financiering van de overnemende partij en om de mogelijkheden voor vermogensplanning verder te bespreken.

Tips voor andere ondernemers

Heb je een stip op de horizon waarop je wil stoppen? Dan is op tijd beginnen de belangrijkste tip van Sied. "Ga zeker 5 jaar voordat je je bedrijf over wil dragen al in gesprek met verschillende partijen over je toekomstige overdracht. Denk na over welke raadgevers je in vertrouwen wil nemen en betrek ook in een vroeg stadium je bank. Op die manier kun je je plannen toetsen en kun je adviezen en voorwaarden nog meenemen in je plannen. Dan kun je daarop anticiperen. Dat geeft gemoedsrust". Maar Sied geeft ook aan dat het voor jongere ondernemers goed zou zijn om een plan B achter de hand te hebben voor onverwachte situaties. "Bespreek ook eens met je accountant, notaris of bank wat er gebeurt als je onverwacht en heel snel je bedrijf zou moeten overdragen".

Je bedrijfsoverdracht goed geregeld

Wil jij je ook goed voorbereiden op een bedrijfsoverdracht? We helpen je graag persoonlijk verder tijdens een vrijblijvend gesprek. Liever zelf nog even inlezen? Download dan ons gratis e-book.