Zo financiert webwinkel Drogist.nl zijn groei
Een omzetstijging van 40 procent? Lijkt dit jaar haalbaar voor Drogist.nl. Om deze razendsnelle groei bij te benen moet de webwinkel verhuizen naar een groter bedrijfspand. Ondernemer Jacco Luijk vertelt hoe prognoses hem helpen om de uitbreiding te financieren en grip te houden op zijn financiën.
Wie: Jacco Luijk
Bedrijf: Drogist.nl
Wat: een online drogist gespecialiseerd in afslanken, gezondheid, parfum, make-up en verzorgingsartikelen en een assortiment dat bestaat uit ruim 50.000 producten
Sinds: 1996
Aantal medewerkers: 40
Sinds de aankoop van de domeinnaam Drogist.nl is er veel veranderd voor ondernemer Jacco Luijk. Voorheen lag zijn focus op de uitbreiding van het aantal fysieke drogisterijen, maar gaandeweg kreeg de online tak steeds meer voet aan de grond. Inmiddels verzendt de webwinkel bijna 250.000 pakketten per jaar.
Voldoende geld in kas
Kleinere investeringen bekostigt Luijk uit eigen zak. Inzicht in de financiële situatie van zijn bedrijf is daarbij noodzakelijk. “Het is niet prettig om voor elke kleine investering naar een geldschieter toe te moeten. Kijk elke dag naar de ontwikkeling van je cashflow en probeer steeds voldoende in kas te houden.”
Verhuizing financieren
Waar Luijk wél een externe financier voor nodig heeft, is de verhuizing naar een gloednieuw bedrijfspand. Hierdoor groeit het magazijn van 300 vierkante meter naar 2300 vierkante meter en dat is noodzakelijk om aan de enorme vraag te blijven voldoen.
De financiering van deze uitbreiding ging niet over één nacht ijs. Luijk besteedde uiteindelijk bijna een jaar aan het aanvraagproces. “Je kunt daar niet elke dag mee aan de slag”, erkent de ondernemer. “Je gewone bedrijfsvoering gaat gewoon door. Moet je een grote financiering zien rond te krijgen? Begin dan op tijd aan de voorbereiding. Het duurt altijd langer dan je denkt.”
Om tafel met de adviseur
“Hou in je prognose ook rekening met tegenvallers. Zo word je niet verrast.”
Het financieringstraject start voor Luijk in het vroege voorjaar van 2017. Dan krijgt hij een locatie voor zijn nieuwe pand op het oog, niet ver van zijn huidige onderkomen. Luijk besluit om eerst met de adviseur van zijn Rabobank om tafel te gaan. De ondernemer vertelt over zijn nieuwbouwplannen en vraagt wat de bank nodig heeft om aan zijn financieringsaanvraag te voldoen. Hier volgt het nodige huiswerk uit.
De groeipotentie van je bedrijf
Een belangrijk onderdeel van de voorbereiding is volgens Luijk het opstellen van een prognose. “In de prognose geef je de financiële verwachtingen voor de komende drie jaar weer. Uiteraard onderbouwd met cijfers, onder meer over de trends in e-commerce. Je laat in zo’n prognose de groeipotentie van je bedrijf zien. Hou in je prognose ook rekening met tegenvallers. Zo word je niet verrast en weet je of de groei van je bedrijf kunt blijven financieren.”
Ook de kosten groeien mee
Groei heeft ook invloed op de kosten van een bedrijf. In het geval van Drogist.nl neemt de voorraad toe, stijgen de personeelskosten en zijn er extra investeringen in computers en software. Reken ook die extra kosten door in je prognose, zo werd Luijk door zijn adviseur op het hart gedrukt. Sommige ondernemers die bij de bank aankloppen voor een financiering vergeten dat.
Benader de aannemer op tijd
Luijk adviseert andere ondernemers om genoeg aandacht te besteden aan alle kosten die bij nieuwbouw komen kijken. “Maak een zo gedetailleerd mogelijke inschatting van deze bijkomende kosten. Je moet als bedrijf al in een heel vroeg stadium met een aannemer om tafel. De bank neemt geen genoegen met een vage inschatting, je moet je conclusies echt kunnen onderbouwen met feiten en cijfers”, aldus Luijk. “Ga hier dus op tijd mee van start.”