Ondernemer achter de laptop thuis

Liquiditeit: wat zegt het over je bedrijf?

Met behulp van je liquiditeit bepaal je of je aan je kortlopende betaalverplichtingen kunt voldoen. Maar wat is liquiditeit precies? En hoe bereken je de liquiditeitsratio?

Wat is liquiditeit?

Je liquiditeit vertelt in hoeverre je in staat bent om aan je kortlopende betaalverplichtingen te voldoen. Je bedrijf is liquide als dit voor jou geen probleem is. Lukt dit niet? Dan ben je illiquide en heb je extra cash nodig om het voortbestaan van je onderneming te kunnen garanderen.

Waarom is liquiditeit belangrijk?

Als je een bedrijf start, komt er veel op je af. Je bedenkt een bedrijfsnaam, schrijft een ondernemingsplan en zet een administratie op. Liquiditeit speelt in deze fase van je onderneming nog even geen rol. Maar dat verandert mogelijk snel.

Wat valt onder kortlopende betalingsverplichtingen?

Je bent liquide als je aan je kortlopende betalingsverplichtingen kunt voldoen. Daaronder vallen:

    openstaande rekeningen van leveranciers (je crediteuren) belastingverplichtingen, zoals je btw-afdracht en winstbelasting schulden die je binnen een jaar moet terugbetalen rente over kortlopende leningen

Waak voor het opdrogen van je liquiditeit

Jouw liquiditeit is heel belangrijk. Er kunnen nog zoveel opdrachten in de pijplijn zitten, als je de kortetermijnschulden niet kunt betalen, ga je snel failliet. Het opdrogen van liquiditeit is een vaak voorkomende reden dat bedrijven op de fles gaan.

Zorg er dus voor dat je afnemers geen wanbetalers worden. Je hebt hun geld nodig om je rekeningen te kunnen betalen.

Zakelijk financieren verduurzaming

Je financiering berekenen

Weet je al waarin je wilt investeren? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot €1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!

Eerst sparren

Liquiditeit berekenen: hoe doe je dat?

Misschien besteed je het berekenen van je liquiditeit liever uit. Lees dan toch verder. Het is slim om de principes van liquiditeit te kennen en te snappen hoe je deze berekent.

Er zijn verschillende manieren om de liquiditeit van je onderneming te bepalen. We behandelen er drie:

  1. Werkkapitaal
  2. Current ratio
  3. Quick ratio

Dat doen we aan de hand van een fictieve balans.

DebetCredit
Vaste activa
Bedrijfspand: € 200.000
Inventaris: € 25.000
Vervoersmiddelen: € 20.000
Eigen vermogen
Reserves: € 52.000

Vlottende activa
Voorraden: € 10.000
Debiteuren: € 11.500
Lang vreemd vermogen
Hypotheek: € 210.000
Liquide middelen
Kas: € 3.500
Bank: € 6.500
Kort vreemd vermogen
Crediteuren: € 14.500
Totaal: € 276.500Totaal: € 276.500

Werkkapitaal

Het is een term die je bij het runnen van je bedrijf vaker gaat tegenkomen: je werkkapitaal. Dit is het deel van je financiële vermogen waarmee je kunt werken, geld dat nu beschikbaar is. In je bedrijf zit namelijk ook vermogen waarover je niet à la minute kunt beschikken.

    Onder werkkapitaal valt: geld dat je in kas hebt, op een rekening-courant staat of in een voorraad zit die je binnenkort verkoopt. Denk aan een partij hout die een timmerman heeft ingekocht, binnenkort verwerkt in een klus en daarna dus doorberekent aan de opdrachtgever.
    Middelen die je nu of binnenkort voorhanden hebt, vallen op de balans onder vlottende activa en liquide middelen.
    Geen werkkapitaal: geld dat je hebt geïnvesteerd in bijvoorbeeld computers, grond, een pand of machines. Ook voorraad die je niet op korte termijn verkoopt, mag je niet tot het werkkapitaal rekenen.
    Het gaat dus om vermogen dat ‘vast’ zit in je bedrijf. Het zijn je vaste activa: je eigen vermogen en het vreemd vermogen.

Hoe bereken je het werkkapitaal?

Je berekent het werkkapitaal als volgt:

Vlottende activa + liquide middelen - kort vreemd vermogen

We maken deze berekening aan de hand van bovenstaande balans:

€ 21.500 (vlottende activa) + € 10.000 (liquide middelen) - € 14.500 (kort vreemd vermogen) = € 17.000.

Een mooie, positieve uitkomst. Maar zo'n getal zegt niet alles. Is je werkkapitaal bijvoorbeeld € 3.000 en moet je regelmatig rekeningen betalen die hoger zijn dan dit bedrag? Dan is je werkkapitaal eigenlijk te laag. Daarom hanteren veel ondernemers liever geen absoluut getal, maar een kengetal. Zoals de current ratio.

Current ratio

De current ratio is een veel gebruikte methode om de liquiditeit van een onderneming te berekenen. Het is een relatief getal, ook wel kengetal genoemd. Daarmee kun je makkelijker een vergelijking maken met andere bedrijven.

Over het algemeen geldt dat een current ratio van 2 voldoende is. Een current ratio van 1,5 is meestal nog niet direct reden tot paniek, maar een getal daaronder moet je als ondernemer wel zorgen baren. Want de kans is groot dat je op korte termijn nieuwe betalingen moet doen waarvoor je eigenlijk geen geld hebt.

Hoe bereken je de current ratio?

Je berekent de current ratio met deze formule:

Current ratio = vlottende activa + liquide middelen / kort vreemd vermogen

We pakken opnieuw de balans erbij en maken de volgende berekening:

€ 21.500 (vlottende activa) + € 10.000 (liquide middelen) / € 14.500 (kort vreemd vermogen) = 2,17. Dat ligt flink boven 1,5. Dit bedrijf is dus liquide.

Quick ratio

Er is ook nog een derde rekenmethode: de quick ratio. Anders dan bij de current ratio vallen voorraden bij deze methode onder de vlottende activa. Daardoor worden ze niet meegenomen in de berekening.

Hiervoor kun je kiezen als:

    je vermoedt dat je voorraad niet snel wordt verkocht er een risico is dat je voorraad bederft je voorraad uit de mode dreigt te raken

In deze gevallen kun je voorraad niet snel omzetten in liquide middelen. Dat heeft uiteraard gevolgen voor je liquiditeit.

De berekening die je kiest, hangt af van het type producten dat je verkoopt. Een groenteboer – met bederfelijke voorraden – zal kiezen voor de quick ratio. Ook omloopsnelheid speelt een rol. Voor een bedrijf dat exclusieve designerklokken maakt en er per maand slechts een handjevol verkoopt, is de quick ratio een betere manier om de liquiditeit te berekenen. Je kunt de voorraad klokken immers niet snel omzetten in geld.

Hoe bereken je de quick ratio?

De formule voor de quick ratio lijkt op die van de current ratio. Enig verschil is dat je de voorraad goederen aftrekt.

Quick ratio = vlottende activa - voorraad goederen + liquide middelen / kort vreemd vermogen

Ben je voldoende liquide, dan is de uitkomst minimaal 1. Zit je daaronder? Dan is het zaak om snel een deel van je voorraad om te zetten in verkochte goederen.

We pakken onze fictieve balans er weer bij:

€ 11.500 (vlottende activa - voorraad goederen) + € 10.000 (liquide middelen) / € 14.500 (kort vreemd vermogen) = 1,48. Dit bedrijf is dus ook volgens de quick ratio voldoende liquide.

Liquiditeitsbegroting opstellen

Financieel gebeurt er voortdurend van alles in je bedrijf: je voorraad verandert, facturen worden betaald, er komen nieuwe orders binnen en leningen lopen af. De berekening van je liquiditeit is dan ook altijd een momentopname. De uitkomst nu kan er over een week heel anders uitzien.

Groeit je bedrijf snel en word die alsmaar groter? Dan is het slim om regelmatig een liquiditeitsbegroting op te stellen. Hiermee houd je beter grip op je inkomsten en uitgaven. Laat je financieel adviseur je hiermee helpen.

Waarvoor gebruik je een liquiditeitsbegroting?

In eerste instantie maak je een liquiditeitsbegroting om te weten of je straks in staat bent je rekeningen te betalen. Maar meer partijen zijn er in geïnteresseerd:

    Vraag je een bedrijfslening aan bij de bank? Een liquiditeitscijfer geeft een aardig beeld of jij in staat bent de rente en aflossing te betalen. Leveranciers vragen bij een grote levering soms om extra zekerheid. Een liquiditeitsprognose laat zien of jij deze crediteuren op korte termijn kunt betalen. Een investeerder gebruikt de liquiditeitsbegroting om te zien hoe jouw bedrijf er financieel voorstaat.

Tip: zo stel je een betrouwbare liquiditeitsbegroting op.

Stapeltje munten met euroteken

Hoe financieel gezond is jouw bedrijf?

Naast liquiditeit, omzet en winst zijn er nog een paar kengetallen waarmee je de financiële gezondheid van je bedrijf kan checken. Denk aan rentabiliteit, solvabiliteit en werkkapitaal. Dat klinkt misschien ingewikkeld maar wij helpen je op weg.