Groei, Bedrijfsovernames, Duurzaam Groeien, Financiën

Een bedrijf overnemen

Het overnemen van een bedrijf is een strategische stap die zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengt. Voordat je op zoek gaat naar een bedrijf om over te nemen, is het belangrijk om je doelen en criteria vast te stellen. Wat voor soort bedrijf zoek je? Welke sector heeft je interesse? Een goede strategie bedenken, proactief een bedrijf dat te koop staat benaderen, succesvolle onderhandelingen voeren en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. We bespreken een aantal zaken waar je aan moet denken bij een bedrijfsovername.

Wat is een bedrijfsovername?

Bij een bedrijfsovername koopt een bedrijf of ondernemer, deels of volledig, een ander bedrijf. Je kunt verschillende redenen hebben om een bedrijf over te nemen. Denk aan strategische uitbreiding, marktaandeel vergroten, risicospreiding en toegang tot nieuwe technologieën en markten. Een bedrijf overnemen kan ook helpen om samen beter en efficiënter te werken.

Illustratie van een  vinkje

Voordelen van een bedrijf overnemen

  1. Beter inzicht in kosten en omzet. Er zijn al financiële gegevens beschikbaar. Hierdoor krijg je een beter beeld van de kosten, inkomsten en winstgevendheid van een bedrijf.
  2. Makkelijker financieren. Heeft het bedrijf een goede naam opgebouwd? Dat maakt het gemakkelijker om financiering te krijgen bij banken of investeerders.
  3. Expertise binnen handbereik. Je neemt vaak niet alleen de bezittingen over van het bedrijf, maar ook de kennis en ervaring van het management en personeel.
  4. Veel is al geregeld. Een bestaand bedrijf heeft al operationele processen ingericht, klantrelaties opgebouwd, een leveranciersbestand, en contracten afgesloten. Dit bespaart je tijd en moeite.
  5. Direct inkomsten via bestaande klanten. Een aanwezig klantenbestand biedt kansen: je hebt meteen inkomsten én een doelgroep die je nieuwe producten of diensten aan kunt bieden.
  6. Voorsprong op concurrenten. Heeft het bedrijf een goede staat van dienst? Dit kan je een voorsprong geven op je concurrentie.
  7. Bestaand bedrijfspand. Heeft het bedrijf al een fysieke locatie? Dan kun je profiteren van bestaande faciliteiten en infrastructuur.

Kortom: een bestaand bedrijf overnemen kan een slimme zet zijn. Voorwaarde is wel dat je goed vooronderzoek doet en de juiste keuzes maakt.

Hoe werkt een bedrijfsovername?

Er zijn verschillende manieren waarop je een bedrijf kunt overnemen:

Management Buy In (MBI)

Koop je een bedrijf dat je nog niet goed kent? Dan hebben we het over een Management Buy In (MBI). Dit gebeurt vaak als de huidige bedrijfseigenaar met pensioen gaat en geen directe opvolger heeft. Je kunt een bedrijf volledig of gedeeltelijk overnemen.

Een MBI is ook een mooie kans voor startende ondernemers. Denk aan een jonge tandarts die de praktijk van een oudere tandarts kan overnemen, inclusief inventaris en klanten. Bovendien biedt de eigenaar de onderneming vaak te koop aan tegen een aantrekkelijke prijs; het pensioen lonkt en de eigenaar wil de zaak snel verkopen.

Ideale kandidaat

Vaak ligt het initiatief voor deze overname bij de koper. Na de overname neem jij als koper het management voor jouw rekening.

Een management buy-in is een verstandige keuze wanneer:

    je als koper veel ervaring hebt in de sector; de huidige bedrijfseigenaar op leeftijd is en er geen directe opvolger in beeld is; de onderneming financieel gezond is.

Kun je alle voorwaarden afvinken? Dan heb je een droomscenario te pakken. Zo niet? Zorg er dan voor dat je aan minimaal één van bovenstaande punten voldoet. Dat vergroot je kans op succes.

Management Buy Out (MBO)

Wil je eigenaar worden van een bedrijf dat je al kent? Bij een Management Buy Out (MBO) neem je het bedrijf over waar je zelf werkt. Denk aan een marketeer die het reclamebureau van zijn baas overneemt. Een MBO kan een goed idee zijn als je, bijvoorbeeld, ambitieus bent maar geen mogelijkheden ziet om te groeien. Of als je volop ideeën hebt over hoe je het bedrijf zelf wilt runnen. Een overname is dan een uitgelezen kans. Hier bestaan verschillende financiële constructies voor.

Houd er rekening mee dat je als succesvol werknemer of manager niet automatisch een succesvolle ondernemer bent. Je kunt nog zo goed in je werk zijn, als kersverse bedrijfseigenaar ben je plotseling voor veel meer zaken verantwoordelijk. Denk aan personeelszaken, inkoop, verkoop, relatiebeheer en productontwikkeling.

Voor een geslaagde MBO hou je rekening met verschillende factoren, zoals:

    jouw ondernemerskwaliteiten; de voorbereiding van de overname; de timing van de geplande overname; huidige en toekomstige ontwikkelingen in de markt; de kwaliteit van je ondernemingsplan.

Externe adviseur inschakelen

Onderhandel bij een bedrijfsovername liever niet zelf met de eigenaar; houd het zakelijk en schakel een externe adviseur in. Deze is niet bevooroordeeld en kan scherp onderhandelen. Zo is de kans groot dat je er financieel het beste uitkomt.

Familiebedrijf overnemen

Het bedrijf van je ouders of een ander familielid overnemen kán een goed idee zijn. Zorg er wel voor dat je privé en zakelijk gescheiden houdt. Stap, bijvoorbeeld, niet in de valkuil dat je denkt het bedrijf al door en door te kennen. Misschien werk je er al een paar jaar en ken je je familie goed; dat wil niet zeggen dat je ook van alle (financiële) ins en outs op de hoogte bent.

Beoordeel het bedrijf objectief en wees eerlijk. Zijn er voldoende groeimogelijkheden voor jou? En denk je dat het familiebedrijf genoeg potentie heeft voor de toekomst?

Onenigheid in de familie

Het kan ook gebeuren dat niet iedereen in je omgeving even blij is dat jij het bedrijf overneemt. Voorkom onenigheid binnen de familie en overleg voor de zekerheid met broers en zussen die niet betrokken zijn bij de bedrijfsovername. Misschien zijn er familieleden die bang zijn dat een erfenis straks aan hen voorbijgaat. Leg alle afspraken daarom wettelijk vast, ook onderhandelingen binnen een hechte familie. Schakel daarbij liefst een notaris in.

Laat je adviseren

De overdrachtsprijs kan per branche en de grootte van het bedrijf sterk verschillen. Laat je voor de verkoop dan ook adviseren door een accountant en een belastinginspecteur. Zij denken met je mee over een geschikte zakelijke verkoopprijs.

Uitgebreide informatie over financiële en fiscale regelingen bij een bedrijfsoverdracht vind je op de website van de Belastingdienst.

Stichting administratiekantoor (STAK)

Een stichting administratiekantoor (STAK) is een stichting die je kunt oprichten om aandelen te beheren. De STAK zet aandelen om in certificaten en maakt zo een scheiding tussen stemrecht (zeggenschap) en winstrecht (geld). Voor familiebedrijven kan een STAK interessant zijn. Zo hoef je geen kinderen financieel te benadelen. Je kunt de winst met alle kinderen delen, maar houdt daarbij wel zelf het stemrecht.

Vaak neemt één kind het bedrijf over. Met een STAK wordt dit kind beheerder. Daarmee mag het belangrijke beslissingen nemen binnen het bedrijf (stemrecht). Tegelijkertijd kun je via de STAK alle kinderen evenveel certificaten geven. Dit zijn bewijzen van eigendom die recht geven op winst of andere financiële voordelen. Zo verdeel je het vermogen van het familiebedrijf op een eerlijke manier.

Strategische overname

Bij een strategische overname wil de koper door de aankoop van een andere onderneming of bedrijfsonderdeel zijn eigen bedrijf laten groeien of strategisch versterken.

Bestaand bedrijfsonderdeel

Neem je een bestaande afdeling of een gespecialiseerd bedrijf over? Dan hoef je dit onderdeel binnen je bedrijf niet zelf op te bouwen. Neem een Nederlandse ondernemer die een buitenlands bedrijf overneemt, gespecialiseerd in duurzame kleding. Die ondernemer heeft zo direct toegang tot deze markt in het buitenland en een netwerk van klanten en leveranciers.

Win-winsituatie

Wil je een strategische overname goed laten verlopen, dan moet je zorgvuldig te werk gaan. Denk aan een strategie bepalen, marktanalyse doen en gestructureerde onderhandelingen voeren. Het ultieme doel: samen met de verkopende partij een win-winsituatie bereiken.

Geleidelijke overname

Tot slot kun je ook kiezen voor een geleidelijke bedrijfsovername. Dit kan een oplossing zijn als je niet de financiële middelen hebt om de aankoop in één keer te voldoen.

Samenwerken met verkoper

Een andere reden voor een geleidelijke overname is dat de verkoper nog niet meteen helemaal uit de onderneming kan of wil stappen. In dit geval ga je als koper een samenwerking aan met de verkopende partij. Een geleidelijke overname kan op verschillende manieren, zoals een overname via een (klein) belang. Lees er meer over op Ondernemersplein.nl.

Doe due diligence-onderzoek

Voordat je de eerste stappen zet op het overnamepad, laat je de onderneming eerst volledig doorlichten. Dit heet due diligence of boekenonderzoek.

Je onderzoekt hierbij niet alleen de actuele financiële situatie, maar kijkt naar het hele plaatje: de bedrijfscultuur, klantenkring, toeleveranciers, verkoopmotieven van de eigenaar, het personeelsbestand en de staat van de bedrijfsmiddelen.

illustratie papieren vliegtuigje

Rembrandt Mergers & Acquisitions

Hulp en advies nodig bij grotere of complexe bedrijfsoverdrachten? Laat de adviseurs van Rembrandt Mergers & Acquisitions je helpen. Deze zelfstandige en onafhankelijke dochteronderneming van Rabobank adviseert en begeleidt bij overnames van bedrijven. Ook bij die van jou? Bespreek dit dan met je accountmanager.

Lees meer over Rembrandt Mergers & Acquisitions

Een bedrijf overnemen: stappenplan

Een bedrijf kopen en overnemen: waar begin je? Ferdi Kramer, oprichter van Rembrandt Mergers & Acquisitions, begeleidt sinds 1996 fusie- en overnameprocessen. In 9 stappen neemt hij je mee in het proces van een bedrijfsovername.

Wat kost een bedrijfsovername?

Een bedrijfsovername kost geld. Aan welke kosten moet je zoal denken?

  1. Aankoopprijs van het bedrijf. Dit is het basisbedrag dat je betaalt voor de onderneming.
  2. Transactiekosten. Dit zijn directe kosten, zoals vergoedingen voor due diligence-diensten, accountants, advocaten en investeringsbankiers. Reken ook indirecte kosten mee; denk aan financieringskosten, schulduitgiftekosten en aandelenuitgiftekosten.
  3. Juridische en administratieve kosten. Dit zijn kosten voor het opstellen van contracten, juridische adviezen en andere administratieve procedures.
  4. Integratiekosten. Deze kosten maak je voor het samenvoegen van de bedrijven, inclusief het integreren van werknemers, systemen en processen.
  5. Overige kosten. Denk aan transport- of verzendkosten voor activa, installatie- of opstartkosten en andere noodzakelijke uitgaven om het bedrijf te laten functioneren.

Je financiering berekenen of even sparren?

Wil je jouw plannen voor een investering eerst bespreken met een accountmanager? Dat kan! Maak een afspraak om telefonisch of via een videogesprek met ons te sparren. Weet je al welke investering je wilt doen? Binnen een halve minuut heb je een indicatie van rente en maandbedrag en ontdek je je financieringsmogelijkheden.

Veelgestelde vragen