Checklist zo laat je je eigen bedrijf groeien

Checklist: groeistrategieën voor je bedrijf

Je bedrijf op een gezonde manier laten groeien. Dat lukt alleen wanneer jij als ondernemer de juiste stappen durft te zetten. Heb jij je zinnen gezet op groei? Vink deze punten dan één voor één af. Je hebt ze écht niet allemaal in een week, maand of jaar geregeld, maar het helpt je wel om doelgericht en efficiënt aan de slag te gaan met de groei van je bedrijf.

1. Verhoog je ambitieniveau en bepaal je groeistrategie

Waarom het ene bedrijf veel harder groeit dan het andere? Daar is al veel onderzoek naar gedaan. In Nederland heeft Mirjam van Praag van de Vrije Universiteit zich met dit vraagstuk bezig gehouden. Eén van de bepalende factoren die steeds naar voren komt gaat over het ambitieniveau van de ondernemer. In welke mate hij wil groeien en dat hardop durft uit te spreken. Hoe ambitieuzer de ondernemer, hoe meer energie en dynamiek je in het bedrijf aantreft.

Mannen met laptop op werkvloer

2. Durf nee te zeggen

Veel ondernemers hebben de neiging om alles aan te pakken. Omzet is immers omzet. Opvallend genoeg komt het merendeel van hen daar later weer op terug. Zij ontdekken dat het opgaan in de waan van de dag de groei van hun bedrijf juist remt. Richt je daarom liever op de kerntaken die echt bijdragen aan het doel van de organisatie en doe alles wat daarbuiten valt gewoon niet. Focus is ontzettend belangrijk.

3. Durf verantwoordelijkheden te delen

Veel ondernemers vinden het lastig om niet meer bij elke beslissing betrokken te worden. Het bedrijf voelt immers als hun eigen kindje. Toch is dit wel een voorwaarde om de volgende stap te kunnen maken. Pas wanneer je als ondernemer echt in staat bent om dingen los te laten, kan het bedrijf doorgroeien.

4. Ontwikkel je ondernemersvaardigheden

Personeel aansturen, innoveren, verkopen, focus houden, financieel inzicht en strategieën ontwikkelen. Er worden heel wat vaardigheden van je verlangd wanneer je je bedrijf wilt laten groeien. Durf toe te geven dat je niet alles onder de knie hebt. Volg een managementcursus, lees boeken, bezoek presentaties en doe zo steeds nieuwe kennis op.

Dat ontdekte ook Kees de Jong toen hij eerder aan het roer stond van marktonderzoeksbureau Blauw Research. "We behaalden zo’n 10 miljoen euro omzet, maar deden eigenlijk alles verkeerd. Toen iemand mij stimuleerde om een opleiding te doen ging er een wereld voor me open. Daar heb ik pas echt geleerd hoe je groei managet en met problemen omgaat die je als ondernemer tegenkomt. Het was echt een eyeopener. Ik besef daardoor nu dat elke ondernemer voor de groei van zijn bedrijf moet blijven werken aan zijn persoonlijke vaardigheden."

5. Houd stevig grip op financiën

Als ondernemer richt je je op de markt en zie je waarschijnlijk 101 kansen om verder uit te breiden. Hou die pionierende blik vooral vast. Maar verlies daarbij nooit je financiën uit het oog. Grip op cashflow en het aantrekken van externe financiers om door te groeien naar de volgende fase zijn belangrijke bouwstenen voor een gezonde groei. Zorg ervoor dat je altijd over de juiste financiële informatie beschikt en op elk moment weet hoeveel geld er in de kas zit.

Ga op zoek naar de financieringsvorm die het beste bij jouw plannen past. Ga je bijvoorbeeld investeren in machines of apparaten, dan is financial lease een goede optie. Met lease kun je het volledige bedrag van de apparatuur financieren. Zo houd je geld vrij voor andere plannen.

6. Gemotiveerde mensen werken twee keer zo hard

Medewerkers zijn bijna altijd het belangrijkste kapitaal van je bedrijf. Zij onderhouden het contact met de klant en bedenken oplossingen voor dagelijkse problemen. Zonder hun inzet staat de boel grotendeels stil. Omring je zoveel mogelijk met de beste mensen. En belangrijk ook: motiveer ze! Gedreven medewerkers zijn één van de belangrijkste aanjagers van groei.

Het aantrekken en behouden van talent is daarom één van de belangrijkste recepten voor het succes van je bedrijf. Tegelijkertijd is dat nu ook een enorme uitdaging.

Mannen met VR bril

7. Zorg voor een schaalbaar verdienmodel

Een schaalbaar verdienmodel bepaalt voor zeker 40 procent de mate waarin jij als ondernemer in staat bent om te groeien, volgens NLGroeit. Zo’n model maakt je flexibel. Je kunt zo razendsnel de interne organisatie aanpassen als de vraag naar jouw producten en diensten ineens flink toeneemt.

8. Onderscheiden werkt razend goed

In een kudde valt niemand op. Zet er een paarse koe tussen en je hebt meteen de aandacht. Seth Godin beschrijft de kracht van onderscheiden in zijn bestseller The Purple Cow. Wie wil groeien moet opvallen. Een nieuwe manier van verkopen of producten anders presenteren, zoals Coolblue doet met haar blauwe dozen en tasjes. Je kunt er ook voor kiezen om heel anders met klanten te communiceren dan je concurrenten doen. Zo heeft KLM inmiddels een reputatie opgebouwd als het om klantinteractie via social media gaat. Weliswaar voorbeelden van grote organisaties, maar de manier waarop zij dit aanpakken is voor vrijwel elk bedrijf toepasbaar.

9. Werken áán je bedrijf

Als je echt wilt groeien, dan moet je zo af en toe ontsnappen aan de dagelijkse bezigheden. Werk dan niet in, maar áán je bedrijf. Blok elke week bijvoorbeeld een paar uur in je agenda en besteed die tijd aan de tekentafel van je bedrijf. Stel jezelf hier de juiste vragen. Werken we effectief? Bedienen we de juiste klanten? Waar wil ik over twee jaar staan met deze onderneming? Dit soort vragen helpen je om koers te houden en door te groeien.

10. Zoek steeds naar vernieuwing

Innoveren is niet enkel van toepassing voor bedrijven die drijven op technologie. Iedere ondernemer die wil groeien moet elke dag op zoek blijven gaan naar vernieuwing. Naar hoe het anders kan, beter vooral. Het is een continu proces waar je aan moet blijven werken. De wil om te vernieuwen is een belangrijke pijler voor gezonde bedrijfsgroei. Vernieuwen doe je onder meer door sterk in te zetten op digitalisering. Zo kan een nieuwe webshop je omzet verhogen en leidt werken in de cloud al snel tot meer productiviteit en minder kosten.