Daan en Jeroen stapten over op elektrisch: ‘Na vijf jaar is de investering terugverdiend’
Je wilt de overstap naar elektrisch graag maken, maar hebt daar vragen over. Herkenbaar. Ondernemers Jeroen Smits en Daan van den Oetelaar, van Smits Light & Sound, gingen je voor. We spraken het tweetal over de overstap naar elektrisch, de hobbels op het pad en het financiële plaatje.
Elektrische bestelbus
Je merkt het aan alles: Smits Light & Sound uit Hilversum is ver met verduurzamen. Het dak van het bedrijfspand ligt vol zonnepanelen en het wagenpark bevat sinds kort een elektrische bestelbus. Hartstikke mooi natuurlijk, maar, zo weten de heren ook: groen is niet gratis.
Jeroen en Daan deden dan ook eerst gedegen onderzoek naar de financiële impact van een elektrische bestelbus. ‘Kort gezegd,’ vertelt Daan, ‘hebben we de kosten per gereden kilometer van elektrische bestelbussen en onze dieselbussen met elkaar vergeleken. Daarbij hebben we ook rekening gehouden met de afschrijvingen.’
Zo financier je een elektrische auto of bus
Ben je benieuwd naar de kosten van financial lease voor je elektrische bedrijfsmiddel? Bereken voor welk maandbedrag jij een elektrisch bedrijfsmiddel kunt leasen en start je aanvraag. Of wil je eerst meer weten over financial lease?
Hobbel op de weg: overzicht van alle subsidies
Subsidies voor elektrische voertuigen zijn ook in de berekeningen meegenomen – al valt het nog niet mee om erachter te komen welke regelingen er allemaal zijn.
Dat vond Daan lastig: ‘Er zijn zo veel verschillende potjes, dat je nooit honderd procent zeker weet of je ze allemaal hebt aangeboord. De communicatie hierover vanuit de overheid kan stukken duidelijker. Dat is belangrijk, want als ondernemer ben je afhankelijk van subsidie om verduurzaming betaalbaar te maken.’ De subsidie die je sowieso niet wilt missen, is de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA), die ondernemers kunnen aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
De financiële afwegingen
Naast het vergelijken van verreden kilometers via de pomp of de paal namen Daan en Jeroen ook de volgende aspecten mee in hun financiële afweging:
Terugverdientijd is niet de enige factor
De rekensom leerde dat het omslagpunt rond 5 tot 5,5 jaar ligt: op dat moment is de investering in een elektrische bestelbus terugverdiend. Maar er speelde meer dan alleen die rekensom, vertelt Jeroen. ‘Wat voor ons ook meespeelde om tot aanschaf van een elektrische bestelbus over te gaan, is de wil om duurzaam te ondernemen. Dat willen we ook uitstralen. Verder hebben we niet alleen naar het financiële plaatje gekeken, maar ook naar de praktische kant van de zaak: is een elektrische bestelbus geschikt voor ons bedrijf?’
Ook belangrijk: de actieradius van een elektrische bestelbus
Hierbij speelt locatie ook een rol. Want Smits Light & Sound wil niet als enige bedrijf vooroplopen in verduurzamen, de gemeente Amsterdam wil dat ook – en ook dat speelt mee. Daan: ‘Veel van onze klanten zitten binnen de ringweg A10. De eisen voor dieselvoertuigen zijn in Amsterdam strenger dan elders in het land. Daar moet je ook rekening mee houden.’
Daarnaast is de actieradius van een elektrische bestelbus een zeer belangrijk en praktisch punt. Hoeveel kilometers kun je rijden met een volle accu? En welke invloed heeft een zware lading daarop? Om antwoorden op die vragen te krijgen, begonnen Jeroen en Daan met één bestelbus. Als test.
Gemiddeld 250 kilometer op één oplaadbeurt
Daan: ‘We hebben keiharde deadlines, dus even een kwartier langs de weg staan om je accu op te laden, kan niet. We moeten efficiënt zijn met tijd, dus de tijd die het opladen kost, ondervangen we door extra goed te plannen. En door praktische dingen tijdens het rijden. Zoals zo veel mogelijk remmen op de motor — daarmee laad je de accu weer op — en de verwarming niet te hoog zetten. Wij rijden nu gemiddeld 250 kilometer op één oplaadbeurt. Daarbij is er wel een groot verschil tussen zomer en winter.’
Gedeeltelijke financial lease
En over welke elektrische bestelbus hebben we het dan? Jeroen en Daan kozen uiteindelijk voor de Toyota Proace Electric Cool - Longworker. Jeroen: ‘De aanschafprijs van 44.716 euro hebben we voor een deel zelf gefinancierd en deels via financial lease van Rabobank. Dat kost ons minder dan 600 euro per maand – prima te doen.’
Tip om realistisch te rekenen
Ben jij als ondernemer de opties voor elektrisch rijden aan het onderzoeken? Dan heeft Jeroen nog een advies: ‘Er zijn veel variabelen, maar als je realistisch rekent, kom je echt wel tot het inzicht of je uit de kosten komt of niet. Wij kunnen in elk geval niet wachten tot ook de actieradius van elektrische bakwagens groot genoeg is. We zullen dan de eersten zijn die er een aanschaffen.’
Elektrische bedrijfsmiddelen financier je met financial lease
Ben jij klaar voor een elektrische bus? Bereken je maandbedrag of start direct je aanvraag.