Een circulaire bierbrouwer worden: zo deed Stadshaven Brouwerij Rotterdam dat

Stadshaven Brouwerij Rotterdam is één van de meest duurzame bierbrouwers van Nederland. Ook was het bedrijf vanaf de start in één klap een top 3-speler in de markt voor speciaalbieren. Hoe kreeg oprichter Harm van Deuren dat voor elkaar?

In het Rotterdamse Merwe-Vierhavengebied, pal langs de Maas, staat een pand waar je niet omheen kunt: een 100 jaar oude loods van 5.000 vierkante meter. Het is het onderkomen van Stadshaven Brouwerij Rotterdam. Hier brouwt men jaarlijks 2 miljoen liter craftbier dat wordt afgevuld in fles, blik en fust. Aan de brouwerij zit ook een restaurant vast.

Een circulaire brouwerij

Stadshaven Brouwerij Rotterdam koos al meteen bij de start voor een duurzame koers. Zo liggen er op het dak van het bedrijf 1.000 zonnepanelen, waarmee een groot deel van de eigen energiebehoefte is ingevuld. Verder is het hele productieproces gericht op een zo zuinig mogelijk gebruik van grondstoffen.

"Bostel is het afvalproduct van het brouwproces. Dat leveren we dagelijks aan The Floating Farm, een drijvende boerderij met 30 koeien even verderop. De zuivel die daar vandaan komt gebruiken wij weer in ons restaurant. Ook draaien we momenteel een pilot voor het hergebruik van water", aldus Van Deuren.

"Bier is beleving. Ik geloof dan ook dat je ons duurzame karakter in het glas proeft. Ieder jaar krijgen we zo'n 100.000 bezoekers over de vloer waarvan 20.000 mensen een rondleiding doen. Iedereen raakt onder de indruk van ons circulaire verhaal. Afnemers vinden het mooi en wij voelen ons er goed bij."

Wist je dat...

Met de Rabo Impactlening en de Rabo Groen Lening geven wij een rentekorting aan duurzame koplopers. Dit zijn leningen voor duurzame projecten, innovaties of projecten die maatschappelijke impact maken.

Harm van Deuren

Bedenker van het concept is Harm van Deuren, die binnen de horeca zijn sporen heeft verdiend. Hij is verder nog de founder van Horecabier.nl en heeft met de Bierfabriek vestigingen in Amsterdam, Almere en Delft.

“Laat zien dat je over de financiële aspecten van je nieuwe onderneming hebt nagedacht. Denk daarbij niet te klein en kom met een robuust plan.”

Flinke investering

Nederland telt inmiddels zo'n 500 brouwerijen die zich richten op craftbier. De meeste daarvan zijn relatief klein in omvang. Van Deuren pakte het meteen groots aan en schaarde zich met Stadshaven Brouwerij Rotterdam tot het groepje koplopers.

Daarvoor was een flink startkapitaal nodig. De eigenaar van het pand bleek bereid om € 5 miljoen in de renovatie te steken. Zo'n € 1 miljoen investeerde Van Deuren uit eigen zak. De overige € 6 miljoen die nodig was om het bedrijf te starten, haalde hij op bij de Rabobank en een groepje angel investeerders. Zijn netwerk was dus van groot belang bij het opschalen.

"De angels zijn vermogende mensen die mij goed kennen en een achtergrond hebben in de biersector. Toch kom je er ook in zo'n situatie niet met enkel een enthousiast verhaal. Natuurlijk wilden ze de prognoses zien en kwamen er vragen over de haalbaarheid daarvan", zegt Van Deuren.

Een goed ondernemingsplan

Het ondernemingsplan van Stadshaven Brouwerij besloeg dan ook veel meer dan een paar A4'tjes. Van Deuren gebruikte hiervoor een combinatie van PowerPoint ('minimaal 80 slides') en Excel ('denk aan 15 werkbladen'). Deze rapportages waren ook de basis voor zijn gesprekken met de Rabobank. Deze zijn belangrijk als je je financier wil overtuigen.

"Laat zien dat je over de financiële aspecten van je nieuwe onderneming hebt nagedacht. Denk daarbij niet te klein en kom met een robuust plan. Het lenen van € 50.000 kan soms moeilijker zijn dan € 500.000."

"Verder helpt het als je wat ervaring hebt als ondernemer en bereid bent om ook zelf een wezenlijk bedrag in de onderneming te investeren. Bij alle bedrijven die ik ben begonnen, heb ik de samenwerking met de bank steeds als erg prettig ervaren."

Zo houdt de ondernemer financieel grip

De speciaalbieren van de Rotterdamse brouwer worden inmiddels aan 500 horecazaken verkocht. Ook zijn ze verkrijgbaar in ruim 700 supermarkten van Albert Hein. "Zo'n groot bedrijf verlangt kwantiteit en constante kwaliteit. Het duizendste biertje moet net zo goed smaken als de eerste die je verkoopt."

Kwaliteit leveren en een duurzaam product beloven zijn niet de enige voorwaarden voor een goedlopende brouwerij. Budgetteren, investeringsplannen maken en sturen op cijfers bepalen in grote mate het succes van de onderneming. In de dagelijkse praktijk van het ondernemen besteedt Van Deuren daarom veel tijd aan de cijfers.

Hij werkt met maand-, week- en dagelijkse prognoses. Op basis van die informatie worden voorraden ingekocht en mensen ingeroosterd. "Personeel is een kostenpost waar we scherp op sturen. In de horeca kun je hier namelijk echt op leeglopen."

"Als er 100 stoelen zijn gereserveerd, dan weet ik dat er 's avonds ongeveer 130 gasten binnen zullen zijn. Zo kun je ook de verwachte omzet uitrekenen. Het is belangrijk dat je voortdurend blijft monitoren of die prognoses kloppen met de daadwerkelijke realiteit. Zo niet, dan is dat een reden om ergens aan één of meerdere knoppen te draaien."

Toekomstbestendig ondernemen doe je samen

Als ondernemer wil je dat je bedrijf zo lang mogelijk bestaansrecht heeft. Maar hoe pak je dat aan in deze markt? Werk aan je bedrijf van morgen. Spar vrijblijvend over je plannen of krijg inzicht in je financieringsmogelijkheden.