Jongen achter een laptop

Data is populair. Wat kun je er allemaal mee?

We leggen vier vragen voor aan twee specialisten. Rogier Kamer werkt als data-analist voor Digital Power. Hij adviseert bedrijven die meer succes willen met data en verzorgt regelmatig trainingen over dit onderwerp aan mkb’ers. En Boris Schellekes, mede-oprichter van Pakkie. Zijn dienst maakt het mogelijk om op een veilige manier tweedehands spullen af te rekenen. Met de inzet van data weet hij de omzet van zijn bedrijf flink te verhogen.

Ondernemingsplannen: speciaal voor zzp

1.Waarom is data zo populair?

Het verzamelen van gegevens doen bedrijven al veel langer. Daar is niks nieuws aan. Dat steeds meer ondernemers hier op inspringen komt op de eerste plaats doordat er steeds meer data beschikbaar komt. “Daarnaast hebben we tegenwoordig de mogelijkheden om al die gegevens veel makkelijker te verzamelen en te analyseren”, vertelt Kamer. En wie daarin slaagt, neemt betere beslissingen. Als het gaat om betrouwbare inzichten, dan wint data het doorgaans van de onderbuik.

Klanten leren begrijpen

Voor Boris Schellekes betekent data vooral zijn klanten beter leren begrijpen. “In de levenscyclus van onze gebruikers zijn er vijf stappen”, vertelt hij. “Acquireren, activeren, de dienst leveren, je klant die bij je terugkomt en het vervolgens ook aan andere mensen vertelt. Tijdens dat hele proces kun je gegevens verzamelen. Wij analyseren die en gebruiken de resultaten om onze diensten te verbeteren.”

2. Hoe kun je met data je website verbeteren?

Hoeveel mensen bezoeken mijn site? Op welke pagina’s klikken ze? Wanneer gaan ze weer weg? En – ook niet onbelangrijk – hoeveel orders plaatsen die bezoekers? Google Analytics is voor de meeste ondernemers in ons land voldoende om dit allemaal in beeld te krijgen. “Als je hier elke week twee uur mee aan de slag gaat, dan kom je al een heel eind”, aldus Kamer. “De inzichten die je hiermee verkrijgt, kun je inzetten om je website te verbeteren. Want klikken bezoekers op één pagina bijvoorbeeld steeds weg, dan pas je die aan.”

Zo kun je de woorden op je website aanpassen aan de zoekwoorden van de zoekmachines. Google scant met name tussenkoppen. Pas die eens aan en meet in Google Analytics wat dit doet met het verkeer naar je website. “Bij content-veranderingen duurt het wel iets langer voordat je inzichten krijgt. Eerst moet Google begrijpen dat dit bij jou is veranderd, voor het in de zoekresultaten aangepast wordt.”

Tracking-code

Zorg er wel voor dat je met betrouwbare data werkt. Dat lukt alleen wanneer de trackingcode van Google Analytics op alle pagina’s in de broncode van je website staat en dus niet enkel op de homepage. Filter daarnaast ook je eigen bezoek door je eigen IP-adressen uit te sluiten. Zo krijg je een eerlijker beeld. De ontwikkelaar die jouw website heeft gebouwd kan je hiermee helpen.

Nog een stap verder met Hotjar

Ook bij Pakkie is het scherm van Google Analytics regelmatig op de computers te zien. Schellekes raadt ondernemers die nog een stap verder willen gaan om Hotjar eens te proberen. “Daarmee zien we precies hoe bezoekers hun muis over het scherm bewegen en waar ze wegklikken. Dat gebeurt overigens allemaal anoniem. Deze data biedt ons waardevolle input om de website nog gebruiksvriendelijker te maken.”

Illustratie weegschaal

Tip:

Verzamel je data van klanten? Let dan goed op. In alle landen van de EU gelden tegenwoordig dezelfde privacyregels. De zogeheten Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) schrijft onder meer voor dat je jouw klant duidelijk moet informeren over de persoonlijke gegevens die je hebt verzameld. Welke het zijn en hoe je die gebruikt. Dat kan met een online privacyverklaring. Ook heb je de plicht om de opgeslagen data goed te beveiligen tegen diefstal. Informeer bij een jurist als je wilt weten wat de AVG voor jou betekent.

3. Hoe vind je nieuwe klanten met behulp van data?

Hoe komen klanten bij jou terecht? Steeds vaker gebeurt dat online, via je website. “Als ondernemer is het heel waardevol om erachter te komen waarom iemand op je website komt en daarvoor zet je data in”, vertelt Kamer. Ook hiervoor gebruik je Google Analytics. “Daar zie je precies welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken om uiteindelijk op jouw website terecht te komen. Deze informatie gebruik je om ervoor te zorgen dat een online advertentie beter aansluit.”

Geld voor grootschalige campagnes hebben ze bij Pakkie (nog) niet. Daarom gebruiken de oprichters nu vooral bestaande klanten om de bekendheid van hun dienst te vergroten. “Zo krijgen onze gebruikers digitale stickers met daarop ons merk. Die kunnen ze makkelijk delen via social media. Ook delen we kortingsbonnen uit om aan vrienden te geven. We testen dit soort acties altijd eerst bij een klein groepje klanten. Die data vertelt ons wat werkt en wat niet.”

Besteed je budget aan het juiste kanaal

Dit is ook de methode die Kamer adviseert aan zijn klanten. Experimenteer met Google Adwords, advertenties op Facebook of banners op populaire websites en test continu wat het meeste verkeer naar je website oplevert. “Zo helpt data je bij het inzetten van het juiste kanaal”, aldus Kamer. “Als bijvoorbeeld blijkt dat adverteren op Facebook werkt, dan is het slim om juist daar het grootste deel van je budget aan te besteden.”

4. Wat zijn de valkuilen als je data wilt inzetten?

Data gebruiken betekent niet automatisch succes oogsten. Zo ziet Boris Schellekes het regelmatig fout gaan als ondernemers de focus leggen op verkeerde zaken. “Ik heb bedrijven geholpen die data inzetten om meer bezoek naar hun website te krijgen, maar vervolgens te weinig doen om van die bezoekers ook echt klanten te maken. Ook is het volgens hem heel belangrijk om voldoende data te gebruiken. “Je hebt volume nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen.”

Begin klein

Van start gaan met hoge ambities en wilde plannen. Dat is volgens Kamer de valkuil waar ondernemers regelmatig in trappen als ze met data aan de slag gaan. Zijn advies daarom? Begin klein, met een online advertentie bijvoorbeeld. Zo leer je de mogelijkheden zelf kennen en raak je al snel enthousiast. Daarnaast wijst hij op het belang van zogeheten campagnekenmerken. Dat zijn codes die je meegeeft aan een online advertentie. “Stel je adverteert op twee websites en je krijgt daardoor ineens heel veel bezoekers bij. Door zo’n code zie je welke van de twee banners het meest succesvol was. Je moet met data dus altijd heel secuur omgaan. Hoe gedetailleerder je bent, hoe beter je beslissingen worden.”