De grootste innovaties van deze eeuw (en wat jij daarvan kunt leren)
Heel soms heeft een innovatie impact op miljarden mensen tegelijk. Joris Cavelaars is directeur van de Nederlandse Orde van Uitvinders en geeft zijn top 3 met meest impactvolle uitvindingen van de 21e eeuw tot nu toe. Plus: de lessen voor mkb-ondernemers.
De smartphone
Het is 9 januari 2007. Tijdens de MacWorld Conference & Expo in San Francisco kondigt Steve Jobs de iPhone aan, de eerste smartphone met een volledig touchscreen. Geen enkel ander apparaat uit de 21e eeuw krijgt in zo'n korte tijd zoveel invloed op ons leven.
"Meer dan 90% van de Nederlanders heeft inmiddels zo'n toestel. Het is dan ook moeilijk voor te stellen hoe ons leven was vóór 2007. Smartphones zijn een platform geworden waarmee we alledaagse dingen regelen, zoals contacten leggen met vrienden, muziek luisteren, het nieuws volgen en foto's maken", aldus Cavelaars.
Wat kun jij hiervan leren?
- De technologie in de eerste iPhone was helemaal niet zo baanbrekend als vaak wordt gedacht. Apple slaagde er vooral in om al bestaande technologieën met elkaar te combineren en dat is iets wat elke ondernemer kan doen.
- Een voor de hand liggende tip wellicht, maar denk buiten de gebaande paden en durf daarmee te experimenteren. Jarenlang werd gedacht dat je geen telefoon zou kunnen verkopen zonder knoppen, Apple bewees het tegendeel.
- Zie je een concurrent naderen die net een nieuwe technologie heeft gelanceerd? Onderzoek snel wat dit voor jouw eigen bedrijf kan betekenen. Nokia bijvoorbeeld zag te laat in hoe de smartphone de wereld aan het veroveren was en veranderde van marktleider in achtervolger.
- Besteed bij de ontwikkeling van een nieuw product extreem veel aandacht aan gebruikersgemak. Dat bepaalt voor een aanzienlijk deel het succes van je innovatie.
De autopilot
Het is een innovatie die nog in de kinderschoenen staat, maar volgens Cavelaars een enorme impact gaat hebben op ons dagelijks leven: de autopilot. Bij het grote publiek beter bekend als de zelfrijdende auto. Vrijwel alle grote automerken experimenteren er al mee, net als Google en Uber trouwens.
"De manier waarop we wonen, werken en ons voortbewegen verandert de komende twintig jaar hierdoor ingrijpend", zegt Cavelaars. "Met een volledig autonome auto maakt het bijvoorbeeld niet meer uit dat je woont in Groningen en werkt in Amsterdam. Onderweg ga je even slapen of doe je wat werk. Iedereen krijgt hiermee de perfecte OV-verbinding voor z'n deur."
Wat kun jij hiervan leren?
- De ontwikkeling van de zelfrijdende auto duurt al jaren en gaat met kleine stapjes tegelijk. Zo is het met veel meer innovaties. Ga van tevoren goed na of je de tijd en middelen hebt om de eindstreep te halen.
- Technologiebedrijven mengen zich nu in de autobranche. Ga eens na, mogelijk zie jij met jouw product, dienst of specifieke kennis ook een kans in een heel andere markt.
- Samenwerken loont. Bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto hebben tal van partijen zich verenigd in partnerships. Ze hebben elkaars kennis nodig.
- Innoveren gaat met vallen en opstaan. Zo zijn er bij testritten met zelfrijdende auto's al diverse ongelukken gebeurd. Elke ontwikkeling loopt uiteindelijk anders dan je gepland had.
3D-printen
Hoewel al sinds de jaren 50 van de vorige eeuw onderzoek wordt gedaan naar het opbouwen van driedimensionale modellen uit verschillende lagen, rangschikken we 3D-printen toch als uitvinding van de 21e eeuw. Pas sinds een jaar of tien komt deze innovatie namelijk echt van de grond.
"Nu nog laten we onze spullen maken in Azië, om ze vervolgens per boot of vliegtuig weer hiernaartoe te halen. Door gebruik te maken van 3D-printen hoeft dat niet meer, er zijn zelfs al bedrijven waar dit gebeurt", zegt Cavelaars. "Ondernemers hoeven dan bijvoorbeeld ook geen enorme voorraden meer op te slaan. Alles wat ze nodig hebben zijn de juiste 3D-files en een goede printer." Cavelaars verwacht zelfs dat ondernemers in de toekomst sneller kunnen innoveren dankzij de 3D-printer. Zo kunnen ze namelijk kosteneffectief experimenteren met kleine series."
Wat kun jij daarvan leren?
- Wat opvalt aan bedrijven die met 3D-printen bezig zijn, is dat ze bijna allemaal een ander businessmodel hanteren. Vraag jezelf eens af of jouw eigen businessmodel nog wel van deze tijd is.
- Deze ondernemers zitten in de kopgroep van innoverende bedrijven. Zoek ze eens op en ga het gesprek aan. Hun lessen kunnen inspiratie bieden voor vernieuwingen in je eigen onderneming.
- Je hoeft als mkb'er niet meteen mee te liften op zoiets ingrijpends als 3D-printen. Maar vraag jezelf wel af welke impact zo'n disruptieve innovatie kan hebben op je eigen bedrijf, mocht deze ontwikkeling zich doorzetten.
Dit artikel is tot strand gekomen in samenwerking met Joris Cavelaar.