Ondernemers op de bouwplaats

Hulp bij circulair ondernemen

Wil jouw bedrijf serieus aan de slag met circulair ondernemen? Dan kun je daar waarschijnlijk best een beetje hulp bij gebruiken. De Rabobank organiseert al sinds 2014 elk jaar de Circulair Ondernemen Challenge. "We bieden bedrijven kennis en een netwerk", vertelt Martje Fraaije, programmamanager Circulair Ondernemen bij Rabobank.

Illustratie reageerbuisjes

Wat is circulair ondernemen eigenlijk?

"Circulair ondernemen is ervoor zorgen dat een product of materiaal zo lang mogelijk zijn waarde behoudt. Dat is dus heel iets anders dan het zogeheten ‘take, make, waste’ principe. Daarbij belandt een product na gebruik op de afvalberg. Circulair ondernemen betekent dat we een product een tweede leven geven, bijvoorbeeld door het terug te brengen bij de producent die het opknapt en zo weer opnieuw kan verkopen.

“Het is vooral een kwestie van doen en niet alles in een plannetje willen gieten.”

Daarnaast kun je denken aan een product leasen of verhuren in plaats van te verkopen. Daarmee spelen bedrijven in op de trend 'van bezit naar gebruik'. Zo hebben we minder grondstoffen nodig en wordt dus ook minder afval geproduceerd."

Hoe helpen jullie bedrijven die hiermee aan de slag willen?

"Al sinds 2014 organiseert Rabobank de Circulair Ondernemen Challenge. Per editie worden twintig ondernemers gevraagd om mee te doen. Dat begint met een bedrijfsscan om te ontdekken waar de kansen liggen op circulair gebied. KPMG en MVO Nederland helpen ons daarbij. Vervolgens werken de deelnemers verder aan een circulair actieplan."

Wat bieden jullie deze bedrijven precies?

"Veel ondernemers willen wel iets met circulariteit, maar weten niet hoe. Wij bieden ze niet alleen kennis, maar ook een netwerk. Dat laatste aspect is heel belangrijk. Jouw afval kan een waardevolle grondstof zijn voor iemand anders, maar dan moet je zo'n partij wel weten te vinden. Met deze handvatten hebben de bedrijven aan het einde van het jaar een actieplan waarmee ze echt iets kunnen."

calculator

Wat levert het de ondernemers concreet op?

"Zo'n 200 bedrijven hebben de afgelopen jaren meegedaan. Onder 31 deelnemers hebben we recent een impact-analyse gedaan, dat is een onderzoek om te zien wat het die bedrijven heeft opgeleverd. Daaruit blijkt dat driekwart van hen een circulair businessmodel heeft opgezet. Circulair denken is nu één van de belangrijkste vertrekpunten in hun strategie.

Tweederde van de bedrijven stelt dat hun reputatie hierdoor zelfs is verbeterd. Ze leggen contacten, gaan samenwerkingen aan en boren nieuwe doelgroepen aan. De omzetten stijgen mee. 33% van de deelnemende bedrijven heeft direct financieel voordeel behaald dankzij de circulaire manier van werken. Hetzelfde aantal bedrijven verwacht dat in de nabije toekomst te kunnen doen. Dat zegt wel iets natuurlijk."

Waar kunnen ondernemers terecht die interesse hebben?

"Start met het opdoen van kennis in de online brochure die we hierover hebben samengesteld. Wakkert die het vuurtje verder aan? Neem dan contact op met je lokale Rabobank en informeer naar de mogelijkheden. We hebben ook een Circulair Ondernemen Desk met specialisten die je vragen kunnen beantwoorden."

Wat adviseer je ondernemers die circulariteit willen omarmen?

"Het is vooral een kwestie van doen en niet alles in een plannetje willen gieten. Zie het als een reis waarvan je niet goed weet hoe die zal verlopen. Probeer niet alles eerst op papier te zetten maar begin gewoon. Zo doe je nieuwe inzichten op en vergroot je je netwerk."

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Martje Fraaije.

Martje Fraaije

Martje Fraaije is programmamanager 'Rabo Circulair Ondernemen Challenge' bij Rabobank en TedX-spreker. Samen met haar team daagt zij groot zakelijke klanten uit om hun businessmodel meer circulair te maken. Zo zet zij zich in om de verduurzaming van onze samenleving te stimuleren.

Bekijk profiel