Circulair ondernemen, zo doen deze ondernemers dat
Van een CO2-neutraal productieproces tot en met verpakkingen zonder schadelijk stoffen. Ook jij als mkb'er kan duurzaam en zelfs circulair ondernemen. Oriënza en Product for Product gingen je voor en vertellen hoe ze dit hebben aangepakt.
Oriënza: reinigingsmiddelen in duurzaam jasje
Wie: Jeffrey Prins
Bedrijf: Oriënza BV Chemicals & Detergents
Waar: Papendrecht
Oriënza ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert reiniging- en onderhoudsmiddelen. De producten - veelal private label - vinden met name hun weg naar de schoonmaakgroothandel.
Sinds enkele jaren speelt duurzaamheid een centrale rol in het bedrijfsproces. "Vanuit klanten kwam steeds vaker de vraag naar milieuvriendelijke producten", vertelt accountmanager Jeffrey Prins. "Daar zijn we tijdens de Circulair Ondernemen Challenge mee aan de slag gegaan." Dit is een programma van Rabobank dat bedrijven helpt hun businessmodel te verduurzamen. "Bij de samenstelling van een nieuw reinigingsmiddel letten we nu scherp op de milieu-impact.
We hebben inmiddels zelfs een compleet programma zeep- en reinigingsmiddelen onder het Europees ecolabel. Van dispenserzeep tot keukenontvetter en glasreiniger."
Duurzame verpakkingen
Ook met het verpakkingsmateriaal ging het bedrijf aan de slag. Het resultaat? Veel van de flessen worden nu grotendeels van gerecycled plastic gemaakt. "De technologie en grondstoffen bestaan al langer, het was met name zoeken naar de juiste leverancier die alles in huis heeft om dit te leveren", aldus Prins.
Het juiste gerecycelde plastic vinden om ook de doseerdop en de triggersprayer circulair te krijgen, is nog een uitdaging. Volgens Prins wordt dat de volgende stap die het bedrijf wil zetten.
De vraag naar duurzame verpakkingen ziet Oriënza in ieder geval steeds verder toenemen. Volgens Prins is de investering die nu gedaan is er dan ook één die de basis legt voor een gezonde toekomst van het bedrijf. "Klanten verwachten dit van ons. Door nu te bewegen, blijven we voldoende concurrerend."
2 tips van Jeffrey Prins
Ook circulair ondernemen? Denk hieraan, zegt Jeffrey Prins
- "Beschouw het niet als kostenpost, maar als manier om je bedrijf in de toekomst winstgevend te houden."
- "Zoek naar samenwerking met andere partners. Hun kennis en netwerk zul je hard nodig hebben."
Product for Product: circulaire marktplaats op het web
Wie: Frans van den Berge
Bedrijf: Product for Product
Waar: Purmerend
Als afvalverzamelaar bestaat De Graaf Groep al meer dan 70 jaar. Het bedrijf is één van de marktleiders in Nederland op het gebied van papier ophalen en vernietigen. "Zo'n tien jaar geleden zagen we twee belangrijke ontwikkelingen op ons afkomen: minder papier in omloop door de digitalisering van bedrijfsprocessen en steeds meer klanten die wilden weten waar hun gebruikte papier naartoe ging", vertelt directeur Frans van den Berge.
Als antwoord op die vragen bedacht het bedrijf zo'n acht jaar geleden een nieuw circulair concept: oud papier als grondstof voor nieuwe producten. Jarenlang bleef het een klein onderdeel van de afvaldienstverlening.
"We kwamen op een punt dat we dit concept naar een volgende fase wilden brengen. Door mee te doen aan de Circulair Ondernemen Challenge hebben we die stap kunnen zetten", aldus Van den Berge.
Concept wordt business-unit
"Het concept draait niet enkel meer om gerecycled papier, maar is veel breder opgezet. Product for Product is nu een online marktplaats met tal van verschillende circulaire producten en concepten. We bieden een plek waar fabrikanten, importeurs en groothandels hun circulaire producten aanbieden. Dankzij deze stap is de groei fors toegenomen."
Het concept is inmiddels ook niet meer een onderdeel van de afvaldiensten, maar een aparte business-unit geworden. Die keuze is volgens Van den Berge een belangrijke stap geweest van het huidige succes. "We hebben nu mensen die alleen nog maar met dit concept bezig zijn. De jaren hiervoor werden zij grote delen van de dag nog opgeslokt door andere werkzaamheden. Juist door te focussen kun je stappen maken."
2 tips van Frans van de Berge
Ook circulair ondernemen? Denk hieraan, zegt Frans van de Berge.
- "Wees geduldig en steek er voldoende tijd in. Quick wins zijn er niet, het is echt een project van de lange adem."
- "Maak één of twee mensen in je organisatie vrij om hiermee aan de slag te gaan. Doe je het er een beetje naast, dan krijg je het niet van de grond."