Je bedrijf innoveren: welke vorm past bij jou

Je bedrijf innoveren: welke vorm past bij jou?

Ga je een proces innoveren of een nieuw product lanceren? Welke ambitie je ook hebt: innoveren kost tijd. Het Three Horizons-model helpt je om die kostbare uren op de juiste manier in te delen.

Nieuwheid technologie

Three Horizons Model

Vernieuwen kent meerdere gezichten. Grootse innovaties als de iPhone zetten een hele markt op z'n kop. Maar de mkb-ondernemer die met een nieuwe machine zijn productietijd halveert, is net zo goed met innovatie bezig. Het Three Horizons-model van McKinsey is een veel toegepaste methode om naar vernieuwing binnen bedrijven te kijken. Het model kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes om zo je bedrijfsvoering toekomstbestendig te krijgen.

Horizon 1 - Sleutelen aan het bedrijfsproces

Het Three Horizons-model gaat uit van drie verschillende horizonnen. De eerste horizon richt zich op een periode van zes tot twaalf maanden en is dus bij uitstek geschikt voor ondernemers die snel zichtbaar resultaat willen. Zij bedenken geen nieuwe producten voor nieuwe markten, maar sleutelen aan hun huidige dienstverlening en dagelijkse bedrijfsprocessen.

Want dat is waar de vernieuwing zich in deze horizon met name op richt: het met kleine stapjes tegelijk telkens een beetje beter willen doen. Met bestaande klanten en bestaande producten. Hier past bij uitstek de mkb'er die met z'n nieuwe machine de productietijd weet te halveren.

Elke dag een beetje beter

De echt succesvolle ondernemers passen deze vorm van vernieuwing vrijwel dagelijks toe. Hoe kunnen we onszelf slimmer organiseren? Welke aspecten in het bedrijfsproces lopen nog stroef? En hoe gaan we de kosten verder naar beneden krijgen?

Er zijn daarentegen ook veel voorbeelden van bedrijven die pas in beweging komen als ze het gevoel krijgen een beetje achter te raken. Dat kan, maar helemaal zonder risico is dat uiteraard niet.

Illustratie carbon farming

Horizon 2 - Nieuwe markt of nieuw product

Je hebt al een goedlopend product. Maar zoals het een echte ondernemer betaamt, denk je de omzet nog een boost te kunnen geven met het aanboren van een nieuwe markt. Dat kan een andere doelgroep zijn, maar ook het buitenland.

“Deze manier van vernieuwen vergt de nodige creativiteit, een flinke dosis ondernemerschap en net iets meer geduld.”

Volgens de uitgangspunten van het Three Horizons-model ben je nu aan het vernieuwen in horizon 2. Je brengt een bestaand product naar nieuwe klanten. Andersom kan dat natuurlijk ook: een nieuw product voor bestaande klanten.

Iets meer geduld nodig

Deze manier van vernieuwen vergt de nodige creativiteit, een flinke dosis ondernemerschap en net iets meer geduld. Gemiddeld zo tussen de één en drie jaar. Extra financiële armslag is dan ook zeer welkom. Kosten waar je sowieso rekening mee moet houden:Het opzetten van nieuwe productiecapaciteit: voor als je een nieuw product gaat produceren. Proceskosten: bijkomende kosten bij het ontginnen van een andere markt of de ontwikkeling van nieuw product.
Marketing: je product is immers nog niet bekend bij jouw doelgroep.

Horizon 3 - Disruptieve innovatie

We begonnen dit verhaal met de introductie van de iPhone in 2008. Het is het soort vernieuwing dat bij veel mensen het meest tot de verbeelding spreekt en waarover bibliotheken zijn volgeschreven.

Deze vorm van vernieuwen past in de derde horizon van het Three Horizons-model. Hier gaat het over nieuwe klanten, nieuwe markten en nieuwe producten.

Je legt de lat hiermee in ieder geval hoog. Het gaat immers om een nog onontdekt gebied, met vernieuwingen die verder in de toekomst liggen. Daarvoor is dan ook een lange adem nodig - reken op minimaal drie jaar - en een dosis vastberadenheid. Of de vernieuwing slaagt is namelijk zeer onzeker.

Samenwerken loont

Steeds vaker zoeken ondernemers in horizon 3 de samenwerking op met partners, bijvoorbeeld door twee bestaande businessmodellen met elkaar te combineren. De extra kennis die een andere partij meebrengt, kan bovendien net dat ene zetje geven om deze vernieuwing te doen slagen.

Horizon 1
Advies: besteed 70% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 1

Horizon 2
Advies: besteed 20% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 2

Horizon 3
Advies: besteed 10% van je beschikbare middelen aan vernieuwingen die passen in Horizon 3

thermometer groei

Three Horizons-model in 5 stappen

  1. Stap 1: Breng de vernieuwingen in kaart
    Aan welke innovaties werken jullie momenteel in het bedrijf?
  2. Stap 2: Categoriseren
    Plaats elke innovatie in één van de drie horizonnen.
  3. Stap 3: Analyseer de mix
    Hoe ziet het plaatje er nu uit? Stel dat al je middelen naar vernieuwingen in de eerste horizon gaan. Dan kan dat op lange termijn betekenen dat je wordt ingehaald door nieuwkomers.
  4. Stap 4: Breng de juiste balans aan
    Het Three Horizons-model stelt dat je als ondernemer zo'n 70% van je beschikbare middelen investeert in de eerste horizon, 20% is voor vernieuwingen in de tweede horizon, 10% van de middelen gaat naar de derde horizon.
  5. Stap 5: Monitoren
    Vernieuwingen verschuiven soms van de ene naar de andere horizon. Door dit te monitoren zorg je voor een gezonde balans.

Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van Niels Snoep.

Niels Snoep

Niels Snoep is innovatiemanager Food & Agri bij Rabobank. Hij vindt het belangrijk om innovatie in de keten te stimuleren en een duurzamer verdienmodel te realiseren. Hij ondersteunt ondernemers bij complexe investeringsvraagstukken, waar innovatie en verduurzaming belangrijke thema's zijn.

Bekijk profiel