Twee mannen lopen een trap af in een fabriek

Checklist voor partnerships: regels, rechtsvormen en afspraken

Je gaat een partnership aan met een ander bedrijf. Dit biedt ongetwijfeld nieuwe groeikansen. Voorkom juridisch gedoe en misverstanden door meteen de regels te volgen en de juiste afspraken te maken. Deze checklist helpt je daarbij.

Illustratie document met pen

Stap 1: Check de regels

Als ondernemer bepaal je vaak je eigen regels. Ook als je besluit om met een ander bedrijf te gaan samenwerken. Samenwerken mag. Je mag afspraken maken met leveranciers, branchegenoten en bedrijven uit heel andere sectoren om gezamenlijk op te trekken. Wel zijn er spelregels waar je je aan moet houden.

De Autoriteit Consument & Markt kijkt mee, om te zien of er bijvoorbeeld geen sprake is van een kartel. Dat is een afspraak tussen bedrijven om niet met elkaar te concurreren. Kartelafspraken kunnen een negatief effect hebben op de prijs en kwaliteit van producten. Hierdoor zijn ze nadelig voor consumenten en uiteindelijk ook voor de economische groei. Kartels zijn daarom verboden.

Om de onderhandelingspositie van mkb-bedrijven te versterken, mogen zij onder bepaalde voorwaarden wel afspraken maken. Twijfel je of jullie samenwerking hieraan voldoet? Laat je adviseren door een juridisch expert. Eventuele boetes zijn erg hoog.

Wat wel mag

    Gezamenlijk onderzoek doen naar een nieuw product Gebruik maken van elkaars netwerk, contacten en faciliteiten Samen een vof, maatschap, bv of nv oprichten voor een nieuwe activiteit Kennis delen, voor productontwikkeling of het betreden van een andere markt

Wat niet mag

    Afspraken maken over de inkoopprijs en het geven van kortingen Klanten en werkgebieden onderling verdelen Garanderen dat je geen medewerkers van elkaar overneemt Afspreken wie een aanbesteding gaat winnen

Is het dan toegestaan om samen te werken met een leverancier? Het antwoord is ja, maar tot een bepaalde hoogte. Zo mag je bijvoorbeeld wel iets afspreken over de distributie en marketing. Afspraken over een minimale verkoopprijs beschouwt de ACM daarentegen als illegaal.

Vergeet niet je btw apart te zetten

Stap 2: Kies een rechtsvorm

Een nieuw initiatief starten met een andere ondernemer betekent ook een beslissing nemen over de ondernemingsvorm. Doe de checklist en ga na welke vorm het beste aansluit bij jullie intenties, wensen en ambities.

Een tijdelijk partnership

Is je partnership tijdelijk en wil je onafhankelijk van elkaar blijven opereren? Waarschijnlijk kun je toe met een samenwerkingsovereenkomst, waarin je afspraken maakt over inzet, middelen, kosten en eigendom. Dit is goedkoop en snel te regelen

Een langdurige samenwerking met weinig financiële risico's

Denk eens aan een vof of maatschap, daarmee heb je één merknaam voor de activiteit en hoef je geen notaris in te schakelen voor de oprichting. Wel kunnen privé-eigendommen bij eventuele schulden door een curator worden opgeëist.

Een langdurige samenwerking met hogere financiële risico's

Waarschijnlijk kom je uit op een bv of nv. Zo zijn persoonlijke eigendommen bij een eventueel faillissement beter beschermd. Tenzij je ook als privépersoon contractueel verbonden bent voor de zakelijke schuld.

Een samenwerking in het buitenland

Een nieuwe markt betreden in het buitenland? Een joint-venture biedt mogelijk uitkomst. In dit juridische document leg je belangrijke afspraken vast over de onderlinge samenwerking, maar blijf je verder onafhankelijk van elkaar opereren.

Samenwerken met meerdere ZZP'ers aan grote opdrachten

Wel eens aan het oprichten van een coöperatie gedacht? Zo treed je op als één groep en profiteer je bijvoorbeeld ook van inkoopvoordelen.

Illustratie tekenen

Stap 3: Maak afspraken

Duidelijke afspraken zijn cruciaal voor een goede samenwerking. Dit zijn 10 onderwerpen om met je nieuwe partner door te nemen. Liggen jullie op 1 lijn? Mooi! Leg de uitkomsten van het gesprek vast op papier zodat er later geen misverstanden over kunnen ontstaan.

  1. Hoeveel geld investeren we in dit nieuwe initiatief?
  2. Welke middelen stellen we ieder ter beschikking
  3. Hoeveel mensen zet elk bedrijf in?
  4. Wat vinden we belangrijk aan de manier van communiceren?
  5. Hoe gaan we om met eventuele geschillen
  6. Wat doen we bij financiële tegenvallers?
  7. Welke voorwaarden stellen we aan toetreding van een nieuwe partner?
  8. Hoe regelen we de aansprakelijkheid?
  9. Wat doen we met intellectueel eigendom?
  10. En tot slot, hoe gaan we elkaar beter leren kennen?

Voor wat betreft dat laatste thema, samenwerken is mensenwerk. Investeer daarom tijd in de relatie. Dat geldt zowel voor mensen in de directiekamer als voor collega's op de werkvloer.

Rabobank

Uitbesteden: Kostbaar of juist tactisch?

Als ondernemer heb je de touwtjes graag stevig in handen. Maar hoe sneller je bedrijf groeit hoe moeilijker dat kan zijn. Je kunt jezelf nou eenmaal niet opsplitsen. Werk uitbesteden kan dan een slimme keuze zijn. Omdat je juist dan de focus kan houden op ondernemen in plaats van alle werkzaamheden in je bedrijf. Maar waar ligt het omslagpunt en wat zijn de valkuilen? Florian en Jessica delen hun ervaring en tips.

Bekijk de aflevering