De start van: Goodfuture
Een eigen onderneming in duurzame bedrijfskleding, dat was zijn droom. Remco Dupuis was daarvoor al naar de bank en zijn accountant geweest. Toch verliep zijn start anders dan verwacht.
Naam: Remco Dupuis
Bedrijf: Goodfuture, fair workwear
Actief in: Duurzame en circulaire bedrijfskleding
Gestart in: januari 2019
Website: www.goodfuture.nl
Aan de rand van Hardinxveld-Giessendam ligt een kleinschalig industrieterrein. In één van de panden hier huurt Remco Dupuis sinds begin 2019 een kantoor. Een ruimte die is gevuld met drie bureaus, een keuken, vergadertafel, stapel dozen en een eigen meervoudige drukpers. Dit is de plek waar Remco elke dag bouwt aan de groei van zijn bedrijf. Met succes, want al na ruim een jaar ondernemen had hij twee mensen in dienst en een aantal mooie klanten. SS Rotterdam en Grohe bijvoorbeeld.
Waarom heb je de keuze gemaakt om duurzame bedrijfskleding te gaan verkopen?
"Ik heb lange tijd een bedrijf geleid dat netwerkbekabeling verkocht, maar liep zo'n vijf jaar geleden met het idee om iets heel anders te gaan doen. Iets met duurzaamheid. Toen zag ik een documentaire over de textielsector en die beelden raakten me enorm. Na de petrochemie is het de meest vervuilende industrie ter wereld. Zo ben ik op het idee gekomen voor duurzame bedrijfskleding. Er zijn al wel bedrijven die dat bieden, maar die doen het er meestal bij. Ik wilde me echt gaan specialiseren."
“Na overleg met mijn investeerder besloot ik om helemaal zelf te beginnen, een frisse start dus.”
De start van je bedrijf verliep iets anders dan je je had voorgesteld.
"Ik was in de jaren hiervoor nog in dienst van een leverancier van bedrijfskleding. Daar heb ik een duurzame poot opgetuigd, met de afspraak dat ik het bedrijf na drie jaar kon overnemen als er een bepaalde omzet gehaald zou worden. Dat bleek door omstandigheden echter niet meer mogelijk. Best een teleurstelling natuurlijk. Na overleg met mijn investeerder besloot ik om helemaal zelf te beginnen, een frisse start dus."
Heb je je geen moment onzeker gevoeld dan?
"Op het moment dat je besluit om het zelf te gaan doen, dan ben je wel enigszins onzeker over de toekomst. Maar dat gevoel ebde gelukkig snel weg. Onder meer door het vertrouwen dat de investeerder in mij uitsprak. Ik had bovendien gezien dat duurzame bedrijfskleding echt iets is waar veel bedrijven in willen investeren. Natuurlijk hielp het ook mee dat ik al een groot netwerk had opgebouwd. Die relaties zorgden ervoor dat Goodfuture een flitsende start kon maken."
Wat kwam er op dat moment allemaal op je af?
"Best veel. Je moet een locatie vinden, afspraken met leveranciers maken, de website optuigen, een goede naam bedenken, de juiste bank selecteren en bepalen of je al meteen mensen aanneemt. Dat laatste heb ik trouwens gedaan. Een spannende stap, maar je ontwikkelt het bedrijf wel veel sneller dan wanneer je alles alleen blijft doen."
“Die relaties zorgden ervoor dat Goodfuture een flitsende start kon maken.”
Hoe anders is de bedrijfskleding die jij aanbiedt?
"Goodfuture vertegenwoordigt een aantal duurzame en circulaire merken in Nederland. We kopen de kleding in, bedrukken het hier op kantoor of laten het vervolgens door een ander bedrijf borduren. Al is dat iets dat ik op termijn ook zelf wil gaan doen."
"Wij focussen ons 100% op duurzame en circulaire kleding. Veel producten die wij bieden zijn dan ook geproduceerd uit biologisch katoen, gerecycled polyester of andere duurzame grondstoffen. Daarin doe ik geen concessies. Verder kijk ik ook naar de arbeidsomstandigheden die de producenten erop nahouden en nemen wij oude bedrijfskleding retour om er in bepaalde gevallen zelfs weer nieuwe bedrijfskleding van te maken."
Als je net begint, ben je nog niet zo heel bekend. Hoe kom je aan klanten?
"Zeker als starter moet je niet bang zijn om met mensen contact op te nemen. In mijn geval is dat veel bellen. Héél veel bellen. Ik benader dan meestal de MVO-manager, een kwaliteitsmanager of de directie. Dat zijn de mensen die beslissingen mogen nemen en vaak wel iets voelen bij het thema duurzaamheid.
Ook online doen we het al goed. Zoek je op duurzame bedrijfskleding, dan staan we inmiddels bovenaan pagina twee. Een communicatiebureau helpt ons hiermee."
Wat is tot nu toe je grootste order geweest?
"Dat was voor een transportbedrijf waarvoor we ruim 100 chauffeurs hebben aangekleed. Het stond hier eind vorig jaar in ieder geval aardig vol met dozen. Ik ben al aan het kijken of we ook de ruimte hiernaast kunnen gaan huren. Daar zou dan het kantoorgedeelte komen, terwijl we in deze bestaande ruimte de producten kunnen verwerken."
Lig je wel eens ergens wakker van 's nachts?
"Ehm... dat niet, want de omzet ontwikkelt zich uitstekend. Wel is het zo dat de administratie niet mijn grootste kracht is. Ik heb een poosje gedacht dat ik die er wel bij kon doen. Zolang het normale facturen zijn, lukt dat ook wel. Maar als er bijzondere transacties plaatsvinden, ben ik er al snel te veel tijd aan kwijt. Ik heb daarom besloten om de boekhouding uit te besteden aan onze accountant. Dan kan ik me richten op de dingen waar ik wél goed in ben."
Wat maakt dit avontuur zo gaaf?
"Als ondernemer kun je je eigen strategie bepalen. Zelf het bedrijf vormgeven en de beslissingen nemen, samen met mijn medewerkers van het eerste uur uiteraard. En om dat te doen met een product waar ik echt voldoening uit haal, maakt het extra mooi. Ik ga elke dag met veel plezier aan het werk."
Ook voor jezelf beginnen?
Elke zelfstandig ondernemer kan wat hulp gebruiken met geldzaken. Met slimme betaalproducten, voorbeeld ondernemingsplannen en handige informatie.