Rechtsvorm wijzigen

Verandert je eenmanszaak in een vof of bv? Of verandert de structuur van je bedrijf? Het wijzigen van de rechtsvorm kan gevolgen hebben voor je producten bij ons. Op deze pagina lees je meer.

Gevolgen van een rechtsvormwijziging

Een rechtsvormwijziging kan gevolgen hebben voor jouw producten bij ons. Sommige producten kun je niet meenemen en moet je opnieuw afsluiten. Ook word je beoordeeld als nieuwe klant en is het nodig om documenten in te vullen en te ondertekenen.

Geef je wijziging door aan de KVK

Stap 1: geef je wijziging door aan de KVK

Je wijzigt je rechtsvorm zelf op de website van de KVK. Nadat de wijziging is doorgevoerd, worden wij op de hoogte gesteld. We nemen hierover contact met je op. Je kunt ook zelf contact met ons opnemen.

Stap 2: Rabobank verwerkt de rechtsvormwijziging

We verwerken de nieuwe rechtsvorm van je bedrijf of organisatie. Dat gaat als volgt:

  1. Nieuwe rechtsvorm en nieuwe bestuurders beoordelen
    Bij een rechtsvormwijziging beoordelen wij de nieuwe rechtsvorm als nieuwe klant. Wij nemen contact met je op om een aantal vragen met je door te nemen. Denk hierbij aan het fiscaal inwonerschap, de activiteiten van de organisatie en wie de UBO's ('Ultimate Beneficial Owners') zijn.
  2. Rekeningen overdragen
    Sommige bestaande producten kun je meenemen naar de nieuwe rechtsvorm, zoals betaalrekeningen. Andere producten moeten opnieuw worden afgesloten. Wij nemen contact met je op om te bespreken wat er mogelijk is. Vervolgens sturen we je de benodigde documenten toe om te ondertekenen.

    Heb je een G-rekening? Dan moet je deze rekening opzeggen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier 'Verzoek opheffing G-rekening' (belastingdienst.nl). Voor de nieuwe rechtsvorm kun je een nieuwe G-rekening aanvragen (belastingdienst.nl).
  3. De financiering wijzigen
    Heb je ook een financiering? Dan duurt de wijziging iets langer. Als een lening, krediet, bankgarantie of lease overgaat naar de nieuwe rechtsvorm, moet dit opnieuw beoordeeld worden. Daarom vragen we je om documenten op te sturen. Daarnaast kunnen we ook andere voorwaarden stellen. Hier zijn kosten aan verbonden. Onze financieringsspecialisten nemen contact op om de wijziging en de benodigde documenten met je te bespreken.
  4. Verzekeringen beoordelen
    Heb je ook verzekeringen? Dan beoordelen wij de gevolgen van de rechtswijziging. Als het nodig is, nemen we contact met je op.

Zijn je producten nog passend?

Is je rechtsvorm gewijzigd? Dan is het goed om te kijken of jouw producten nog passend zijn voor je organisatie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een andere verzekering beter bij je nieuwe situatie past. Wil je hier advies over? Neem dan contact met ons op.