Zo kreeg reparateur van fietsaccu's NOWOS tóch een brandverzekering

Werkt jouw bedrijf met gebruikte accu's en batterijen? Dan blijkt het soms moeilijk om een brandverzekering af te sluiten. Het bedrijf NOWOS die fietsaccu’s maakt kreeg het via Rabobank toch voor elkaar. 'Veiligheid staat bij ons op nummer één, twee en drie’, aldus NOWOS.

De e-bike is onverminderd populair. Van alle verkochte fietsen in 2022 was 57% elektrisch, wat gelijkstaat aan ongeveer 486.000 tweewielers. Een nieuw probleem dat zich hierbij voordoet, ligt bij de accu’s van deze e-bikes. Nu nog belandt een groot deel na gebruik in de shredder, zelfs als het enkel om een kapotte zekering gaat.
Bron: Bovag

Heel duurzaam is dat niet. Zo kan uit batterijen die uit de shredder komen bijvoorbeeld maar 10% lithium worden gerecycled. De rest gaat verloren.

Hoe NOWOS bijdraagt aan de circulaire economie

De levensduur van alle lithium-ion accu’s verlengen: met dat idee werd in 2018 NOWOS opgericht. Het bedrijf repareert gebruikte fietsaccu's en doet dat vooral in opdracht van leasemaatschappijen, fietsmerken en accufabrikanten.

'Van alle accu's die normaal gesproken gerecycled zouden worden, kunnen wij zeker 80% repareren. Mét behoud van 80% van de capaciteit', aldus Jan Bartels van NOWOS. 'Daarmee zetten we een grote stap in de richting van de circulaire economie.

Wij zorgen er ook voor dat de accu’s na reparatie blijven voldoen aan de Europese wetgeving voor batterijen en accu’s. Onder andere door originele componenten te gebruiken. Dat is heel belangrijk, anders maak je een nieuwe accu en vervalt het UN38.3 certificaat en het CE-keurmerk.'

Wat zijn dit? Bij een zogeheten UN 38.3 test wordt een batterij volgens internationale regelgeving getest op elektrische en mechanische veiligheid en prestatie. Ook wordt er getest of de batterij geschikt is om getransporteerd te morgen worden volgens de UN 38.3 richtlijn. De CE-markering geeft aan dat de batterij voldoet aan wettelijke, Europese eisen. Denk dan bijvoorbeeld aan brandveiligheid.

“Accu’s die niet te repareren zijn, worden ontmanteld. De herbruikbare componenten haalt NOWOS eruit en wat écht stuk is, gaat naar de recycler”, voegt Jan Bartels toe.

Fietsaccu's blijken brandgevaarlijk

Deze nieuwe, duurzame wereld zorgt bij verzekeraars wel voor hoofdbrekens. Door kortsluiting kunnen de gassen in de accu's namelijk oververhit raken. Daardoor ontstaat een zogeheten thermal runaway: een kettingreactie die kan leiden tot steekvlammen en mogelijk tot een kleine ontploffing. Dat is niet zonder gevaar. Zo heeft er de afgelopen maanden op diverse plekken in Nederland een brand plaatsgevonden als gevolg van fietsaccu’s. In Spijkenisse bijvoorbeeld gingen in september nog twee woningen in vlammen op. Hoe dit kan? Doordat fietsaccu’s ’s nachts werden opgeladen en overhit raakten.

'Het repareren van accu's blijkt als bedrijfsactiviteit erg lastig te verzekeren', zegt Anja Vriens. Ze werkt als verzekeringsadviseur voor Rabobank. 'Verzekeraars scharen dit onder recycling en dan gaan als vanzelf alle seinen op rood.' Niet alleen de recycling industrie ervaart uitdagingen met de verzekerbaarheid van hun bedrijf.

NOWOS en Rabobank

Dat ondervond ook NOWOS toen het van Amsterdam naar een groter pand in Amersfoort wilde verhuizen. Het bedrijf klopte bij Rabobank aan voor een financiering. 'Een collega heeft ons toen ingeschakeld, omdat we naast het klantbelang er ook zeker van willen zijn dat de risico's goed zijn afgedekt', zegt Vriens-Stolwijk.

Ze ging het gesprek aan met NOWOS en die bleken hun zaakjes goed op orde te hebben. 'Veiligheid staat bij ons op nummer één, twee en drie', zegt Bartels van NOWOS. Het bedrijf hanteert hiervoor drie duidelijke pijlers:

  1. Alleen e-bikes met een veiligheidscertificaat worden door NOWOS in ontvangst genomen. Bartels: 'We hebben onszelf bovendien de eis opgelegd dat dit veiligheidscertificaat ook na de reparatie geldig moet blijven.'
  2. In de nieuwe PGS 37-2-normen staan strenge eisen voor een veilige opslag van lithium batterijen en andere energieopslagsystemen. NOWOS werkt al veel langer volgens deze normen. 'We hebben de opslag gecompartimenteerd. De accu's worden 's nachts opgeslagen in containers. Mocht er in één van de accu's kortsluiting ontstaan, dan blijft de schade beperkt tot die ene container', aldus Bartels.
  3. NOWOS registreert elke stap in het reparatieproces, zodat altijd duidelijk is wat de staat is van een fietsaccu. 'Als een accu in ontvangst wordt genomen, komt deze in een grijze krat. Is de reparatie gestart, maar niet nog niet klaar? Dan hanteren we een blauwe krat', zegt Bartels. 'Accu's in een groene krat zijn klaar voor een kwaliteitscontrole en in een rode krat betekent: niet te repareren.'

Passende oplossing in Duitsland

Ondanks de risico’s zag Rabobank wel degelijk een toekomst in NOWOS. Juist omdat NOWOS bijdraagt aan een circulaire economie, iets wat voor Rabobank heel belangrijk is. Rabobank hielp het bedrijf met kennisuitbreiding, netwerk , de benodigde financiering én dus ook aan de juiste verzekeringen.

‘We hebben over de risico’s heel constructieve gesprekken gevoerd. Wij stellen dan allerlei vragen over de situatie ter plaatse. Dan moet je onder meer denken aan de vereiste elektrakeuringen, extra brandblussers en de manier waarop het bedrijfsproces is ingericht’, aldus Vriens.

‘NOWOS had dat allemaal goed georganiseerd. Zo staan er bijvoorbeeld speciale dompelbakken, waar accu’s kunnen worden ingelegd die oververhit dreigen te raken.’

Rabobank vond uiteindelijk een passende oplossing bij een verzekeraar in Duitsland, één van de vele partijen waarmee Rabobank samenwerkt. Deze zeer gespecialiseerde verzekeraar was in staat om een goed product te leveren binnen de gestelde termijn. Dat laatste was belangrijk, omdat NOWOS haast wilde maken met de verhuizing.

Duurzame transitie in beweging

Duurzame transities brengen soms nieuwe risico’s met zich mee die moeilijk te verzekeren zijn. Rabobank wil ook deze markt in beweging krijgen, zodat ondernemers die werken aan een duurzamere toekomst een eerlijke kans krijgen om op een verantwoorde manier verder te groeien.

Vriens: 'We denken daarom graag met deze bedrijven mee, om te zien wat wél mogelijk is. De brandverzekering die we hebben kunnen afsluiten voor NOWOS geldt daarbij als een mooi voorbeeld. We zijn al in contact met andere verzekeraars, om hen te laten zien hoe we dit hebben aangepakt.'

Ook een duurzaam idee?

Heb je zelf plannen om te verduurzamen? Een verzekeringsadviseur van Rabobank denkt graag met je mee over de verzekeringen.