campagne fotografie zakelijk financieren

Vier vragen over zakelijk financieren: ‘Online gaat het tegenwoordig razendsnel’

Al vijftien jaar is José Dörr als MKB Adviseur de steun en toeverlaat van ondernemers die in de regio Utrecht een zakelijke financiering aanvragen. Ze praat je bij over tips en trends op het gebied van zakelijk financieren via Rabobank.

Ontdek de mogelijkheden van Zakelijk Financieren

Welke leendoelen zie jij het vaakst voorbij komen in je werk?

‘Ondernemers kloppen toch wel het meest aan voor werkkapitaal, een bedrijfsovername of de aankoop van bedrijfspanden. Die vragen komen van alle soorten ondernemers. Denk aan advocaten, bouwvakkers, horecaondernemers, bakkers of hoveniers. Het soort leendoelen en ondernemers kunnen wel per regio verschillen, natuurlijk. Ik denk dat in de meer landelijke gebieden bijvoorbeeld meer agrarisch ondernemers bij Rabobank aankloppen voor een zakelijke financiering.’

Hoe kun jij ondernemers met een financieringsbehoefte ondersteunen?

‘Door met klanten te sparren, ze te informeren en zo nodig te begeleiden bij de financieringsaanvraag. Wij richten ons op mkb’ers met een financieringsbehoefte tussen de ton en één miljoen euro. Het mooist vind ik het als je een ondernemer met een origineel en goed idee via een zakelijke lening écht verder kunt helpen. En als je dan later ziet dat het de ondernemer ook is gelukt, geeft dat een extra goed gevoel. Sowieso is het fijn als je als adviseur het verschil kan maken. Voor mij zit ‘m dat vaak in het geven van persoonlijke aandacht.’

Een trend is digitalisering van het aanvraagproces. Welke rol speel jij nog?

‘Dat klopt: ondernemers kunnen een financiering tegenwoordig grotendeels online aanvragen. Zeker aanvragen voor werkkapitaal gaan daardoor tegenwoordig razendsnel. En dat is alleen maar makkelijk voor de ondernemer! Want die weet daardoor in een paar klikken en enkele minuten wat deze kan lenen. Maar soms hebben mensen ook behoefte aan extra hulp.

Neem een ondernemer die een financiering aanvraagt van een miljoen euro. Dat doet niet iedereen zomaar even online. Dan spring ik in de auto en ga ik bij het bedrijf langs om vragen te beantwoorden en te helpen bij de aanvraag. Financieren blijft altijd deels mensenwerk. Elke ondernemer heeft z’n eigen verhaal. En die kun je niet altijd vertalen naar data. Voor die gevallen zijn wij als lokale MKB Adviseur belangrijk. Juist die combinatie – van makkelijk en snel online als het kan, tot dichtbij persoonlijk contact als het nodig is – typeert Rabobank.’