Update
Digitalisering neemt vogelvlucht; omnichannel winnende model
De verschuiving van fysieke retail naar online retail is een al langer zichtbare trend binnen de retailsector. Consumenten zien de voordelen van online; groot aanbod, goede prijsperceptie, gemak en maken er steeds meer gebruik van.
Coronacrisis versnelt omslag naar online retail
De coronacrisis versnelt de trend naar online retail. Fysieke winkels waren immers in het begin van de crisis minder open en klanten vonden het niet altijd prettig en veilig om naar winkels te gaan. Dit leidde tot een enorme groeispurt van online retail, vooral in de maanden april, mei en juni.
Vaste omslag
Wij denken dat de verschuiving naar online retail deels zal blijven. Klanten die de afgelopen tijd meer online kochten, ervaarden de voordelen. Retailers moeten extra hun best doen om deze klanten weer naar de winkels te krijgen. Bijvoorbeeld met een inspirerende winkelomgeving of personeel met veel kennis. Veel winkels zijn nu niet meer dan pakhuizen met een kassa. Er is letterlijk en figuurlijk veel werk aan de winkel.
Omnichannel is het winnende model
Multi- of omnichannel spelers zijn winkels die ook een online aanbod hebben. Multichannel groeit harder dan de online specialisten. Dat is logisch omdat de klanten zowel de voordelen van het online als het offline model ervaren. Makkelijk online bestellen, maar ook ophalen of terugsturen in de winkel is mogelijk. Als er een probleem is, dan kunnen ze in de winkel terecht voor een oplossing, informatie of advies. De coronacrisis leert dat afhankelijkheid van uitsluitend een echte winkel te kwetsbaar is. Retailers moeten daarom vol gas geven op het bouwen van een multi- of omnichannel aanbod. Digitalisering is daarbij een randvoorwaarde.
Omnichannel ook relevant voor groothandel
Voor groothandels is het belangrijk om in te spelen op de ontwikkeling naar omnichannel. Ook zakelijke klanten verwachten dat ze dag en nacht kunnen winkelen bij hun groothandel. Alleen een fysieke vestiging is voor de groothandel onvoldoende. Klanten willen betellen via website, mobiele apparaten, social media en een callcenter. Deze kanalen moeten voor de klant één geheel zijn, omnichannel dus.
RaboResearch publiceert elk kwartaal de sectorprognoses in toegevoegde waarde. Dat is de omzet minus de waarde van alle halffabricaten en diensten die bij de productie zijn verwerkt. In de nieuwste publicatie is het moeizame herstel van veel sectoren terug te zien voor 2020 en 2021.