IBAN-Naam check: Voorkom een verkeerde overboeking

De IBAN-Naam Check in Rabo Online Bankieren controleert of je aan de juiste persoon of aan het juiste bedrijf een overboeking doet.

    Voorkom verkeerde overboekingen Helpt fraude tegen gaan Online betalen wordt zo nog veiliger

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

Wanneer je via Rabo Online Bankieren of via de Rabo App een overboeking wilt doen, wordt automatisch gecontroleerd of de ingevulde naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. Je ontvangt voor het verzenden van een betaling altijd een melding op het scherm.

Welke melding kun je ontvangen?

Bij een overboeking kun je drie verschillende meldingen ontvangen: een groene, blauwe en gele melding:

    Groene melding: Als de naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn, dan krijg je een groene melding bij het overboeken. Dit betekent dat de gegevens gecontroleerd zijn en dat je veilig geld kunt overmaken. Blauwe melding: Je ontvangt een blauwe melding als de naam van de begunstigde een beetje afwijkt van de naam die bij ons bekend is. Bijvoorbeeld bij een typefout. In de melding ontvang je van ons een suggestie voor de correcte naam. Gele melding: Een gele melding betekent dat de ingevoerde gegevens niet overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. Of dat deze gegevens niet bij ons bekend zijn. Bijvoorbeeld wanneer het een buitenlands rekeningnummer is. Je beslist uiteindelijk zelf of je de overboeking wilt versturen of annuleren.

Veelgestelde vragen over de IBAN-Naam Check