Bankzaken regelen als een dierbare overlijdt
Er breekt een moeilijke periode aan als een dierbare van je overlijdt. Via de Rabo NabestaandenService helpen we je graag om ook de bankzaken op orde te krijgen en netjes af te handelen. Bekijk hieronder wat erbij komt kijken.
Overlijden melden
1. Je meldt het overlijden
Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door.
Ben je zelf ook klant bij Rabobank? Meld een overlijden dan via onderstaande oranje knop. Zelf geen klant bij Rabobank? Meld een overlijden dan via de witte knop.
2. Jij of de contactpersoon wordt door ons gebeld
Binnen 2 werkdagen na de melding word je door ons gebeld om een (telefonische) afspraak te maken. Heb je al eerder vragen? Neem dan contact met ons op via bijvoorbeeld de chat.
3. De nabestaande(n) ontvangt een brief
De nabestaande(n) ontvangt daarna een brief. Hierin leggen we stap voor stap uit wat we gaan doen om de bankzaken af te handelen. In de brief staat ook welke documenten hiervoor nodig zijn.
4. De nabestaande(n) stuurt ons de documenten die nodig zijn
In de brief staat ook welke documenten we nodig hebben voor het vrijgeven van de rekeningen.
5. De betaal- en spaarrekening(en) wordt vrijgegeven
Als we alle benodigde documenten ontvangen hebben, beoordelen we deze. Kloppen de documenten en gegevens? Dan geven we de rekeningen vrij en sturen een bevestigingsbrief. De erfgenamen of de persoon die de nalatenschap afhandelt, krijgen toegang tot de betaal- en/of spaarrekening van de overledene. Als er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden over bankproducten, adviseren we graag.
Welke documenten zijn nodig?
Dit hangt van de situatie af. We hebben sowieso een akte van overlijden nodig. In sommige gevallen ook een verklaring van erfrecht.
Toegang tot de betaalrekening en andere bankproducten
Wat gebeurt er na een overlijden met de betaalrekening, spaarrekening, de verzekeringen, de hypotheek en andere bankproducten? Lees wat er gebeurt nadat je de melding van overlijden hebt gemaakt.