
Leer fraude herkennen
Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om je persoonlijke gegevens te achterhalen om zo bij je geld te komen. Bijvoorbeeld via een valse e-mail, SMS of telefoontje. Wees dus altijd alert als je benaderd wordt.

Phishing: vissen naar gegevens
Bij phishing proberen criminelen je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode te krijgen. Ze sturen je daarom een bericht met een link naar een valse website waarop je de gegevens kunt invullen. Doe dit niet.
Wij vragen je nóóit via een e-mail, sms of ander bericht om:
Krijg je een kleurcode toegestuurd?
Wij sturen je nóóit via e-mail, sms of ander bericht een kleurcode of QR-code om te scannen.
Herkennen van valse e-mails
Fraudeurs sturen je soms een e-mail uit naam van Rabobank. Op de website van Fraudehelpdesk vind je alle valse e-mails die nu rondgaan.

Spoofing: doen alsof je iemand anders bent
Met spoofing doen criminelen net alsof ze iemand anders zijn. Door slimme trucjes kunnen criminelen hun telefoonnummer of de afzender van een sms er anders uit laten zien. Zo lijkt het voor de ontvanger net alsof een sms, WhatsApp-bericht of telefoongesprek van Rabobank komt.
Controleer altijd eerst of het bericht wel echt is. Krijg je een telefoontje van iemand die zegt van onze klantenservice te zijn? Geef dan nooit je gegevens af en doe geen overboekingen. Stel vragen, wees kritisch en hang de telefoon op als je het niet vertrouwt.

Vals betaalverzoek
Je hebt een betaalverzoek met het Rabobanklogo of een Tikkie ontvangen terwijl je dat niet verwachtte. Controleer dan eerst de link.
https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
https://www.tikkie.me
Alle fraudevormen op een rij
Wil je meer weten over bankhelpdeskfraude, bank-aan-huis fraude of cryptofraude? Of heb je van boilerroom-, tech support- of datingfraude gehoord? We hebben alle vormen van fraude op een rij gezet.