Bankhelpdeskfraude

Word je gebeld door zogenaamd een medewerker van Rabobank die zegt dat je geld niet veilig is? En die je wil helpen om je geld veilig te stellen? Of je wil helpen door op afstand op je computer mee te kijken? Hang direct op! Dit is bankhelpdeskfraude.

Criminelen doen alsof ze bij Rabobank werken

Criminelen gebruiken het telefoonnummer van Rabobank en de naam van onze medewerkers om jouw geld te stelen. Trap hier niet in! Rabobank zal ook nooit ongevraagd bij je thuis langskomen om je betaalpas op te komen halen.

Wij zullen je nóóit vragen om:

    je betaalpas op te sturen of mee te geven je beveiligingscodes door te geven geld over te maken via een link in een e-mail of sms in te loggen in internetbankieren een kleurcode te scannen die je van iemand anders hebt ontvangen software te downloaden zodat we op afstand je computer kunnen overnemen voorbeelden van software om je computer over te nemen zijn Teamviewer, LogMeIn en Anydesk

Je bank bellen om betaalrekening te deblokkeren?

Stel:

Je wordt gebeld door een medewerker van een bank, de politie of een andere (financiële) instelling. Er wordt verteld dat je geld op je bankrekening in gevaar is en dat je je geld veilig moet stellen.

Fraudeurs weten dat jouw betaalrekening door de bank wordt geblokkeerd bij een verdachte overboeking. Als 'nepmedewerker' overtuigen ze je dat je de bank moet bellen met de verklaring dat de overboeking betrouwbaar is en dat de blokkade op je rekening opgeheven moet worden. Zo kan de fraudeur verder met jou op te lichten en ben jij je geld kwijt.

Trap er niet in!

Word je gebeld dat je geld niet veilig is en dat je actie moet ondernemen? Hang op en bel ons voordat je iets doet!

Hoe herken je bankhelpdeskfraude?

In de video leggen we uit hoe je bankhelpdeskfraude kunt herkennen. Met onze tips weet je hoe je deze vorm van fraude herkent en voorkomt. Bekijk de video hiernaast of met ondertiteling op YouTube.

Misbruik melden

Ben je slachtoffer van bankhelpdeskfraude? Meld dit dan.